Torka mat

En som jag gjorde, införskaffade en ny gaspis med elugn med varmluft:)
Men det kostar ju lite mer än en tork...har dock hört att även de kan bli för varma. Tror det finns någon tråd som diskuterar detta tidigare.

Lycka till iallafall, det är kul att torka sin egen mat och så blir det så mycket godare än att köpa färdig torkat.


Tack för svaret. Din reflektion är sann, det är lönt i h**** att få rätt temp vid så låga temperaturer. Blir till att inhandla en tork-"aparat".
 
På en veckas tur skulle jag inte torka bacon. Den håller hur bra som helst vakumförpackad.

Ja, eller hur. Att man röker mat var ju från början för att den skulle bli hållbar. Det är så in i helsicke mycket fett att du säkert inte får ned vikter mycket heller tyvärr. Jag har själv haft med bacon i orginalförpackningen och den har smakat bra även efter ett par dygn sommartid.
Nu tänker du "Men det VÄGER ju en massa om man inte torkar den" - korrekt, men fett har mycket högt energi-innehåll så det kan vara värt att kånka och ta med lite mindre pasta istället.
 
Hej, detta blir nog mitt första inlägg i forumet, har dock läst en hel del.
Blev, efter att ha läst runt i tråden sugen på att torka lite mat. Ett problem dock är att jag har en gammal gasspis.
Var kan man köpa mattorkar och vad kostar de ungefär? Jag goglade på det och hittade bara en gammal recension från utsidan men inget om var den kan köpas.
 
Tack för rekommendationerna. Ska kolla upp böckerna på biblioteket, sen får jag väl göra ett par försök i gasugnen. Torkarna är ju alldeles för dyra för mig, köper hellre en köksassistent för de pengarna så jag kan baka bröd än en tork för 1900..
Såg att någon hade byggt en i wellpapp och kupévärmare och det kanske man kan pröva annars.
 
Perforerade ugnsplåtar eller ållor av rf-nät med träram fungerar fint. Ett 50° thermostat gör att kupevärmartorken inte överhettar......
 
Som det väl skrivits tidigare i tråden (eller i om det är andra trådar, sök och du skall finna): Gasugn fungerar INTE bra.

Dels så skall temperaturen vid torkning i de flesta fall vara MAX 50 grader. Gasugnar brukar inte gå att få ner så mycket i temperatur.

Men sen är också problemet att brinnande gas (förhoppningsvis) ger koldioxid och vattenånga som avgaser. Luften i ugnen blir alltså fuktig på grund av den brinnande gasen... Vilket innebär att torkningen inte fungerar särskilt bra.

Sen skulle nog inte jag känna mig så säker att lämna en gasugn påslagen över natten (torkningen tar tid).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...