TROLLVÄGGEN

Nytt Ras

Söndagen den 30:e september 2007 gick ännu ett stort ras i Trollväggen.
Väggen har varit ganska lugn i sommar, men det har regnat väldigt mycket. Dock spenderade jag en hel dag vid foten av sagda klippa för en månad sen, utan att se eller höra en enda sten falla från väggen!

Tden får utvisa om några klätterleder har blivit skadade eller träffade...

Bild på raset: http://www.nettavisen.no/innenriks/article1362389.ece

peace
 
Senast ändrad:
drar upp den här gamla tråden igen...

nämligen nyfiken på hur läget är för trollväggen nu? nån som vet?
kram om ni vill från anna
 
Läget i väggen har ju knappast blivit bättre... Jag skulle vilja påstå att det blivit sämre för varje år jag har varit i Romsdalen, jag har sett hört och sett fler ras i väggen de senaste beöken än första gångerna jag var där. Vid senaste besöket för två veckor sedan gick det fyra mindre ras på en förmiddag då vi klättrade på Store Trolltind. På väg ner passerade vi Bruaskaret där man har läskigt bra sikt in i väggen på nära håll och det ser sjukt dåligt och farligt ut.

Norseruta, som tidigare ansågs vara en av de lederna med sämst fjällkvalitet, är numera förmodligen en av de säkraste lederna och har fått ett par repetitioner de senaste åren. Jag skulle verkligen stark avråda från klättring i Trollveggen sommartid!

Den led som ser ut att vara i bra skick är Suser gjenom Harryland på den lilla sidoväggen till vänster, men man kan knappast påstå att den går i Trollveggen på riktigt.
 
Franskeruta

Två Norska klättrare (Sindre och Ole-Johan Saether, far & son!) klättrade den 3:e Juli 2009 Franskeruta, de hade problem att hitta rätt väg mot slutet och klättrade då in på en polsk ledvariation och avslutade till sist på Norskeruta. De klättrade mycket fritt, enl uppgifter upp till Norsk grad 8, men även aid mot slutet av turen, Sindre (24år) är för övrigt en mycket stark friklättrare och ledde alla replängder!

Sindre och Ole-Johan klättrade Norskeruta helt fritt förra sommaren (Juli 2008) med grad upp till norsk 7. Se artikel: http://www.norsk-klatring.no/layout/set/print/content/view/full/298

peace
 
Två Norska klättrare (Sindre och Ole-Johan Saether, far & son!) klättrade den 3:e Juli 2009 Franskeruta, de hade problem att hitta rätt väg mot slutet och klättrade då in på en polsk ledvariation och avslutade till sist på Norskeruta. De klättrade mycket fritt, enl uppgifter upp till Norsk grad 8, men även aid mot slutet av turen, Sindre (24år) är för övrigt en mycket stark friklättrare och ledde alla replängder!

Sindre och Ole-Johan klättrade Norskeruta helt fritt förra sommaren (Juli 2008) med grad upp till norsk 7. Se artikel: http://www.norsk-klatring.no/layout/set/print/content/view/full/298

peace

Svenskeruta har alltid varit min "drömled".
 
.....

Trollväggen är cool. The Master Of Romsdalen. Blir lika imponerad varje gång jag hör om folk som kliver omkring på denna brutala vägg. Det intressanta är att väggen är så läskig att den förmodligen skrämmer alla amatörer eller "halvintresserade" från att ens göra ett försök på den. Det är väll därför ingen dött på väggen under alla år ....
 
Nu står det klart vad som egentligen hände i augusti 2009.

http://www.dagbladet.no/2009/08/20/nyheter/innenriks/redningaksjon/2400/7745663/

Det var två klättrare från Litauen (den ena bosatt i Danmark) som klättrade leden "Fiva-ruta" (friklättring, grad 4) på Store Trolltind - alltså inte på Trollväggen...

De klättrade fel väg, och ringde polisen när de tvingades övernatta en andra natt på fjällsidan, de blev plockade av fjällräddningen nästa dag.

peace
 
OK,
Ja det hade väl varit konstigt om det hade varit en helikopterräddning på G till Trollväggen. Det förbjöds väl rent av för nåt år sen?
 
En grov och oöverlagd gissning är att det är 5 som friat, och 50 som tagit sig upp? I och för sig är det nog fler än 5 som friat om man inkluderar alla leder (och inte bara Svenskeruta), men jag inväntar otåligt Spacemonkeys svar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spacemonkey Undersökning: Svenskar på Trollväggen Alpin / Bigwall 78

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...