karriärsäventyrare

ja, för nu är en hel sida enbart irrelevant irritation,
jag anser inte att man per automatik måste vara ett troll bara för att man har ett uselt språkbruk
vilket onekligen första inläggskrivaren har

däremot så är frågorna han ställer intressanta
eftersom om man aspirerar på att vara professionell inom vilken bransch det vara må
så ska man vara seriös, och jag håller med om definitionen,
en summit är en summit
det är en sak om man klättrar enbart för sitt höga nöjes skull och inte har några krav på att få credit och sponsring och uppmärksamhet
men en helt annan om man har det
då gäller betydligt strängare regler
för annars så blir det så att de som är seriösa, och verkligen gör det de påstår att de har gjort,
deras insatser förringas i förhållande, om man lika gärna kan fuska sig till credit

jag påstår inte att det är en liten insats att ha klättrat Dhaulangiri till 200 meter under toppen,
det är imponerande, men det är inte att ha bestigit berget

och nu gäller det frågan om seven summits
vilket när det sker, så kommer det vara förste svensk som gör det
en imponerande bedrift i mina ögon
men då vill man att det ska vara korrekt också

jag hoppas naturligtvis att de klarar Everest
den högsta av dem alla
klättrad av många numera, men likafullt en bedrift
 
troll eller inte trroll...du trollar mer än jga....jag har 3000 inlägg blähä där fick du..intressanta trådar ni åtsakommer.

Näe, hittar inga bilder alls därifrån faktiskt...


nä för det finsn ingen!!!då skulle dom garanterat smälla upp den!!!

Visst går det att klättra Carstenz Pyramid nu. Bara för att det egentligen är stängt för klättring innebär ju inte att det inte går att klättra. Vet en kille som kan fixa till en resa dit med hjälp av mutor till militär, polis och myndigheter om de vill klättra Carstenz istället för Kosciuszko.


menar du idioten byron smith? han mutade sej fram och la ut allt på nätet senare. komplett med information om var han mutat med bilder och allt. hur tror du de gick med domhan mutat? i en stat som indonesien??? ALLA fick lida för den idiotsne tilltag. INGA TILLSTÅND länge.

Utav ren nyfikenhet så måste jag fråga var du läst detta. Jag ifrågasätter inte alls vad du skriver men hittar ingen resedagbok eller liknande på Strängs sida om Dhaulagiri, den lämnar väldigt mycket att önska faktiskt... Du verkar ju ha tagit del av någon slags berättelse i alla fall.

jag har tagit del frdriks egen presentation på mässan.han blev släpad ner i en sovsäkc med en syrgasflask mellan benen. gick innan den var slut. orkade inte med en föreläsare som trodde han var standupcomedian. bra fotograf. och jag håller med dej om hans hemsida...www.mer-info-snart.se borde den heta...två års en dom klätt...FÖRLÅT, EN AV DOM EVENTUELLT KLÄTTRADE daulagiri och fortfarande inte mycket information...eller toppbild

SÅ!!!
ingen som vet hur det gick på aconcagua eller jhar svar på någon av mina frågor???
 
mega-o; sa:
Bra inlägg!
man undrar ju ibland vad som hände med äventyret i klättring, längtan efter en extraordinär upplevelse eller lite vanlig skön hedonism att man vill göra kul saker? Så j-a tröttsamt med "proffs" som ska haussa sig själva och sina tidvis rätt mediokra prestationer.

Bra föredömen är ju tex. duon Lundahl/Selin som har en grymt låg profil och kör sitt eget race, trots att de ändå måste räknas till Sveriges bästa klättrare år efter år och därmed skulle kunna sponsra upp sig och brösta upp sig i media om de ville.

Jaja.
 
mega-o; sa:
menar du idioten byron smith? han mutade sej fram och la ut allt på nätet senare. komplett med information om var han mutat med bilder och allt. hur tror du de gick med domhan mutat? i en stat som indonesien??? ALLA fick lida för den idiotsne tilltag. INGA TILLSTÅND länge.

Nej, menade inte Byron Smith.

Tack för informationen om Fredrik Sträng. Får väl hoppas på att han någon gång lär sig att uppdatera även sina mindre lyckade äventyrsberättelser, eller såna där han framstår som mindre "stark".
 
man undrar ju ibland vad som hände med äventyret i klättring, längtan efter en extraordinär upplevelse eller lite vanlig skön hedonism att man vill göra kul saker? Så j-a tröttsamt med "proffs" som ska haussa sig själva och sina tidvis rätt mediokra prestationer.

JAA!!

Lundahl/Selin
absolut!!!
och så finns de en svensk som klättrade nanga parbat förrra året.hur många känner till det???
 
mega-o; sa:
SÅ!!!
ingen som vet hur det gick på aconcagua eller jhar svar på någon av mina frågor???

Du lär ha störst chans att få svar på dina frågor
om du mailar Fredrik och Magnus med dina frågor/påståenden.
Jag tror knappast någon av dem är sugen på att bidra med något i denna tråd.

Men det är kanske inte svaren du är ute efter.....

Kärlek/Niklas
 
Vet forfarande just inget om denne Sträng, men om det är känt (kanske utifrån av honom lämnade uppgifter) att han vänt 200 m innan toppen på ett berg, så är det väl solklart att han inte fullföjt den bestigningen.

Står han på nån lista med meriten, så är det ju helt fel. Att ha en fylligare lista över en topp där man även redogör för försök är ju i och för sig inte fel.

Det enda fall jag kan komma att tänka på, där en bestigning nog ändå bör räknas som en bestigning, trots att fötterna inte stått på själva toppen, är Schlyters (m fl) bestigning av Trango Tower.

Där har han redogjort för hur han på sista lilla is-pinakeln endast placerat händerna på "toppen", eftersom han bedömde att det inte skulle hålla att stå på isen. Det var en vettig bedömning, och knappast en klok reträtt, utan i det fallet får man väl räkna toppen som bestigen. (En annan säsong kanske toppen inte ens har en likadan isspets.)
Det viktigaste är ju förstås att sånt har redovisas öppet. Förutsatt att så sker finns ju ingen anledning att tala om fusk eller annat otyg.
 
Naturligtvis har Magus F inte bestigit Dhaulagiri men jag måste nog tycka att det är bra att berget finns med i hanns merit lista. Som vi alla vet lär man sig mest utav sina misstag, han måste inskaffat en massa kunskap under förberedelserna och under själva klättringen trots att han inte kom ända upp. Att en människa har tagit sig dit och spenderat tid i den miljön är för mig intressant.
 
bulten46; sa:
Naturligtvis har Magus F inte bestigit Dhaulagiri men jag måste nog tycka att det är bra att berget finns med i hanns merit lista. Som vi alla vet lär man sig mest utav sina misstag, han måste inskaffat en massa kunskap under förberedelserna och under själva klättringen trots att han inte kom ända upp. Att en människa har tagit sig dit och spenderat tid i den miljön är för mig intressant.

Jag håller helt klart med dig Morgan, Flocks bedrift är inte att föringa men nu var ju frågan huruvida han hade bestigit berget, inte om han spenderat en massa tid i området och även klättrat till 200 meter under toppen. Vi får väl verkligen hoppas att båda två har fått mer kött på benen inför deras Everestförsök.

Mezzner, det är ju Flock om inte klarade ända till toppen. Nu är ju nästan 8000 meter inte fy skam det heller men det är ändå 1 kilometer under den toppen de ska ge sig i kast med nu.

Enligt utsago från Sträng så har han ju bestigit berget men toppbilder verkar det ju inte finnas, i alla fall inte som är tillgängliga för allmänheten. Om någon vet var man kan hitta en sån bild kan ni väl vara så snälla att upplysa oss andra.

Säga vad man vill om Sträng och Flock, de är duktiga på att dra till sig media och utnyttja sin tid i rampljuset till att skaffa sponsorer och göra sig ett namn. Cudos till dem.

Nu vet jag inte hur det är ställt med Selin & Co. men alla kanske inte är födda med en silversked i munnen och kan pröjsa för alla äventyr ur egen ficka? Då funkar det ju att göra som Sträng & Flock...
 
AndreasBlomquist; sa:
Mezzner, det är ju Flock om inte klarade ända till toppen.

Hoppsan. Jag tar dock inte tillbaka och påstår motsatsen; men jag kompletterar med att utöver jag inte vet mycket om Sträng så vet jag inte vem Flock är...

(Vilket mycket väl kan vara oförtjänt.)
 
Michael Lundell besteg Nanga Parbat 18 juni 2004 mellan morgonkaffet och lunchen, dvs på förmiddagen.
 
Jag är verkligen fascinerad över detta klankande på äventyrare som syns i medierna. Det vore verkligen intressant att höra en förklaring på varför det är så "tröttsamt". Kropp var tydligt påhoppad av många på forumet på grund av detta, trots sina fantastiska bravader. Skinnarmo klankas det på och nu tydligen dessa gossar.

Är det också, kan man undra, tröttsamt med Anja Pärsson (eller Paersson) som syns mer än oss andra skidåkare. Fan va hon säljer sig den tösen till sponsorerna... Och det finns ju jättemånga duktiga slalomåkare som finansierar sina alpresor själv (utan att vara född med silversked i mun dessutom).

Kan någon som står för åsikten svara, varför tappar en äventyrare i respekt när han/hon exponeras i medierna trots att detta inte egentligen påverkar äventyren som genomförts?

Frid!

//Anders

Och by the way, det är inte meningen att låta arg eller nåt. Kom på att det kanske verkar så. Är lite fascinerad av mediafenomen och uppriktigt intresserad.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.