Jump bike i skogen

Tack för era svar, det är mycket värdefullt.
Nu tänker jag att jag tar en för 5000 kr så att den håller ett tag.
Cyklar med luftgafflar verkar inte finnas för det priset.
Men XC 275 Comp 17 har åtminstone Shimano Deore som bakväxel, och gaffeln är något annat än Suntour som verkar sitta på de billigaste. I övrigt vet jag inte så mycket om delarna.
Men ska jag ha 17 eller 19" ram?
Jag är som sagt 180 cm, grenlängden är 84, då borde jag ha 18,5-19" enligt olika formulär man kan hitta på webben.
Whites egen tabell säger
17": 165-180 cm
19": 175-185 cm
Det sägs ju att man ska välja den mindre om man är osäker, tycker ni verkligen att jag ska göra det?
(Klart jag borde testa cykeln, men det är 5 mil till närmaste XXL.)

Åsikter om delarna?

- Ram: White Alloy
- Styrlager: FSA NO. 10
- Gaffel: H.L. VAXA 30S-HLO 27,5" Travel: 100 mm
- Styre: White Alloy (680 mm 10 degree backsweep)
- Handtag: Velo VLG-043A Foam 130 mm Black
- Stång: White Alloy 90 mm
- Sadelstång: 31.6 x 350 mm White Alloy
- Sadel: DDK-510
- Växelreglage: Shimano Altus SL-M310
- Framväxel: Shimano Tourney FD-TY700-TS6
- Bakväxel: Shimano Deore RD-M591
- Bromsar: Shimano BR-M315
- Bromshandtag: Shimano BL-M315
- Kassett: Shimano CS-HG31 8-spd 11-32T
- Kedja: KMC Z-72 8-spd
- Vevset: Shimano FC-TY501 48x38x28T
- Vevlager: FSA BB-7420ST
- Fälgar: HJC DX-188 27,5" 32H
- Nav: Shimano HB-TX505/FH-TX505 32H
- Ekrar: SR14 Black - Brass nipples
- Däck: CST Patrol C1846 27 tpi 27,5x2,25"
 
Du borde ta en sväng in på Happyride.org (tidigare Happymtb.org) också. Där finns det i regel massor av likadana nybörjarfrågor om första hojen så du behöver troligen inte starta en ny.

Specen ser väl OK ut men jag är skadad. Jag har två MTB, en hybrid och en CX (cyclocross) och det känns inte vettigt att sälja pga dåligt andrahandsvärde så ta i lite mer än du tänkt så räcker den längre är min erfarenhet.
 
T
Åsikter om delarna?
- Växelreglage: Shimano Altus SL-M310
- Framväxel: Shimano Tourney FD-TY700-TS6
- Kassett: Shimano CS-HG31 8-spd 11-32T
- Kedja: KMC Z-72 8-spd
- Vevset: Shimano FC-TY501 48x38x28T
- Vevlager: FSA BB-7420ST

Shimano har enbart sina enklaste serier i 8-delat (antal kransar på frihjulet), däröver, 9-11, finns lite bättre komponenter. Bra att ha i bakhuvudet om du är inställd på att uppgradera växelkomponenter i framtiden. För typ 25 år sedan var de värsta komponenterna för 8 delat, men inte längre.

Dyrare växelkomponenter har bättre känsla och är lättare.

Pedaler och skor avsedda för MTB bör du också skaffa. SPD-pedaler där skon klickar fast i pedalen har länge varit standard, men plattformspedaler börjar vinna mark. Plattformspedaler ser ut som standardpedaler, men har piggar för att greppa bättre i skosulan.
 
Du borde ta en sväng in på Happyride.org (tidigare Happymtb.org) också. Där finns det i regel massor av likadana nybörjarfrågor om första hojen så du behöver troligen inte starta en ny.

Jag har kollat på forumet på happyride.se och tyckte det var ett sämre forum än här. Inga ämneskategorier!?
Senaste inlägget här under MTB var från i december, så det kan väl knappast skada med lite mer aktivitet!
Fast jag hade från början inte tänkt att tråden om jumpbike i skogen skulle övergå till köpråd, ursäkta om det rörde till det.
 
Haha, alla undrar över det och sen när man själv inser det så känner man sig som gammelfarfar. Det är lite grejen att det ät ostrukturerat men bra frågor får ofta väldigt många bra svar och det är bara cykelnördar där. Var från början tänkt för endast MTB men man ändrade namn till Happyride så alla skulle känna sig välkomna.

Jag har kollat på forumet på happyride.se och tyckte det var ett sämre forum än här. Inga ämneskategorier!?
Senaste inlägget här under MTB var från i december, så det kan väl knappast skada med lite mer aktivitet!
Fast jag hade från början inte tänkt att tråden om jumpbike i skogen skulle övergå till köpråd, ursäkta om det rörde till det.
 
Så här gick det:
När jag började jämföra olika cyklars vikter så såg jag att White XC 275 Lite 16 väger 2 kg mindre än White XC 275 Comp 16 och kostar bara 1000 kr mer, så då beställde jag den, efter att ha provcyklat den på XXL i Linköping. Storlek L ska passa mig bäst.
https://www.xxl.se/white-white-xc-275-lite-16-mountainbike/p/1117961_1_style
Jag har inte hittat lika mycket valuta för pengarna i prisklassen 5-6000 kr som White's cyklar utom möjligen Kross Hexagon R8.
Beställde även SPD-pedaler av kombityp dvs de kan även användas med vanliga skor. Och så har jag köpt cykelbyxa och cykelhandskar på Biltema, billigt och kanske bra!

Väldigt vad lång tid det tar att godkännas på happyride.se...
 
Låter bra men kombipedaler funkar inte alls i skogen. Jag har testat och märkt det själv. Man har fullt upp med annat så att titta ner och fippla med pedalen så den kommer åt rätt håll funkar inte på stig. Byt bort dem direkt.
 
Vi får väl se hur det blir med pedalerna, jag vill testa dem själv innan jag tar nåt annat.
Jag hade tänkt att om jag vill cykla till jobbet med den här cykeln (jag använder en elcykel vanligtvis) eller åka på cykelutflykt med familjen så är det bra att kunna ha vanliga skor.
Å andra sidan, visst finns det cykelskor som är mer som vanliga skor, alltså att de går bra att promenera i?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...