aid - fritt - flsh??

Tjena!

Jag och brossan hade en diskussios om att
om du aidar en led och sen friklättrar den ska du då säga att du "redpointat" leden eller kan glädja dig med en "flash" ?????

Man har ju inte klättrat den men varit väldigt nära både grepp och dylikt! vid är lika fundersamma båda två!!!



mvh Jimmy K
 
Frågan går inte att svara på innan du formulerat en tydlig definition av vad en "flash" innebär. Hur gränsen än dras så kommer vi stöta på problem med gränsfall, givetvis. Och den dagen vi får klättrare som utnyttjar dessa gråzoner så urholkas all trovärdighet i klättrarens prestationer eftersom kraven på bevis och kraven på preciserade definitioner blir viktigare än klätterupplevelsen.
 
Ok... min mening med "flash" är att man har fått tips eller kanske sett film eller dylikt...

det är svårt att säga vad som är rätt eller fel.
undrar om er åsikt?

mvh jimmy
 
Jag skulle klassa flash som beta från marken, eller att man sett någon annan klättra leden, men redpoint om man på något sätt varit på leden, det vill säga aidat, firat eller dylikt på den.

För övrigt håller jag med Robin, det är viktigare med en skön klätterupplevelse än med poång i ett scorecard. Klart att man kan tävla mot sig själv och glädjas åt framsteg, det gör vi väl lite till mans, men en skön klätterupplevelse kan man ju dela med andra och få ut dubbel glädje av.

Mitt förslag blir alltså generellt att så snart man är tveksam om vad man ska föra in i sin logg bör man välja det alternativ som känns minst "prestigemässigt". Det lönar sig i längden, för då lurar man varken sig själv eller andra.
 
Jag detekterade ingen ilska i något av inläggen...

Däremot kan man altid räka med svar som t ex klätterupplevelsen är viktigare, klättra för att det är roligt osv när man ställer frågor om grader och regler.

Nåväl... Jag skulle iaf inte kalla det för flash. Vid något tillfälle så rör du säkert vid klippan med t ex foten... då har du varit o petat på leden. Skulle du aidklättra leden helt utan att röra vid någon del av klippan (t ex vid helt överhängande leder) så kan man kanske diskutera gråzon, men min åsikt är att även där så är det ingen flash. Men jag aidklättrar inte, så jag behöver inte fundera så djupt på det.

/Mike.
 
Det är väl svårt att dra gränsen. Går den verkligen vid ett ev vidrörande av klippan?

Om man åker skylift och detaljstuderar klippan, så vidrör man den inte, men kan tillägna sig mycket info.

Men om man t ex firar ner för sjöklippan i Ågelsjön, för att sedan leda, så skulle jag kunna tycka att det nästan skulle kunna rymmas under OS, om man nu inte passar på att detaljstudera på vägen ned... På ett scorecard vore det säkert tveksamt, men...

Man kan väl konstatera att om man vill flasha eller OS:a, och tycker att detta är det minsta viktigt, ska man låta bli att aida. Helt enkelt.

Flash är väl f ö att motta info och tips men att sedan sätta leden fallfritt i första försöket. Firar man och spanar är det rimligen inte RP; men det kanske heter nåt annat?
 
vad som är viktigast - klätterupplevelsen eller framgången, är väl egentligen irrelevant? det är ju subjektivt vad man strävar efter, att tävla eller att njuta. och tävlingen kan ju vara det som är njutningen, medan andra strävar efter något mer andligt, om man så vill kalla det. jag tror för övrigt, när prestationer ger människor respekt, samtidigt som man håller sig till kulturella uppfattningar om hur man bör vara som person i samhället, så blir det lätt politiskt korrekt att förneka prestationerna som drivkraft och framhålla dom andliga värdena som mer eftersträvansvärda. detta särskilt kanske i sverige där man inte ska vara mycket till väsen för sig.

som jag upplever det, kan klättringen vara något andligt, dvs. att klätterupplevelsen är det primära (vad nu exakt klätterupplevelsen består av), men detta endast under självaste klättringen. efter klättringen, och innan klättringen, kommer andra värden in, som att jag vill göra framsteg, för mitt eget egos skull och för att kunna få ut mer utav framtida klättring.

men desto yngre man är, tror jag att man tenderar att vara mer tävlingslysten eftersom det ligger i människans natur. cliff_hanger som är född 88 behöver därför nog inte höra att man inte ska haka upp sig på prestationerna. när man väl kommit en bit upp på stegen har man ju stärkt sitt självförtroende så pass att man blir mindre benägen att mäta och jämföra, men tills dess är tävlan en positiv drivkraft, där bekräftelse av den egna förmågan utgör en viktig del.

och för att slå fast begreppen tänkte jag citera ur en liten bok jag har som heter "klippklättring" av Garth Hattingh:

ON-SIGHT FLASH:
leden friklättras från fot till topp utan förhandskännedom ("beta") av något slag, inklusive foton eller information från andra klättrare. alla säkringar placeras under pågående klättring. ingen vila tillåts.

FLASH:
leden friklättras som ovan, men man har sett någon annan göra det, eller har beta.

ON-SIGHT:
leden klättras på samma sätt som vid on-sight flash, men den "flashas" inte - så man kan göra om ett avsnitt som är för svårt, eller vila i mellansäkringarna på vägen.

REDPOINT:
först övar man in leden, antingen i dess helhet eller i små avsnitt. när man sedan känner sig säker på att klara av den på ett försök (den godtagna normen för svåra klättringar, både vid sport- och traditionell klättring).

PINKPOINT:
det här är en halvofficiellt erkänd term för en klättring där man får lämna kvar mellansäkringarna (t.ex. kortslingor) mellan försöken, och sedan göra en redpoint-bestigning med hjälp av dem. på riktigt svåra, överhängande sportleder görs ingen åtskillnad mellan red- och pinkpointklättring. Vad som sagts ovan gäller framför allt för sportleder, eller korta klippleder./.../


------------cliff_hanger sa:

Jag och brossan hade en diskussios om att
om du aidar en led och sen friklättrar den ska du då säga att du "redpointat" leden eller kan glädja dig med en "flash" ?????

Man har ju inte klättrat den men varit väldigt nära både grepp och dylikt! vid är lika fundersamma båda två!!!

------------

eftersom beta innebär info om vad man kan förvänta sig och foton är ett tillåtet medel inom beta att få sådan info, då måste aid-klättring också räknas som beta. jag tycker man kan se det som ett sätt att tillägna sig mer info, vilket är bra om man är osäker. alltså kan man säga att man flashat leden om man friklättrar den efter att ha aidklättrat den.
 
/\
][
][
Först och främst underbart skrivet.

Det med vad klätterupplevelsen är har jag
aldrig sett på det sättet som föregående skrev,
att det kan vara att pressa sig som för vissa är
själva upplevelsen.

Och detta med flashen och aid, jag tycker man kan se
det lite som att se t.ex "väldigt bra foton",
vill säga om du inte hänger där och känner runt
på grepp och så.

När du hänger där i selen under aidturen, visst kanske
du snuddar väggen men du lär ju dig inga rörelser, då är det till mer hjälp att få fakta som att: "stå inte på det fotgreppet, stå på det, bättre balans", av någon som klättrat den innan.

Ett annat exempel.

om vi säger att du kan komma upp på sidan av klippan (ganska nära säger vi nu) och studerar klippan där ifrån?

Mvh Jimmy K
 
ja, det är också min mening. beta bör ju vara allt som inte innebär klättring, och hur man vill tillägna sig den infon är ju upp till var och en.
mvh. anatol
 
Har aldrig hört på maken att någon skulle anse det ok att hänga i säkringarna vid någon slags lyckad bestigning. En on sight för folk i allmänhet är nog att man klättrar leden vilo- och fallfritt utan förhandsinfo. Huruvida man placerar säkringarna själv eller inte beror väl på typen av säkringar, jag tänkte inte on-sighta sjuor med borrmasking för att sen hänga i min quickdraws... typ...
 
Håller med Anna om att on-sight är utan beta osv.

Men Onsight-Flash är motsvarande "vanlig" Onsight, vet dock inte var det kommer ifrån har hört och sett det någon enstaka gång runt om på nätet.


Jimmy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Fritt fram att bulta? Sportklättring 3
kinjinte Är fritt fram för alla med borrmaskin att borra? Sportklättring 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.