Lös hund i fjällen?

Sitter och läser Länsstyrelsens regler för hund i fjällen. Det är ju koppeltvång som gäller, men hur gör ni i praktiken? Har ni era hundar kopplade precis hela tiden? Om det ska vara så överväger jag att inte ta med hunden, för det tar bort nöjet både för henne och för mig.

För att svara på den ursprungliga frågan.
Jag har min hund (Tollare/irlänsk setter) lös 90 % av tiden både i fjällen och hemmavid i skog och mark kring Luleåtrakten. Har henne kopplad 90 % av tiden inne i stan. Skulle inte ta med henne på fjällvandring om hon skulle vara kopplad hela tiden. Hon struntar i renar men jagar fågel (fågelhund) och nyper lämlar. Normalt håller hon sig inom 50m men skulle ljuga om jag inte erkände att jag tänjer på gränsen för lagen om tillsyn av hund.

Mitt svar på frågan är att det beror på vad du har för hund. Fjällen är inget glashus som hunden raserar när den viftar på svansen.
 
Kan inte tycka att du gör rätt, verkligen inte. Men det hedrar dig att du står för det!

Tja, om det nu fanns en poäng i mitt resonemang så var det att hunddebatten i fjällen är rätt krystad och ofta initierad av de som inte bor i närheten. Det finns större problem för vår fjällvärd än hundägare med bra koll på sina hundar, tex växthuseffekt och renskötsel.
 
Tja, om det nu fanns en poäng i mitt resonemang så var det att hunddebatten i fjällen är rätt krystad och ofta initierad av de som inte bor i närheten. Det finns större problem för vår fjällvärd än hundägare med bra koll på sina hundar, tex växthuseffekt och renskötsel.

Jag utgår ifrån att även jag som inte bor granne med fjällen får lov att ha åsikter om okopplad hund i fjällen?
Att ha en hund på runt 50 meters avstånd från sig när man är ute i naturen är inte att ha bra koll på sin hund. Kommer inte i närheten av lagkravet. Har du ens läst lagen? Om inte, notera att det i Lagen om tillsyn över hund och katt så används ordet "skall" på flera ställen. I svensk lagtext så är det sällsynt. Oftast används "bör" som då innebär samma sak som skall. Att man använde sig av skall är en markering för hur stort ansvar man har som hundägare. Samma "skall" används när det kommer till behandling av skadestånd i lagen.

En annan poäng i dennan fråga är att förutsättningen för att vara ute i skog och mark är Allemansrätten. Där brukar man använda sig av följande minnesramsa för att uppträda korrekt: Inte störa - Inte förstöra. När du släpper din hund och den börjar driva vilt, vilket fågel och Lämmel är, då stör du. Så förutom att du bryter mot lagen om tillsyn så gör du även fel när det kommer till Allemansrätten.
 
Vi brukar ha våran hund kopplad i fjällen pga att han är rätt intresserad av ev. renar. Dock så ska man ju minnas att om man ser fjäll två mil bort så känns 50 meter inte så oansvarigt långt bort. Jag har inte råkat ut för mer än att en hund kommer och kollar in vem man är vilket känns OK för mig. Lämmlar ryker trots att man kör med koppel.

http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/
"Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande. "
 
Vi brukar ha våran hund kopplad i fjällen pga att han är rätt intresserad av ev. renar. Dock så ska man ju minnas att om man ser fjäll två mil bort så känns 50 meter inte så oansvarigt långt bort. Jag har inte råkat ut för mer än att en hund kommer och kollar in vem man är vilket känns OK för mig. Lämmlar ryker trots att man kör med koppel.

http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/
"Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande. "
Enligt mig det bästa svaret på trådstartarens fråga!
Vill dock lägga till en sak till: Det är dessutom inte alla människor som är bekväma me d att lösa hundar springer fram emot dem! Hänsyn och respekt anbefalles!
Personligen har jag inga problem med möten med hundar, det är oftast trevliga djur.

LarsÖ
 
Klövja

Vi klövjar ju nästan alltid våra hundar när vi är i fjällen, och då blir det naturligt att ha dragpina på dem. sen får man ju hjälp att gå både på plan mark och uppförsbackar vilket är skönt. så fort de får på sej klövjande eller selen så blir de mycket lugnare och går över till arbets mode.

så vi har dem nästan alltid i koppel, på vintern brukar de få springa fria ibland. NÄr man går på topptur är det ju läge att släppa dem när jag kör telis nedför!

Våra huskeys skulle garanterat jaga renar, de brukar ställa älg om de får möjligheten. Vi brukar dock träna inkallning med dem och då är de lösa för de händer då och då att de lyckas komma lösa (även i fjällen) och då är det ju bra om de kommer på inkallning, tyvärr tror jag inte att det skulle fungera om det fanns något spännande som en hare eller ren i närheten, men vi har som tur inte provat detta!

Lämlar tar de gärna...

man blir faktiskt rätt irriterad när man möter någon med hund som de har 'koll på' som man möter i en nationalpark eller längs kungsleden. speciellt när de skall framm och hälsa och busa men våra hundar som har klövja/sele på sig.
 
[...] i Lagen om tillsyn över hund och katt så används ordet "skall" på flera ställen. I svensk lagtext så är det sällsynt. Oftast används "bör" som då innebär samma sak som skall. Att man använde sig av skall är en markering för hur stort ansvar man har som hundägare.

Är det då ett så kallat hudskall? ;-)
 
Jag utgår ifrån att även jag som inte bor granne med fjällen får lov att ha åsikter om okopplad hund i fjällen?
Att ha en hund på runt 50 meters avstånd från sig när man är ute i naturen är inte att ha bra koll på sin hund. Kommer inte i närheten av lagkravet. Har du ens läst lagen? Om inte, notera att det i Lagen om tillsyn över hund och katt så används ordet "skall" på flera ställen. I svensk lagtext så är det sällsynt. Oftast används "bör" som då innebär samma sak som skall. Att man använde sig av skall är en markering för hur stort ansvar man har som hundägare. Samma "skall" används när det kommer till behandling av skadestånd i lagen.

En annan poäng i dennan fråga är att förutsättningen för att vara ute i skog och mark är Allemansrätten. Där brukar man använda sig av följande minnesramsa för att uppträda korrekt: Inte störa - Inte förstöra. När du släpper din hund och den börjar driva vilt, vilket fågel och Lämmel är, då stör du. Så förutom att du bryter mot lagen om tillsyn så gör du även fel när det kommer till Allemansrätten.
3
Börjar med att vara lite dryg: Har rätt bra koll på lagen. Jobbar med ansvarsutredningar på ett försäkringsbolag. Hundskador är rätt frekventa:)

Fortsätter lite mjukt: Hunden får under inga förutsättningar gå fram till okända människor eller hundar. Finns risk för att påträffa dylika så är hunden kopplad.

Och lite praktisk: Det finns ett dilemma med en jakthund. Hon kan inte jaktkalendern eller vilka arter som är lovliga. Detta innebär att kompisens undulat ses som ett jaktobjekt, sammtidigt som man vill förstärka instinkten hos hunden. Hon har dessutom ett stort behov av motion, Det duger inte med att gå en sväng i parken ett par ggr per dag.

Till sist: Fafner: Använder också klöva till hunden. Visst är det fascinerande hur de ställer på "working mode" när klövjan kommer på.
 

Bilagor

  • _MG_2122-as-Smart-Object-1.jpg
    _MG_2122-as-Smart-Object-1.jpg
    56.1 KB · Visningar: 816
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...