Alpinistryggsäckar

Nytt från Lundhags

Ser att Lundhags tagit fram en ny alpinsäck som heter Skylite. Finns i litrarna 60, 45, 40 och 35. Ser riktigt bra ut.
 
Re: Nytt från Lundhags

MVik; sa:
Ser att Lundhags tagit fram en ny alpinsäck som heter Skylite. Finns i litrarna 60, 45, 40 och 35. Ser riktigt bra ut.

Jag har känt på dem vid två tillfällen. De känns riktigt bra och stabila med flera vettiga lösningar. Dock förstår jag inte varför de ha gjutit in skoavtryck i ryggplattan på två olika ställen (alltså inte samma ställa på varje sida), sak det vara estetiskt tilltalande?
 
Jag såg det och tyckte att det var lite coolt att de vågar lägga in design i en funktionsdetalj. Det ger ju också en koppling till deras långa skomakande.
 
Jack Wolfskin. Alpine Pack, 35+10 L

säger bara en underbar säck!

kraftigt fack för stegjärnen,den dagen de går sönder,oj!

1750 i vikt.

mkt bekväm och luftig längs ryggen,ingen säck det droppar svett om direkt.

dubbla daisy chains.

höjbart topplock.

mkt bekvämt bälte med utrustninghållare på.
 
Lowe Alpine Attack

Suverän!
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3950
Laila hade en likadan på Ama Dablam och var också mycket nöjd med den.
http://www.bergtagen.com

Jag har nu haft den på 23 toppar på 4 kontinenter och den håller fortfarande ihop.
Varmt rekommenderad!

Jag såg att det fanns en recension till av säcken.
Tja, recenserar man en Ferarri ur en barnfamiljs perspektiv får den nog inte mer än två stjärnor.
Nischade produkter klarar sig inte bra i mittfåran.
 
Re: Lowe Alpine Attack

¤Corax¤; sa:
Jag såg att det fanns en recension till av säcken.
Tja, recenserar man en Ferarri ur en barnfamiljs perspektiv får den nog inte mer än två stjärnor.
Nischade produkter klarar sig inte bra i mittfåran.
Ja du, visst svider det lite i ögonen när någon vardags-janne recenserar våra favoritryggsäckar, skivor eller böcker, och ger dem dåligt betyg? Det är liksom ett personangrepp på recensent nummer ett, vilket motiverar lika goda personangrepp i motsatt riktning.

Det kan nu vara så att en del (rätt många) inte använder sin "alpinistryggsäck" på si och så många toppar mm, och att åsikter om en säck som vänder sig till dessa användare därför kan vara rätt relevanta. Jag har aldrig sett Alpine Attack marknadsföras som någon extrem klättrarsäck, åtminstone inte mer än andra hightechsäckar som även vi vanliga dödliga förväntas använda. Där haltar liknelsen med Ferrarin, som t o m jag som är totalt renons på bilar, inte skulle välja som familjebil. Och skulle begripa varför.

Vill någon köpa mitt exemplar av denna gudomliga/kassa säck, så varsågod, den står hemma och samlar damm. Ska ni upp på världens tak så läs Corax' recension, ska ni inte det så kan ni läsa min också. Tror inte att det är fel att de som läser recensionerna fattar både vad säcken är bra till och vad den inte fungerar till, eller vad tror du, C?
 
Re: Re: Lowe Alpine Attack

Tolkar man responsen verkar det som om jag oavsiktligt trampat på en mycket skör tråd.

Det kan nu vara så att en del (rätt många) inte använder sin "alpinistryggsäck" på si och så många toppar mm, och att åsikter om en säck som vänder sig till dessa användare därför kan vara rätt relevanta.

Varför skulle man vilja göra det?
Jag menar, köpa en säck som är oerhört olämplig för ändamålet?
Uppenbarligen händer det ibland.

Jag har aldrig sett Alpine Attack marknadsföras som någon extrem klättrarsäck, åtminstone inte mer än andra hightechsäckar som även vi vanliga dödliga förväntas använda.

Hmmm.
Skålning för hjälm, löstagbart avbärarbälte, utanpåliggande fack för stegjärn, dubbla hällor för isyxor, "gear loops", bivy-pad, system för att bära skidor, "daisy chains", tre-punktare för firning osv.

Där haltar liknelsen med Ferrarin, som t o m jag som är totalt renons på bilar, inte skulle välja som familjebil. Och skulle begripa varför.

Jaha.
Se ovan.

Tror inte att det är fel att de som läser recensionerna fattar både vad säcken är bra till och vad den inte fungerar till, eller vad tror du, C?

Du har säkert rätt, även om jag tror att en stor majoritet säkert inser vad säcken är bra till då de läst specifikationerna. Och inte köper man väl en säck utan att göra det?
 
Re: Re: Re: Lowe Alpine Attack

Jag har aldrig sett Alpine Attack marknadsföras som någon extrem klättrarsäck, åtminstone inte mer än andra hightechsäckar som även vi vanliga dödliga förväntas använda.

Hmmm.
Skålning för hjälm, löstagbart avbärarbälte, utanpåliggande fack för stegjärn, dubbla hällor för isyxor, "gear loops", bivy-pad, system för att bära skidor, "daisy chains", tre-punktare för firning osv.

-Fast jag vet inte. Just skålningen är väl rätt unik, men resten (utanpåliggande stegjärnsfack har jag inte hittat på min?), dubbla isyxhållare, prylloopar, internt liggunderlag, "system för att bära skidor", daisy chain (nyckelring inuti topplocksfickan) mm är ju rätt vanligt förekommande på flera säckar. Kolla Haglöfs sortiment t ex. Dammit, en Haglöfs Tight har väl både gearloops och skidfästen, med lite vilja/reklam. En Kånken?

Tror inte att det är fel att de som läser recensionerna fattar både vad säcken är bra till och vad den inte fungerar till, eller vad tror du, C?

Du har säkert rätt, även om jag tror att en stor majoritet säkert inser vad säcken är bra till då de läst specifikationerna. Och inte köper man väl en säck utan att göra det?

-Problemet som jag ser är att alla (utan undantag) säckar är så fyllda med balla funktioner och lika balla utrikiska namn för dessa funktioner, att det är svårt att se i skogen för alla träd. Spec-listan är ju hur lång som helst på en modern säck, för klättring, löpning, vandring, skidåkning eller vad som helst. Ofta är funtionerna samma eller marginellt olika, och därför är det rätt svårt att begripa vilken säck som är bäst till vad. Därför är man beroende av produkttester, som t ex utsidans recensioner. Butikssäljare och hemsidor har inte heller alltid järnkoll på vad som är en säcks ultimata användningsområde, och det är ytterligare en felkälla i kundinfon. Därav min dåliga urskiljning av alpinistsäckar från alla andra närmast identiska säckar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.