Att börja klättra

Guest

Gäst
Re: försmå skor?

pajaflow; sa:
Många säger ju att man ska ha försmå skor, vad säger ni här?


mvh/
pia

Det tipset gick jag på som nybörjare. Det ledde till att jag fick köpa ett par till som passade. Skorna skall sitta tight, men självplågeri för att kunna uppnå det där sista kanske man skall ta till när man är mer erfaren. Nu kommer jag säkert att få en massa mothugg från erfarna klättrare som säger att skorna skall vara minst fem nummer för små, men detta är min personliga erfarenhet.
/Mattias
 
Köp bekväma skor

Om du pumpar ur dig själv på korta (max en replängd) hårda turer och tycker det är kul att ta av och på skorna hela tiden samt gillar smärta kan det vara läge att köpa för små skor.

Men om du vill kunna ta på dig skorna och sen ha på dom ett par timmar utan att tappa känseln i hela foten kan det vara bra med lagom stora skor.

Se till att köpa ett par skor som passar. De skall sitta taj, ha inga strumpor på när du provar. Men det skall Inte göra ont (hur kul blir det att ta på sig dom då)! Prova skorna i butiken (både höger och vänster eftersom fötterna kan vara lite olika) och pormmenera runt lite i dom så känns det ganska snabbt om dom funkar eller inte.

Jag tycker alltså att du inte skall köpa skor som du inte provat. All övrig utrustning kan du beställa (northstar är bra!) men jag skulle rekomentera dig att köpa skor som du provat dig fram till. Det är så tråkigt att ta på sig skorna om man vet att det kommer göra ont.

Lycka till.

/U
 
Re: försmå skor?

pajaflow; sa:
Många säger ju att man ska ha försmå skor, vad säger ni här?


mvh/
pia

Jag håller med föregående talare om att skorna ska vara bekväma, MEN tänk på att de töjer sig när man haft dem ett tag. Jag önskar att jag köpt en storlek mindre. Olika skor töjer sig olika mycket, beroende på foder, hur sömmarna ligger och hur gummit är pålagt, det enklaste är att åka till en bra butik med kunnig personal och fråga, fråga, fråga.

Lycka till,
Malin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.