600 meter i Norge???

climbing-is-fun@spray.se ()

Gäst
Jag har hört att det ska finnas en hel del leder i vårat kära grannland (d.v.s Norge, för er som sov på geografi lektionerna)som är upp till 600 meter långa. Det ska tydligen finnas en hel del sådanna berg i utkanten av Oslo. Är det någon som har varit där eller som har några allmänt bra tips så vore jag oerhört tacksam??


Stefan Löfgren
 

oscar.engdahl@swipnet.se (Oscar E)

Gäst
Vardåsen

Vardåsen 20 km sydväst om Oslo är väl kanske inte 600 m men i alla fall strax under 100 m, kanske kan vara ngt. Ett annat felt som ligger relativt nära Oslo med flerrepersklättring är Andersnatten med klassiker som b.l.a. "Den hvite stripa", men inte heller här rör det sig om några 600 m. Det är det jag vet om längre turer i Oslo området men för klättring runt 600 meter får du nog dra dig åt Nissedal, Valle lite längre västerut eller uppåt Romsdal.


Go Tur Oscar
 

javerhamamr@hotmail.com (Joakim)

Gäst
Nissedal

Hej, Stefan. Jag förstår att du är orolig och pirrig i magen. Det kan inte vara lätt att ha en så grym klätterkompis som du har. Jag fattar bara inte hur denna grymma vertikal räka kan klämma 50 repor på mindre än en timme??? Men det är klart, Nissedal är ett fint område och om du bara låter din grymma, coola, balla och helt enkelt snygga klätterpolare Joakim Jäverhammar guida dig i Norge så kommer allting att lösa sig. Han har varit i Chamonix för någon vecka sedan och körde en del leder på Mont Blanc nordsida. Jag måste säga att jag blev imponerad av mig sj... jag menar av din klätterpolare.


Mvh "Den som känner sig själv"... :)


Ps. Du har inte möjlighet att sponsra din klätterpolare med någon tusenlapp för han köpte upp alla sina pengar på prylar i Chamonix, har jag hört. Ds.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.