Boende i El Chorro

Planerar att åka till El Chorro efter jul och jag undrar om det är någon som har erfarenhet av El Chorro och vet om något billigt och bra boende där nere? (hellre billigt än bra)

Hur är säsongen i El Chorro veckan innan nyår? Och slutligen: några leder man absolut inte får missa?

MVH Kalle
 
Vi var där nere för någon vecka sedan och bodde på refugion för 6 EURO natten. Skönt med ett skåp där man kan sätta grejerna.

Skall man ha riktigt billigt skall man enligt vad jag förstod bo i grottorna som finns i berget... Jag prövade det inte, men folk bor tydligen där rätt ofta... Kändes lite väl sunkigt för vår del.

Ha det gött och missa inte Makinodromo-väggen!!!
 
Tack för tipset!

Bokade ni plats på refugion innan ni åkte ner eller ordnade ni boende på plats? (gruvan låter kanske lite väl spartanskt även för ett gäng studenter ;)
 
Vi bara dök ner och hoppades slippa sova i det fria.
Det var inga problem för oss att få plats. Refugion var nästan tom när vi kom. Om man inte räknar med spanjorerna i puben. Vill man vara säker kanske man skall boka, men det beror ju vad man känner för... :)

Refugions öppettider var lite udda. 9-12 och 19-23 varje dag.

Hoppas ni får det gött där nere!

Glöm inte att gå förbi klätterbutiken för att köpa uppdaterad förare eller kika var de nya lederna finns!!
 
Det finns ett hotell med lägenheter som jag kan rekommendera. (vi flyttade dit från refugin)
I refugin var det trång och relativt skitig. standardskillnaden är stor!

Det finns även ett hotell ovan tågstationen. Campingen är nog stängd under vintern. Slutligen för den riktigt sparsamme finns det grottor en bit bort, när vi var där var det relativt många som bodde i grottorna och lagade mat i refugin.
 
Ifall du vill bo i tält:
Campingen (?), Finca la Campana

Ifall du vill sova inne
Refugio Garganta (också kallad "Knarkborgen")
Finca la Campana

Apartementos:
La Alamona Chica (40-60€ natten)
Hotell Garganta (45€ natten)
Finca la Campana

Av dessa har jag erfarnehet av Fincan och Alamona Chica. Fincan är ett bra alternativ om man vi bo i tält. Tälten får morgonsol och man för kokka, skita och duscha inomhus. Kostar approx 5€ natten om man tältar. Att sova i sovsalen kostar ca 10€ natten. Deesutoma har dom privatrum samt åtminstone en apartemento.
Fincan ligger bra till ifall man vill klättra på Encantadas och på Frontales mellersta och övre partier (missa inte Escalera Arabe). Mindre optimalt för sektorerna i canyonen. Glöm Cotos bajas, mediales och altas ifall inte ytterst polerad svaklättring faller dig i smaken.
 
Kan nu meddela att det var +15 grader och solsken i El Chorro. Mmm... :)

Dessutom är campingen öppen, och har förutom tältplatser även ett vandrarhem, som verkar fräschare än refugion och kostar 9 euro / natt. Då missar man såklart trummorna.
 
G;r Led Zeppelin

En lång och rätt spektakulär (6c tror jag graden är) led med bla. en takpassage. Lite committing efter taket.

Amptrax (el. nåt sånt) är en klassiker i 5:registret. 5 bra repor + 2 kassa. Går ej att missa, leden går "utanför" dalen

Finca la campana är schysst. Bodde i deras apartamento med ett par polare och det var supernice. Dock lite längre att gå på morgonen än om man bor i knarkborgen Garganta. Finns även ett vandrarhem med ännu högre pundarfaktor :) rätt nära garganta. Kolla det, gemensamt kök och sovsalar. Helt OK
 
Re: Refugen är det som gäller

Fettot; sa:
Man vill ju inte misssa trummorna och hashångorna! Daniel, var du där med Rickard?

Klart man inte missar trummorna, man hänger ju såklart på refugion och festar där :)

Jag åkte med ett Linköpingsgäng, och någon Rickard hade vi inte med oss...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.