Är glapp hype?

boe skates; sa:
Lasse Nilsson; sa:
Hej!

Eftersom det verkar byggas rätt mycket glappskridskor bla bla bla bla...
Lasse, vi borde ta en fika nån dag, du är desillusionerad.
Gärna, jag är för sällan i Stockholm bara.

Du skulle se alla yngre män som flockas på Tierra i Göteborg och med flackande blick fingrar på Montrail:arna och med osäker röst påstår att det här är de bästa skridskoskorna.


Bo, eftersom du är en av de tydligaste glappförespråkarna skulle det vara mycket intressant om du bemötte mina påstående+svar, du har ju erfarenhet av åtminstonde glapp.
 
Lasse Nilsson; sa:
[/i


Bo, eftersom du är en av de tydligaste glappförespråkarna skulle det vara mycket intressant om du bemötte mina påstående+svar, du har ju erfarenhet av åtminstonde glapp.

Jag väntar också ivrigt, och påstå inte att SNS-pjäxan böjs i fel ställe, det stämmer inte.
 
Lasse Nilsson; sa:
Storlek 45. Vill du prova?

Jag håller på och bygger ett par glappskridskor efter att med flackande blick ha fingrat under ett längre tag. Tänkte vi kunde köra ett jämförande test på samma sätt som Bo och Thure gjorde en gång i tiden. Dock har jag storlek 43 ungefär men eftersom du verkar hänga rätt mycket i Tierrabutiken så kanske du kan låna ett par 45or där. Först skall dock skridskorna bli färdiga och det kan nog dröja ett tag om jag känner mig själv rätt.

-Palle
 
Jag saknar en jämförelsepunkt.

-Vandringskänga i glappbindning böjer sig mer än en skidpjäxa gör. Detta medför mer rörlighet i foten, vilket gör det lättare att hålla värmen i tårna i glapp + känga än vid fasthälsåkning samt de olika mekaniskt ledade varianterna.
 
dabac; sa:
-Vandringskänga i glappbindning böjer sig mer än en skidpjäxa gör.
Vilka kängor och pjäxor jämför du?

Min erfarenhet är att mina SNS Pilot pjäxor böjer lika lätt på tårna som ett par vandringsskor, trögare än flip-flops och mjukare än Boreal Fuji (som passar till ledade stegjärn).
 
dabac; sa:
Jag saknar en jämförelsepunkt.

Detta medför mer rörlighet i foten, vilket gör det lättare att hålla värmen i tårna i glapp + känga än vid fasthälsåkning samt de olika mekaniskt ledade varianterna.

SNS är inte fasthäl utan löshäl.
 
En sak jag undrar över är om "hype" i det här fallet är nåt negativt?
Samt om det verkligen är relevant eller nyttigt att komma fram till om glappskridskokonceptet är ett Stockholmsfenomen med västkusten som nåt slags oppositionsparti?

Själv åker jag med Almgrens BC utan sidojustering och trivs med det. Jag åker inte jättefort och har bara åkt Vikingarännet som längst. Fast det känns för min del inte som om skridskolösningen på något sätt är det primära hindret för snabbare eller uthålligare åkning.

Om någon annan sedan behöver sidojustera, eller vill ha glappskridsko så har jag inget problem med det. Jag har ju kompisar som utifrån deras prestationer på isen säkert skulle åka bättre med nåt annat system än de har, så jag antar att det finns ett visst, eller stort, mått av individualitet i de krav som kan ställas på ett sko/skridskosystem.

Risken är nog alltså stor att det inte objektivt, fullständigt, slutgiltigt osv. går att fastställa att t ex SNS Pilot är det optimala systemet. Dvs även om man åker med det får man nog bita ihop och inse att andra tycker nåt annat system är bättre. OCH vice versa!

Personligen tycker jag dock att snön på isen är största problemet just nu...
 
Mångfald är bra.....

Har ännu så länge "bara" åkt med fast häl och är därmed diskvalificerad att uttala mig om de olika alternativens för och nackdelar egentligen. Men synpunkter och funderingar kan man ju ha iallfall....de blir bara mindre underbyggda....:)

Den "hype" som innebar att alla skulle åka med SNS och fri häl när det kom för ett par år sedan måste varit mumma för skridskotillverkarna! Tänk att bara ta två redan existerande system (SNS el. liknande och långfärdsskridskor) och slå ihop till ett nytt koncept med andra fördelar. Skapar ett ha-behov i den relativt konsumtionsstarka friluftsindustrin där många sannolikt bytte ut sina gamla system mot det nya "dunderkonceptet". Inga större utvecklingskostnader för tillverkarna där inte.....

Visst, skridskor och skidor har mkt som förenar och bevisligen fungerar ju SNS systemet bra för många. Frågan är bara om det är det bästa eller mest optimala systemet, vilket jag undrar. Alternativen att jämföra med är ju få i dagsläget.

"Hypade" entusiaster som testar andra varianter måste ju därför bara vara bra, oavsett vilken landsdel de bor i. Den produktutveckling som dessa utför måste väl vara hur bra som helst, speciellt när det verkar tunt med den varan hos skridskotillverkarna själva. Sen står det ju var och en fritt att välja vad som passar en själv bäst.

Jonas (som med flackande blick också har fingrat på Montrails skor men ännu inte kommit fram till om de passar mina behov (förkunnat med osäker röst....))
;-)
 
Re: Mångfald....

Ingen mångfald i min religion tack! Endast en gud!
;-)

(Åhh vad jag är trött på att bara en endaste lösning kan vara rätt för alla oavsett behov, önskemål och tid/pengar.)
 
Mezzner; sa:
En sak jag undrar över är om "hype" i det här fallet är nåt negativt?
En av mina förhoppningar med denna tråden var att snabba på glappteknikens utvecklingskurva genom en gnutta analys.

Hype är ett naturligt inslag i många produkters utvecklingskurva. Många är intresserade, få har provat. Om jag gissar rätt kommer intresset för glapp snart att minska och om ca två-tre år kommer det stora vägskälet mellan att försvinna eller bli stort och folkligt.

Enda nackdelen med en hype är att många kanske "slösar" bort sin utvecklar&hantverkar-energi på ett evolutionsspår som vi kanske redan nu kan inse att det inte leder längre än SNS och NNN redan har nått. Timmarna i verkstaden måste inte vara bortkastade även om slutresultatet inte blir riktigt så njutbart som man hade hoppats, jag har lätt att förstå den som gillar metallslöjd.

Ett problem som jag tror måste lösas innan glapp blir säljbart (och därmed valbart för allmänheten) är att det verkar krävas mycket god passform mellan frambindning och sko. Det verkar vara svårt att hitta en lösning som ger vridstabilitet OCH passar till många olika skotyper. Idag verkar inte ens duktiga hembyggare vara riktigt nöjda med sina egna specialanpassade konstruktioner.

Risken är nog alltså stor att det inte objektivt, fullständigt, slutgiltigt osv. går att fastställa att t ex SNS Pilot är det optimala systemet.
Klart att det kommer att komma något bättre system än SNS Pilot. Glapp är kanske bättre redan, men jag kan bara se ett par mindre fördelar och några rejäla nackdelar. Upplys mig gärna om vad jag har missat eller missförstått.




Oscar Höckerfelt, Ulf Silfverling och Thure Björck bidrog med intressant info i början av tråden. Finns det mer att tilllägga?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
Palle_Z Glapp Generation 6 Långfärdskridsko 10
boe skates Glapp Generation 5 Carbo Långfärdskridsko 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.