Amerika · Super shut

Är det någon som vet hur bra och hållbar Fixes firningsankare "Amerika · Super shut" är?

Idén är ju i alla fall superb!
 
Slitage mm.

Undrade snarare om någon har en åsikt hur den är att använda och hur den slits med åren...
 
inne

Har klättrat på dessa i Frankrike, ganska vanliga innomhus, men inget jag själv skulle vilja ha utomhus. Rörliga tunna delar (grindarna) känns inte helt lyckat om slitstarkhet utomhus är viktigt

eller?

/föhl
 
Väl klent...

Jag har inte heller använt det ankaret, men lösningen verkar ju angenämt lättanvänd.

Frågan är bara varför man ska släpa runt på prylar ratade för 22kN eller mer, om folk sätter upp ankare för 11kN.
;)
 
Amerika ankare ska alltid användas i par, så brottstyrkan är inget problem. Nu när jag ska bulta upp ett par nya leder så funderade jag på att testa Amerika, men om ni som har klättrat och använt Amerika tror att karbindelen inte håller i skandinaviskt klimat, så sätter jag upp vanliga toppankare istället. Någon som vet mer än vad Oscar Fors skrev tidigare?
 
Det sitter ett sånt ankare på Tjörnbroklippan. Jag tyckte det var klockrent att komma upp till. Lätt att klippa och sen snabbt ner på marken igen för nästa tur. :)

Med tanke på rörliga delar så är det väl samma sak som att det finns karbiner på en del toppankare. Dessa utsätts för slitage på samma sätt. Så jag ser inga hinder till att sätta upp toppankare á la "Amerika" här i Sverige.
 
firningsankare!

"Placed in pairs at the top of bouted routes for convenient lowering."

det är ju ingenting som man faller i om det sitter högst upp på leden! så styrkan skall väll räcka.

/einar
 
super shut, slitage mm

Jag träffade på ett par av dessa häromdagens.
Rostiga och fulla av spindelväv och oljudliga
karbindelar, men de funkade utmärkt iallafall.
En nackdel jag kan tänka mig är slitage på
de 'stadigare' delarna (de som man hänger på
när man firar ner). Jag har sett en hel del
Metolius Rap Hanger http://www.summithut.com/catalog/remap/product.asp/MfgID/84/pfid/5889/
häromkring och de tycks slitas snabbt. Den
extra lasten av en person som blir nedfirad borde
ju slita ut hängaren betydligt snabbare.

-P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Boricoa Klättra i Syd Amerika Sportklättring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...