Ar grigri'n felfri??

Har varit med om att Grigrin inte laser som den ska. Ar det nagon mer som har erfarenheter inom detta?

Ar grigri'n verkligen sa bra som det sags att den ar?

/Johan
 
Jag har också erfarenhet av att grigri inte låser som den ska. Det är livsfarligt att tro att man inte behöver hålla i repet. Speciellt med nya hala rep. Den är tung och dessutom svår och jobbig att säkra med när någon leder. Det är lätt att vaggas in i falsk säkerhet med den.
Har dock aldrig varit med om att den falerat. Den har alltid låst, fast något sent ibland.
Nej, jag föredrar ATC. Lätta, smidiga och man tvingas vara totalt fokuserad hela tiden. Dessutom förstår jag inte varför grigrin är så dyr. Jag ska dock tillägga att jag aldrig använt grigrin till annat än att säkra med. Finns säkert andra tillfällen då den är jättebra.

/K
 
Bra ibland, dålig ibland.

lillejohan; sa:
Har varit med om att Grigrin inte laser som den ska. Ar det nagon mer som har erfarenheter inom detta?

Ar grigri'n verkligen sa bra som det sags att den ar?

/Johan

Vet inte hur bra det sägs att Grigrin är egentligen. Den säkrar ju inte direkt dynamiskt. Jag gillar den inomhus, på topprep, ifall man jobbar "industriellt" och står och säkrar folk typ en hel dag. Där kan annars händerna bli lite ömma, framförallt om man genomgående säkrar tunga personer, ifall man t.ex. säkrar med ATC annars.

Vid ledning, eller ifall någon säkrar MIG används ATC eller liknande. Ja, jag har varit med om att Grigrin falerat. Det är inte skoj. Har aldrig tappat någon i backen, men det har som sagt "släppt" framförallt på nya, eller tunnare rep.

/Kotten
(som säkrat MYCKET både med GriGri och ATC).
 
Kroppe; sa:
Jag har också erfarenhet av att grigri inte låser som den ska. Det är livsfarligt att tro att man inte behöver hålla i repet

/K

Givetvis måste man hålla i repet och vara beredd att bromsa själv, men när den vål låst tycker jag att det är smidigt att kunna släppa händerna och fippla med andra saker, speciellt om man säkrar någon på topprep som hänger mycket. Däremot verkar inte Gri-Grin vara anpassad för de allra tunnaste nya repen, så där får man nog se upp lite.
 
Grigri är en farlig manick som ofta gör säkraren loj och inte alert precis, sen som sagt är den absolut olämplig att använda vid led klättring, toppsäkring ok men aldrig annars.
 
Grym

Jag trycker Gri-Grin är grymt bra! Använder den ofta; alltid vid topprep, alltid vid sportklättring, ibland vid tradklättring och alltid vid rep-solo-aidning.

Trad också? Jepp. När tjejen, som väger 54 kg, säkrar mig, som väger 90 kg+10 kg utrustning, så kommer hennes ringa vikt att fånga upp mig dynamiskt trots ett abrubt låsning. Bättre det än att säkra med ATC och hoppas att hon ska komma ihåg att ha handen kvar på den passive änden när först flyger in i klippan och sedan möter mig halvvägs upp på leden... :)


Pär
 
Läs vad

tillverkaren säger så förstår ni hur man skall använda den. Reptjockleken skall vara 10-11 mm och tillverkaren avsäger sig allt ansvar om man inte säkrar som med en vanlig ATC. Att säkra ledklättring med Gri-gri:n är enligt mig idiotiskt. Vem vill ha en statisk låsning på repet när man faller. Bättre att det glider några cm i ATC:n och delar den dynamiska dämpningen med repet. Man vill väl inte slå ihjäl sig heller...

Andreas
 
Det vore intressant att höra från er som har upplevt att GriGri'n inte låst som den ska vad orsaken var till att den inte fungerade. Jag har vid ett tillfälle varit med om att GriGri'n inte låst och det berodde på att jag höll nere hävarmen med fingrarna i samband med att jag skulle mata ut rep snabbt till försteman. När han skulle klippa repet i karbinen så föll han och jag höll fortfarande ner hävarmen med fingrarna. Efter nån sekund fick jag bort fingret och då fungerade den precis som den skulle, försteman föll 3-4 meter i fria luften, ingen skada skedd. Det gäller att vara följsam med reputmatning till försteman och helst hålla fingrarna borta från GriGrin.

Jag har svårt att förstå att glatta rep skulle påverka GriGri'ns låsförmåga, men det kanske har med repets dimension att göra. Har just provat mitt nya TopGun Dry rep (10.5 mm) med GriGri och det har fungerat utmärkt, trots att det är glatt.

Använder själv GriGri inomhus och vid sportklättring, ej trad. Jag tycker den fungerar bra och har fördelar jämfört med ATC och andra system, t ex kan man tänka sig att säkringsmannen får en sten i huvudet eller är ouppmärksam och då bör GriGri vara säkrare. Sen är den bekväm när den som klättrar hänger mycket.
 
Jag använder min Gri-Gri till allt utom just trad klättring. Tycker att den är mycket smidig, man kan säkra dynamiskt även med Gri-Gri. Dvs, man ska hoppas till när rycket kommer... Om man gör detta kommer fallet att tas upp minst lika mjuk som med en ATC eller liknande.

Ser man bara till att pincha grigrin, dvs, hålla tummen på sidan av armen, INTE PÅ. Så låser den.

Men man ska inte ha för mycket repdrag, detta kna leda till att grigrin inte låser. Har själv sätt det.

//Gustaf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Grigri = Falsk säkerhet? Sportklättring 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.