Är skridskor med lös häl att rekommendera?

Ja nu lutar allt åt att jag köper följande prylar:

Långfärdsskridskor: Skyllermarks röda med uppslipad spets (längd?)

Pjäxor: Rossignol BC X-7

Bindning: Rottefellas BC-bindning (Är det en skatebindning, och finns det olika sorter?)

Detta har jag alltså kommit fram till genom att läsa mycket på nätet, och en av mina ambitioner har varit maximal stabilitet i fotvristen.
Finns det något mer att tillägga angående denna utrustning? Måste man köpa till en "glappbegränsare" till bindningen tex?
 
Ja nu lutar allt åt att jag köper följande prylar:
Detta har jag alltså kommit fram till genom att läsa mycket på nätet, och en av mina ambitioner har varit maximal stabilitet i fotvristen.
Finns det något mer att tillägga angående denna utrustning? Måste man köpa till en "glappbegränsare" till bindningen tex?

Om du känner att du behöver "maximal stabilitet", så fundera på om du verkligen ska välja lös häl öht. Jag har både lös häl och fast häl, och jag väljer nästan alltid fast häl på tur om det inte är riktiga superisförhållanden (glanskis). Jag tycker helt enkelt att det är trevligare med en bra och relativt lätt vandringskänga med en fasthälsskridsko (t.ex. Skyllermark Isa kevlar).

Löshälsfördelarna märks mest i medvind på kalasis, tycker jag, men jag vet andra har motsatt åsikt. Det kan också bero på skon.

Ett tips är att testa innan du köper, en del friluftsaffärer hyr ut skridskor och pjäxor.
 
Ja nu lutar allt åt att jag köper följande prylar:

Långfärdsskridskor: Skyllermarks röda med uppslipad spets (längd?)

Pjäxor: Rossignol BC X-7

Bindning: Rottefellas BC-bindning (Är det en skatebindning, och finns det olika sorter?)

Detta har jag alltså kommit fram till genom att läsa mycket på nätet, och en av mina ambitioner har varit maximal stabilitet i fotvristen.
Finns det något mer att tillägga angående denna utrustning? Måste man köpa till en "glappbegränsare" till bindningen tex?

Om du vill ha lika styva men lättare och bättre att åka jag rekommenderar racing skate ski-pjäxa(Salomon s-lab skate/motsv.), sulorna är hala men det är IRL liten besvär.
 
Om du känner att du behöver "maximal stabilitet", så fundera på om du verkligen ska välja lös häl öht. Jag har både lös häl och fast häl, och jag väljer nästan alltid fast häl på tur om det inte är riktiga superisförhållanden (glanskis). Jag tycker helt enkelt att det är trevligare med en bra och relativt lätt vandringskänga med en fasthälsskridsko (t.ex. Skyllermark Isa kevlar).

Löshälsfördelarna märks mest i medvind på kalasis, tycker jag, men jag vet andra har motsatt åsikt. Det kan också bero på skon.

Ett tips är att testa innan du köper, en del friluftsaffärer hyr ut skridskor och pjäxor.

Det var någon beskrev sin första tur med löshäl som att åka skridskor efter att man släppt på handbromsen, vilket jag tolkar som att det gick mycket lättare och smidigare.
Jag åker ju numera på Lundhags fasthäls-skridskor och har äldre skidpjäxor, och dessa pjäxor gör att jag blir trött i vristen efter ca 30-40 minuter, och värk i fotled flera dagar efteråt.

Jag kommer nog att i första hand åka på plogad bana eller bra isar generellt. Det här med längre utflykter med ryggsäck, karta och kompass får komma framöver när jag fått in tekniken.
 
Om du vill ha lika styva men lättare och bättre att åka jag rekommenderar racing skate ski-pjäxa(Salomon s-lab skate/motsv.), sulorna är hala men det är IRL liten besvär.

Tack!
Alla tips på bättre utrustning är välkomna. Jag söker och läser febrilt efter vad andra tycker är bra utrustning, och det skulle iofs vara bra med kängor som går att vandra lite med oxå, men just ju så prioriterar jag stabilitet, och faktiskt lite viktreducering är inte heller fel.

Eventuellt blir det en tur på Trehörningen (Fjällnora) i morgon. Ekoln kommer nog att vara helt nedlusat med skridskoåkare i morgon när Vikingarännet går av stapeln...
 
Senast ändrad:
Jag har både Skyllermarks budgetskridsko (den med fast häl som kräver känga med läpp framför tån, och som bara fästs med rem runt skon från hälen) och fina Zandtra tracks lös häl, med en Crispikängor.

Mina erfarenheter är att lös häl kräver mer av utövaren i form av spänst i vad och fotled och balans (om man utnyttjar att hälen är lös). Framför allt i skedet när man trycker ifrån på slutet och hälen ska lämna skridskon. Man får längre skär vilket är fördelaktigt, men det blir mer ostadigt. Foten/skon kan vilja skjuva sig i sidled när hälen lämnar skridskon om man har en dålig sko eller inte är spänstig nog att hålla emot.

Lös häl gör även att man inte får lika bra balans framåt. När jag åker med lös här upplever jag att jag per automatik lägger tyngdpunkten längre fram på skon, dvs står mer på framfoten, för att kunna utnyttja hela skäret. Skulle skridskon fastna till lite i någon ojämnhet eller spricka så är det lättare att falla framåt som en fällkniv eftersom hälen inte sitter fast o håller emot :)

Med fast häl upplever jag större balans framåt, fastnar skon till i ojämn is är det lättare att fånga upp balansen igen. Men det blir samtidigt svårare att ta ut skären fullt ut. Jag kan trycka på hårt men med aningens kortare skär. Fast häl är nog mer allround för både bra och mindre bra förhållanden, medan lös häl glänser till när isarna är riktigt bra.

Balansmässigt i sidled tycker jag att det handlar om att ha rätt kängor som passar fötterna och ger stöd, samt att göra rätt inställningar på skridskorna om det går, så att foten är rätt placerad. För lös häl kan det vara värt att satsa på något mer vridstyva kängor för att slippa att skon vrider sig på slutet av skäret, som jag nämnde ovan.

Vissa skridskor med lös häl har jag upplevt har en tendens att hälen "skrapar" i isen innan man satt ned skridskon eftersom den hänger löst när man lyfter foten. Detta är lite irriterande om man vill åka tyst och graciöst över isarna :)

Nu har du säkert köpt fina skridskor redan, men om andra skulle undra.. Trevlig tur!
 
Utemagasinet redovisade nyligen en test av ett antal olika skridskor. Testförare var ett antal välmeriterade åkare. Innan du investerar; köp eller låna på bibban Utemagasinets decembernummer (vill jag minnas).
T
 
Nu har du säkert köpt fina skridskor redan, men om andra skulle undra.. Trevlig tur!

Jo jag beställde Skyllermarks röda ifrån Outnorth, och fick hem den som var 47 cm långa. Dessa var tyvärr för korta för min skostorlek, så jag skickade tillbaka dem och önskade 49 cm istället.
Outnorths leveranstid är inte direkt den snabbaste alla gånger, så jag har inte fått hem dem än. De kommer väl i juni eller liknande.. :)
Nåja, jag ser det som ett projekt till nästa vinter, och pjäxorna måste jag oxå köpa. Har bestämt mig för ett par med extra stabilitet i fotleden. Crispi Svartisen ser intressanta ut, men svåra att hitta för att prova innan köp.
Ja jag har förstått att det måste vara denna skillnad som du nämnde, att dessa med lös häl fungerar bäst vid perfekt/väldigt bra is. Just nu så kör jag ju med Hammargrens med fast häl, och de fungerar ganska bra. Nu har jag åkt en del i vinter och blir inte alls lika trött i fotleden som jag blev till en början. Skyllermarks som jag har beställt är lite längre än Hammargrens, så jag hoppas på att detta gör att jag får ännu bättre glid vid varje skär, och att det hjälper en del med balansen vid sämre is.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Lasse Nilsson Är glapp hype? Långfärdskridsko 108
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
P1ersson Bryna skridskor - lämna råeggen ? Långfärdskridsko 10
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
q17 Slipa nya skridskor? Långfärdskridsko 3
insumaster Gamla skridskor Långfärdskridsko 17
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.