50m vs 60m

ska köpa rep och undrar om man ska köpa 50meters eller 60meter vad tycker ni?
jag fick förut ett tips om ett märke som heter lanex och undrar om det är nåt att ha...

///Kim
 
60m rep är det enda som gäller, om du inte har särskilda skäl att köpa kortare. Nu för tiden köper folk t.o.m. alltmer 70m rep.
 
Tja, vet man med sig att man inte kommer att klättra på väggar som är högre än 20 m finns ju egentligen ingen anledning att köpa 60m-rep. Men ofta så vet men ju inte exakt vilken typ av klättring man kommer att hålla på med ett par år framåt i tiden... Du får helt enkelt försöka bedöma sannolikheten att du kommer att hamna på en "stor" vägg i framtiden.
 
Köp vad som helst, klättrar du någorlunda mycket har du ändå slitit ut repet på ett år och vet då om du behöver 50/60m och 11 mm eller 9 mm. Lanex är billigt liksom Roca-repen som Northstar säljer. Vilket är mycket bra för då svider det inte så mycket att byta repet då och då.
 
Lanex

Jag äger inte något Lanexrep själv men jag har tittat nyfiket på dem. De har i sommarens tester i internationella klättertidningar konstant kommit tvåa efter Mammut och fått epitetet "mest prisvärt" i en massa av de testerna.

Karbin har köpt in några Lanex och de verkar hålla bra i den miljön i alla fall. Vid ett första kläm-och-känn verkar de lite löst vävda i manteln men som sagt de verkar hålla bra.

När det gäller 50 eller 60m så får du väl tänka efter var du ska klättra. Ska du resa utomlands och klättra sportklättring med repet är det dumt att inte köpa 60m. Ska du enbart klättra på hemmaklippan som är 12m hög köp 30m "lösvikt".
 
Hej!

Jag köpte ett Roca Free från Northstar för ett år sedan och är jättenöjd med repet. Det är mitt första klätterrep och jag resonerade som så att jag förmodligen kommer att klättra en och annan vägg som är högre än 25 meter och eftersom jag hittills mest har topprepsklättrat så köpte jag 60 meter. Efter knappt två säsonger har jag varit med om ETT tillfälle då det inte skulle ha räckt med ett 50 meter långt rep, men å andra sidan var det en häftig upplevelse som jag inte skulle ha velat missa. Om du ska köpa 60 meter beror helt på om du är beredd att betala 200 kronor mer och bära 7 hg extra.
 
En sak till...

Rep slits mest i ändarna, så när repet är slitet kan du kapa det och ändå ha ett 50-meters rep kvar istället för att köpa ett nytt.

Moderna 9,7mm rep är så lätta och smidiga att den extra längden/vikten i mitt tycke inte spelar så stor roll.
 
nemd; sa:
En sak till...

Rep slits mest i ändarna, så när repet är slitet kan du kapa det och ändå ha ett 50-meters rep kvar istället för att köpa ett nytt.

Eller så tjackar du ett 70-meters rep med samma anledning som ovannämnda. 50-meters skulle jag personligen aldrig köpa.
 
Lanex har varit en mycket positiv överraskning för mig. Använde Beal Boster II förra året och jämför man hållbarhet, hanterbarhet och fallbarhet? med mitt nuvarande lanex Rocky så vinner lanex i allt. Att det dessutom är billigare är ju inte fel.
 
Jag köpte mitt rep på Globtrotter.de på metervara och det har funkat jättebra. köpte 60m Beal edlinger II för 820 sek + frakt ( ca 150 sek). Om du skall köpa 50/60m jag har ett 30m och ett 60m på det viset behöver jag inte släpa på en massa rep i onödan.
[Ändrat av Pigge Piggsvin 2002-09-15 kl 09:48]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...