Foten mittpå?

Jag tyckte det vart klart roligare att åka när jag flyttade fram bindningen så långt det bara gick. Jag ha rinte upplevt några särskilda problem med det vid dålig is. Jag upplever att det går bra att hänga bak lite på på skridskorna ändå. Men jag slipper långa "snubbelsvärd" framför tårna.
 
Foten ska ligga i mitten av den raka(effektiv) delen, enkelt och klart.

Hej,

Det verkar som om jag monterat bindningen lite för långt bak. Som synes har jag kortat skenan fram. Totalt mäter skridskon 47 cm, uppslipningen fram börjar 4 cm bakom nosen.

Frågan är vad jag förlorar på detta? Jag skulle kunna korta skenan ytterligare och därmed få foten mer "mitt på", men vad skulle jag isåfall tjäna på det? Åsikter?

/Lars
 

Bilagor

  • DSC04164.jpg
    DSC04164.jpg
    51.9 KB · Visningar: 468
Bumpar tråden lite eftersom den rör diskussionen i en annan ny tråd, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69348#post580989. Jag klipper dessutom in ett citat från denna:
...
Titta på skridskon från sidan och notera var åkytan ligger dvs den svagt krökta delen som tar vid efter uppslipningen framtill. Denna anses av de flesta bör sticka ut lika långt framför som bakom foten.

Står du längre fram blir skridskon mera kursstabil står du längre bak tvärtom.
...

Thure

Ingen som vet nåt mer? Har förgäves sökt svar på detta utan att lyckas. Jag börjar tro att ingen vet helt enkelt. Kursstabilitet har jag så att det räcker.

Genom att korta skenan fram ytterligare skulle jag alltså kunna få foten mer "mittpå", men frågan är om jag verkligen tjänar något på detta? Anledningen till att jag kapade förskeppet från första början var för att få bättre pendel i längsled, och nu upplever jag inte att de sticker för långt fram.

/Lars
 
typ 20 mm tror jag att det skulle vara bra.

Thure

Jupp, det tror jag också. Tyvärr är det inte så lätt (placeringen riskerar att bli vek), så jag vill inte göra det utan att verkligen vinna något. Så, ett annat alternativ vore att korta nosen, men frågan är om jag vinner nåt på det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.