Olycka på Mälaren

En svart dag för vår sport

DN skriver nu: "En 26-årig man avled efter de skador han ådrog sig i samband att ett 15-tal skridskoåkare gått igenom isen vid Ridön i östra Mälaren på lördagseftermiddagen. Två personer vårdas på Karolinska sjukhuset med livshotande skador."
Läser man vidare verkar det som ett massplurr (hela gruppen?) och att man inte kunde ta sig upp för att isen var för tunn.
Vi får, som flera sagt, avvakta en utredning av detta. När konskvensen nu blev den allvarligast tänkbara kommer en mer formell haveriutredning från samhällets sida säkerligen att göras.
Det är en svart dag för vår älskade sport och jag får en klump i hjärtat. Mina tankar går förstås till de anhöriga.
Till er som allt för lättvindigt ondgör er över SSSK vill jag säga att det inte finns någon skridskoförening i Sverige som betytt mer för säkerheten för långfärdsskridskoåkning. Man har tagit lärdom av händelserna vid Askö 2003 och genomfört många förändringar i sin organisation, f.f.a. inrättat en säkerhetskommitté.
 
Tragiskt

Åtminstone två skridskoåkare har dött i en av grupperna på Mälaren idag.
Tankarna går de omkomnas anhöriga till gruppdeltagarna, och till ledaren. Långfärdsskridskoåkning i grupp har varit relativt förskonat från allvarliga incidenter och olyckor och detta är sannolikt första gången på mer än 100 år som skridskoåkare dött på en organiserad utfärd av något annat än sjukdom.

Platsen var enligt webnotiser idag vid Ridön nordväst om Södertälje, och man lär ha larmat från Pilskär som ligger vid det smala sundet mot Enhörnalandet.
Några andra detaljer om omständigheterna än att isen var tunn på platsen så att räddningen försvårades har jag inte sett eller hört ikväll.

Vi lär få veta mer senare.

Förhoppningsvis kan lärdomar från det som skedde minska risken för liknande tragiska olyckor i framtiden.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-01-28 kl 23:15]
 
Re: Tragiskt

thureb; sa:
Åtminstone två skridskoåkare har dött i en av grupperna på Mälaren idag.
Tankarna går de omkomnas anhöriga till gruppdeltagarna, och till ledaren. Långfärdsskridskoåkning i grupp har varit relativt förskonat från allvarliga incidenter och olyckor och detta är sannolikt första gången på mer än 100 år som skridskoåkare dött på en organiserad utfärd av något annat än sjukdom.

Platsen var enligt webnotiser idag vid Ridön nordväst om Södertälje, och man lär ha larmat från Pilskär som ligger vid det smala sundet mot Enhörnalandet.
Några andra detaljer om omständigheterna än att isen var tunn på platsen så att räddningen försvårades har jag inte sett eller hört ikväll.

Vi lär få veta mer senare.

Förhoppningsvis kan lärdomar från det som skedde minska risken för liknande tragiska olyckor i framtiden.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-01-28 kl 23:15]

Felaktiga nyheter pga "nyhetstörst"
EN död, väldigt tragiskt!
två med kritiskt tillstånd, hade jag varit religiös hade jag bett för alla som varit utsatta idag.
 
Tyvärr har även en andra person nu avlidit.
TT:

En 31-årig man avled på lördagskvällen av sina skador.


En av de svårast skadade efter olyckan på Mälaren i går av avlidit under morgonen. Det är den 26-årige mannen som avlidit, uppger polisen i Södertälje efter samtal med ansvarig läkare på Karolinska Universitetssjukhuset.
 
Tragiskt

Området runt Ridön har alltid varit känd för konstiga strömmar. En klasskompis pappa gick igenom med en traktor där. Även runt Stallarholmen kan det vara konstiga strömmar.

Tankarna går till anhöriga och inblandade.

Hans Friedel
 
Tragiskt.. men det finns ju risker med allt, och det går ju inte lägga skulden på någon! Utan erfarna åkare / guider etc så skulle detta kanske hända typ 50ggr pr dag? vem vet..
 
TT:

Saxat från TT:

Kustbevakningen har fått i uppdrag att med hjälp av en så kallad sjöuggla, en obemannad undervattensfarkost, slå fast att inte någon mer åkare har dragits ned i vaken.
-Men vi har inga indikationer på att någon inte skulle ha tagit sig upp, på egen hand eller med hjälp av Sjöräddningen, säger Södertäljepolisens stationsbefäl Magnus Käck till TT.

-Om de kommer att genomföra det i dag eller i morgon är oklart.

Polisen har inte kunnat få en exakt bild av hur många som var med genom att tala med dem som var där. Med risk för att låta efterklok, säger Käck, vore det en bra idé om utflyktsledarna hade detaljerade deltagarlistor.

-Skulle alla upprätta listor på samtliga deltagare med personnummer, så självklart underlättar det för en sådan här insats. Men det är nog en utopi, tror jag.
 
Mycket tragiskt.

Man kan tänka om de här två olyckor(2003/2006) hade hänt på 60/70-talet utan GSM och effektiv räddningtjänsten. Vi hade tiotals offren.
 
Att det har hänt en fruktansvärd olycka och att det inte är något att raljera om behöver knappast diskuteras.

Men om 13-15 personer åker genom isen på samma ställe, och blir kvar i vattnet så länge att två dör och en är livsfarligt skadad, och det under en period när det hänt flera andra isolyckor och isarna generellt är luriga, ja då har man inte åkt säkert; för många, för tätt, för fort. Sen spelar det inte så stor roll om de åkte ned i en nyfrusen vindbrunn, hamnade över strömt vatten med oväntat tunn is eller vad som nu kan ha hänt. Och för många, för tätt, för fort - det var väl ungefär detsamma som utanför Trosa. Och vid ett antal incidenter med lyckligare utgång.

De särskilda riskerna med gruppåkning tas upp här ibland och brukar då avfärdas av klubbåkarna. Men en öppen och förutsättningslös diskussion om dem skulle vara givande för alla åkare. Människor i grupp fungerar helt enkelt annorlunda än samma människor var för sig.

Hur får man gruppdeltagare att följa sitt eget omdöme och skärpa sin egen uppmärksamhet
trots att de följer en ledare de litar på? Hjälper det att fördela uppgifter till alla inom gruppen t ex ? Ska man begränsa antalet deltagare? Finns det i så fall en "kritisk gräns" för när man slutar ta eget ansvar? Och dynamiken inom gruppen - hur får man deltagarna att inte bara tänka själva, utan också säga att de vill ha längre åkavstånd eller större spridning, i stället för att bara rätta in sig i ledet och åka på? Borde klubbarna utbilda ledare i gruppdynamik? Hur i så fall?

Jag utgår från att SSSK kommer att utreda händelsen och offentliggöra sina slutsatser om vad som hände, men vad som hände är mindre intressant än hur man hindrar att det inträffar igen. Den frågan är viktig för alla skridskoföreningar i Sverige och för den delen för alla som åker fler än två åt gången. Kanske vore det dags för SSSKs säkerhetskommitté att bjuda in övriga sällskap till ett öppet seminarium för diskussion?
 
CEN; sa:
"..ja då har man inte åkt säkert; för många, för tätt, för fort. Sen spelar det inte så stor roll om de åkte ned i en nyfrusen vindbrunn, hamnade över strömt vatten med oväntat tunn is eller vad som nu kan ha hänt. Och för många, för tätt, för fort - det var väl ungefär detsamma som utanför Trosa. Och vid ett antal incidenter med lyckligare utgång.."

Det här har du inte en aning om det stämmer för gårdagens katastrof. Jag föreslår att du inte sprider dina ogrundade uppfattningar om hur det gick till.

Omständigheterna kring gårdagens katastrof kan mycket väl ha varit extraordinarie och jag föreslår att du istället för att anklaga ledaren och deltagarna försöker hjälpa till med det alla kan, att visa respekt och hänsyn och medmänsklighet.
 
Jag håller med Bo. Att spekulera och smutskasta när drabbade fortfarande kämpar för att överleva är lågt och tjänar inte mycket till.

Kraxa kan vi göra när händelseförloppet är kartlagt.
 
boe skates; sa:
CEN; sa:
"..ja då har man inte åkt säkert; för många, för tätt, för fort. Sen spelar det inte så stor roll om de åkte ned i en nyfrusen vindbrunn, hamnade över strömt vatten med oväntat tunn is eller vad som nu kan ha hänt. Och för många, för tätt, för fort - det var väl ungefär detsamma som utanför Trosa. Och vid ett antal incidenter med lyckligare utgång.."

Det här har du inte en aning om det stämmer för gårdagens katastrof. Jag föreslår att du inte sprider dina ogrundade uppfattningar om hur det gick till.

Hon kanske vet att det stämmer? Hursomhelst är det viktigt att någon vågar ställa de obehagliga frågorna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.