Glappskridsko Generation 4, Löshäl.

Glappskridsko.

Har nu lagt ut min senaste konstruktion för beskådning och inspiration.

Glappskridskon är en löshälskridsko för maximal komfort och fart för alla typer av strapatser man kan komma i kontakt med under en utfärd. Systemet är helt skillt från Klappskridskon och Salomons (med fler) skidbindningar (sk. Slapp). Skridskon bygger fritt på Lars Lison Almkvists konstruktioner.

Välkomna!

http://snabelslash.com/bo/skating/skates/?s=5

/Bo Gustavsson
 
Jag gratulerar, du har byggt fina skridskor! Kan du berätta på vilken sätt de är bättre att åka än SNS-systemet?
 
Glapp vs Slapp & Klapp

I dagsläget finns det tre skilda löshäls system.

Glapp.
Skon sitter fixerad över fotens pivot-punkt. Vid varje skär böjs foten i tåleden, precis som vid gång eller löpning. Fotens naturliga böjning ger två överlägsna fördelar mot system med stel eller orörlig sula.
1. Foten hålls varm genom konstant böjning och blodcirkulation
2. Varje böjning av tåleden stretchar ut vaden, vilket leder till en enormt avslappnad åkning.
Systemet har inga omtåliga delar i plast eller mekanik som kan spricka eller frysa fast. Man åker i bra skor. Bekväma trail-skor som är gjorda för att springa och vandra i.

Slapp.
Salomon och liknande skidbindningar. Skon är ledad 20-40 mm framför fotens tå vilket resulterar i en negativ momentarm vid varje skär. Tåleden får kämpa emot vid varje skär för att kunna maximera avvecklingen. Tåleden är i det närmaste oböjlig under åkning. Skorna är hoppläsa att gå i, olyckor inträffar konstant där folk halkar omkring på de hala plast/gummisulorna.

Klapp.
Hastighetestskridskon där farten är viktigare än komforten. Plågan är över i värsta fall på 15 minuter.
Helt stel sko i kolfiber som är fast monterad på skenan. (Avtagbara hembyggen finns) Skon är ledad under pivotpunkten eller någon framför denna. Mekanisk led som ger en stor exakthet och mycket bra kraftöverföring.

/Bo
 
Re: Glapp vs Slapp & Klapp

boe skates; sa:
Slapp.
Salomon och liknande skidbindningar. Skon är ledad 20-40 mm framför fotens tå vilket resulterar i en negativ momentarm vid varje skär. Tåleden får kämpa emot vid varje skär för att kunna maximera avvecklingen. Tåleden är i det närmaste oböjlig under åkning. Skorna är hoppläsa att gå i, olyckor inträffar konstant där folk halkar omkring på de hala plast/gummisulorna.

Hej Bo m fl.

Jag håller inte med om din beskrivning av Salomon SNS till alla delar.
Med den sko jag för närvarande använder Escape D7 så har jag mycket promenadvänliga skor med bra mönstrade gummisulor, de är tom sköna att jogga i. Böjningen vid avveckling av skäret sker mest över pedalpunkten/pivotpunkten och det är tack vare styv kloss i bindningen relativt liten rörelse i själva bindningen.

Jag har inte kört på glappbindning men på klapp både på rullskridsko och is och menar att min variant av slapp enligt ovan är en bra och lättåkt kompromiss. Gjorde ett par till min fru som hon fick i julklapp och hon blev mycket entusiastisk.

Vore naturligtvis roligt att göra en direkt jämförelse och åka på tid en lämplig sträcka och byta utrustning med varandra. Vad har du för skonummer Bo?

En vidare fördel med SNS är att flera åkare lätt kan testa skridskorna.
Dina glappskridskor är fina men de är kopplade till en specifik sko av en storlek och det torde bli litet knepigt att lansera en sådan skridsko som komersiell produkt men kanske kan man konstruera en ställbar frambindning som passar många skor?

Viktmässigt har du kommit långt där är jag mycket imponerad.

Hälsningar Thure
 
Re: Re: Glapp vs Slapp & Klapp

Thure m.fl.,

Du skriver att du gjorde (!) ett par till din fru. Vari ligger "görandett"?? Jag funderar lite på det här med skridsko och har efter test av både racingskridsko med klapp och "vanliga" långfärdsåkningsskridskor bestämt att det blir med "glapp", "klapp" eller "slapp" (mer eller mindre lös häl).

Jag hade fantiserat om att det gick att köpa Salomonskor och ett par skridskor som passar konceptet, men det verkar som att det krävs mer (görandet)... Det skulle dessutom göra skohyllan lite kortare, dessa funkar ju på skidor också...

Vad gjorde du? (om svaret är alltfär banalt kan ju du, eller nån annan, tillägga tips om vettiga tankegångar inför ev köp.)

Undrar Patric
 
Byte osv..

Tjena, Thure!

Klart vi ska byte och testa, jag har skor 41-43 som passar mina grillor. Jag kör gärna nere på Östermalm på torsdag efter iskunskapskursen?

"Mitt" system, eg. Lasse Lisons grundidé. är inte gjort för att fungera komersiellt i butik, meningen är inte att det ska gå att plocka upp dom ur lådan och börja köra, meningen är att specialbygga utan kompromisser. Klart det blir dyrare och mer jobb, men det tror jag många uppskattar.

Säkert är D7 en bättre sko än de tidigare skidskorna, men jag tror ändå att en Gore-Tex sko gjord för löpning och multisport ger bättre ergonomi och komfort i det långa loppet.

/Bo
 
Stoppkam

Hej Kurt,

Stoppkammen behöver inte skärs in speciellt djupt i sulans dubbar. Har man 2-3 mm höga dubbar i sulan fungerar det utmärkt. Remmen behöver dras åt, men jag har aldrig kännt av vare sig remmen eller stoppkammen under åkning. Glidfriktionen mellan remmen och skon blir också minimal eftersom remmen sitter i skons pivotpunkt.

/Bo
 
Re: Glapp vs Slapp & Klapp

boe skates; sa:
Slapp.
Salomon och liknande skidbindningar. Skon är ledad 20-40 mm framför fotens tå vilket resulterar i en negativ momentarm vid varje skär. Tåleden får kämpa emot vid varje skär för att kunna maximera avvecklingen. Tåleden är i det närmaste oböjlig under åkning. Skorna

Det här är inte sannt, SNSpjäxan böjs på samma ställe som din skor. Man har kroppsvikten på när man "sparkar", tänka efter. SNSracingpjäxor är jättefina att åka.
 
Skridskor från halvfabrikat

Hejsan.

De skridskor som finns på marknaden är jag inte nöjd med. T ex är det för dåliga möjligheter att justera bindningens placering i sidled, skridskon är för lång för lång uppslipning i fram etc. Jag utgick från samma grundskridsko som Bo Gustavsson dvs fyrkantigt tillkapade aluminiumprofiler nitade till Skyllermarks 53 cm skenor.
Jag kapade skenorna till tvär uppslipning fram kapade av någon cm även baktill. Totallängden därmed knappt 48 cm.
Aluminiumplattan gjordes assymetrisk med kapning av en dryg cm längs med hela skridskon på insidan. För och akter gjordes spetsig resp avrundad. Hål borrades och gängades. Aluminiumprofieln spraylackerades i röd resp grön färg för att hålla reda på babord och styrbordsskridskon. Monterade bindningarna med rostfria bultar M5 med låsmuttrar under.

Brynade så till en bra avrundad åkkurva. Tidsåtgång ca 5 timmar per par.

Har skrivit lite mer om beställningen på en annan tråd här på Utsidan Långfärdsskridsko.

Thure
 
Hävarm på skidbindning

maple2.jpg


Jag har erfarenhet att skon inte böjer sig alls eller att den böjer sig obetydligt. Det har synts väldigt tydligt i filmade videosekvenser av skäret. Det jag menar är också att NÄR skon böjer sig, arbetar den negativa momentarmen mot dig istället för med dig.

/Bo
[Ändrat av boe skates 2003-01-13 kl 16:17]
 
Re: Hävarm på skidbindning

boe skates; sa:
maple2.jpg


Jag har erfarenhet att skon inte böjer sig alls eller att den böjer sig obetydligt. Det har synts väldigt tydligt i filmade videosekvenser av skäret. Det jag menar är också att NÄR skon böjer sig, arbetar den negativa momentarmen mot dig istället för med dig.

/Bo
[Ändrat av boe skates 2003-01-13 kl 16:17]

Nej, det går inte så som du säger, det böjs från tåledet, jag har undersökt saken när jag åker. Din bild är helt teoretiskt utan kroppsvikten på som pressar pjäxan mot skenan. Prova t. ex. på golvet med skenor eller skidor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.