karriärsäventyrare

från everesttråden om fredrik s och magnus f och expeditionen till everest

Snackade med Mange innan dom stack till Acconcagua (dom är där nu).

jaha och hur gick ddet där då? är det en massa hemlighetsmakeri?
å några flera saker då jagändå är på gång.
1 har någon sett en enda vettig toppbild a v fredrik på toppen av daulagiri? inte den med en vidöppen mun den kan vara tagen varsomshelst
2 fredrik skriver som sagt som om det är en egen expedition. bekvämt och fint med höghöjdsupppassare och betjänter. "inte raelistiskt att klättra ensam eller utan hjälp eller vad det nu var han skrev" nähä....dom som har lite självaktning försöker varken bedra sig själva eller andra med skitnsack som det där.det har varit realistiskt för oerhört många före dessa båda äventyrare. men det kan ju i coh för sej vara så att de inser sina begränsnignar å då är det ju enbart klokt.
3 under klättrade berg kan man läsa att magnus har daulagiri på sitt register.bedrägeri skitsnack han kom väl inte specielllt högt om jag minns rätt !!!
4 någon påtalade att det inte går att klätta i indonesien nu. det löser nog den gammle avdankade utlandskorren heimerssson med några svepande dryga lögner som alla antagligen sväljer. det ska bli intressnat att se varför dom ska klättra i austrailien istället för att göra en riktig 7summit
5 om man bärs ner halvdöd från ett berg som är nästan EN KILOMETER lägre än everest och inte klarar sig på egen hand ska man då ge sig på ännu högre toppar??? och!!! ska man ha som ordsspråk att man ska nå toppen och må toppen? Sherpabutlers ett och två får nog slita för lönen.
6 jag blir alltid skakis då jag hör något så dumt som när äventyrare beskriver sig som GALNA. är det för att de inte pallar omvärldens syn på dem och enligt jantelagen känner sig presasde att ursäkta sig? och efter crazy lägger fredrik dessutom till in a good way…hejåhå. lagom lagom lagom som alltid. men pressen gör nog vågen och kanske får d e stjärnstatus ilandet utan riktiga äventyrare.

juanito oiarzabal om everest.
“Everest has no sense as a mountain for me anymore. It's a circus what they have there. Looking back, I must confess I'm ashamed that I was once part of that circus. Journalists keep asking me about Everest, time after time… How can I explain that climbing Everest is no news anymore? Believe me, it's not important! There are too many interests around Everest, simply because it's the highest of all. The motivations, the reason people has to go there, are not about climbing. It's something else."
 
Om Sträng vet jag inte mycket.

Men om du vill vara anonym, får du försöka provocera lite mer nyanserat.
Det hjälper ju inte att byta nickname om du ändå skriver som vanligt...
 
Men om du vill vara anonym, får du försöka provocera lite mer nyanserat.

vaddå???
jag ställer frågor som borde ligga i allas intresseatt få svar på!!!
har du seett någon toppbild på srtäng?
har flock varit uppe på daulagiri?
hur gick det på aconcagua?
hur ska de kunna klättra i indonesien?
OSV.

OCH

jag anser att det inte finns några visionärer bland "äventyrseliten"

Det hjälper ju inte att byta nickname om du ändå skriver som vanligt...

va?
är inte ALLA mer eller mindre anynomyhär?
jaha du kallar dej mezzner och hete r bkla bla. är du mindre anonym än jag? jag har inte en aning om vem du är och jag vet inte vad det skulle ha för relevans i sakfrågan? ALLA ickeoffiella perosner är anonyma här.


[Ändrat av mega-o 2005-04-04 kl 02:37]
 
När jag klickade på länken http://www.whitemountain.nu så hamnade jag på en sida som handlade om läkemedel, så man kan inte läsa om expeditionen till Dhaulagiri
på Strängs egen hemsida så står det om förberedelserna och en intervju, i övrigt står det "info kommer snart"
men, någonstans måste han ju redovisat det?
vad säger Klätterförbundet, då?
 
förresten, det var jag som påtalade att det inte går att klättra Carstensz Pyramid i Indonesien, de har stängt den för klättrare.
Irian Jaya är politiskt instabilt, när OPM är aktiva så tar regeringen det som anledning för att stänga av även alternativa vägar till berget, samtidigt som Freeport Mine inte vill ha folk i området och därför är "huvudvägen" dit avstängd

carstensz är det högsta berget i världsdelen Oceanien,
och "This is technically the hardest of the 7 summits."
mer info på http://7summits.com/
 
mega-o; sa:
1 har någon sett en enda vettig toppbild a v fredrik på toppen av daulagiri? inte den med en vidöppen mun den kan vara tagen varsomshelst

Näe, hittar inga bilder alls därifrån faktiskt...

mega-o; sa:
2 fredrik skriver som sagt som om det är en egen expedition. bekvämt och fint med höghöjdsupppassare och betjänter. "inte raelistiskt att klättra ensam eller utan hjälp eller vad det nu var han skrev" nähä....dom som har lite självaktning försöker varken bedra sig själva eller andra med skitnsack som det där.det har varit realistiskt för oerhört många före dessa båda äventyrare. men det kan ju i coh för sej vara så att de inser sina begränsnignar å då är det ju enbart klokt.

Jag håller med om att det är väldigt dumt formulerat av Fredrik, samtidigt så vet varken du eller jag vilket "paket" han har valt att köpa ifrån Summitclimb som anordnar deras resa. De har ju en "all-inclusive" och en "basic", då endast tillstånd samt utnyttjande av samma campsite och klättring på fasta rep ingår.

mega-o; sa:
3 under klättrade berg kan man läsa att magnus har daulagiri på sitt register.bedrägeri skitsnack han kom väl inte specielllt högt om jag minns rätt !!!

Håller helt med dig där! Som Explorers Web skriver: A summit is a summit. 5 feet away is not the summit. Dock ska väl sägas att de faktiskt skriver att han inte nådde till toppen utan 200 meter under, men ska de vara korrekt så har han ju således INTE bestigit berget. Folk som trekkar till Everest Base Camp, kan ju inte säga att de har klättrat Everest, eller?

mega-o; sa:
4 någon påtalade att det inte går att klätta i indonesien nu. det löser nog den gammle avdankade utlandskorren heimerssson med några svepande dryga lögner som alla antagligen sväljer. det ska bli intressnat att se varför dom ska klättra i austrailien istället för att göra en riktig 7summit

Visst går det att klättra Carstenz Pyramid nu. Bara för att det egentligen är stängt för klättring innebär ju inte att det inte går att klättra. Vet en kille som kan fixa till en resa dit med hjälp av mutor till militär, polis och myndigheter om de vill klättra Carstenz istället för Kosciuszko.

mega-o; sa:
5 om man bärs ner halvdöd från ett berg som är nästan EN KILOMETER lägre än everest och inte klarar sig på egen hand ska man då ge sig på ännu högre toppar??? och!!! ska man ha som ordsspråk att man ska nå toppen och må toppen? Sherpabutlers ett och två får nog slita för lönen.

Utav ren nyfikenhet så måste jag fråga var du läst detta. Jag ifrågasätter inte alls vad du skriver men hittar ingen resedagbok eller liknande på Strängs sida om Dhaulagiri, den lämnar väldigt mycket att önska faktiskt... Du verkar ju ha tagit del av någon slags berättelse i alla fall.


Slutligen ska väl läggas till att jag hoppas verkligen killarna klarar av att bestiga Everest, och då menar jag ända upp till toppen och dessutom fixar lite fina toppbilder.
 
-Patric-; sa:
hihi.. så trollen har vaknat tidigt i år..

trollen är plural.. Om du tycker att man inte ska få ställa frågor så säg det istället så håller jag kanske tyst. Förvisso så vet jag inte om du syftade på mig men eftersom du använde plural och jag till viss del ifrågasätter vad som skrivits så...
 
AndreasBlomquist; sa:
-Patric-; sa:
hihi.. så trollen har vaknat tidigt i år..

trollen är plural.. Om du tycker att man inte ska få ställa frågor så säg det istället så håller jag kanske tyst. Förvisso så vet jag inte om du syftade på mig men eftersom du använde plural och jag till viss del ifrågasätter vad som skrivits så...

blev ni lissna?

nu var det väl inte just er 2 jag menade.. anl till plural-formen är att det trollas i flera olika trådar, se t.e.x. harjakt med spjut med flera
 
Näe, jag blev inte ledsen mer undrande om det är fel att ifrågasätta vissa uppgifter som ges, när de uppenbarligen är felaktiga.

Tycker du till exempel Patric att man kan säga att Flock har bestigit Dhaulagiri?

Med över 3100 inlägg så kan man ju fråga sig om vem som "trollar" mest...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...