Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på

Hej

Köpte nyligen en multifuelbrännare till trangiaköket och har inte helt kommit överrens. Har hitintills bara kört alkylatbensin.
Problemet är att om jag kör fullt öppen kran så brinner det med inslagg av gul låga när jag har kastrullen på och det sotar så att kastrullen blir svart under och på sidorna. Tar jag bort kastrullen blir det fin blå låga. Man känner även att det luktar mer sot när kastrullen är på.
Kör jag på lägre effekt så sotar det inte så mycket. Det blir lite sot under kastrullen men iallfall inget på sidorna och det ser ut som att det brinner med blå låga hela tiden.

Det känns på nått sätt som att den får för lite luft när kastrullen är på, eller för mycket bränsle.

Och självklart ser jag till att förvärma ordentligt och ställer inte på kastrullen förrän det har blivit en fin stabil blå låga.

Någon som har några idéer?
 
För lite syre!

Hej!
Samma upplevelse fast med ett primus omnilite monterad i brännarkopp som jag kört i Trangia 27 UL. Inget sot men köket börjar flämta och lägger jag på stekpannan som lock täcker den även övre vindskyddet och då slocknar nästan köket.
 
Okej, så det ska alltså vara så här? Har alla det här problemet? Det känns ju som ganska risig design från trangia i så fall :(

Blir det bättre med andra bränslen?
 
Du kan också byta munstycket till ett med större hål, i brännaren. Typ 0,45 i stället för det på 0,32 som man får med att köra bensin på. Det ger bättre blandning på luft/bränsle och du får högre effekt.
 
Eller skippa deras strypta X2-brännare och sätt i en riktig brännare!

Samtidigt - vad jag förstod ägde man redan en X2-brännare, men som man inte tyckte funkade tillräckligt bra. Att köpa en ny brännare är möjligen väl dyrt?

Och _möjligen_ kan man tycka att andra vägar ur problemet - som är mer ekonomiska när man ändå redan köpt X2 - kan vara att föredra? Ett munstycke kostar några tior. Att modifiera brännaren eller kärlstöden så att avståndet mellan pannan och brännaren ökar är i princip gratis?

(OM man ska göra det tycker jag själv att Oprimus nova funkar utmärkt i Trangia med deras adapter - men kör oftast Edelrid Hexon som multifuel brännare i Trangia medelst "tradapter" Bägge lösningarna tycker jag personligen är bättre än den Primusbyggda "Trangia" X2)
 
Du kan också byta munstycket till ett med större hål, i brännaren. Typ 0,45 i stället för det på 0,32 som man får med att köra bensin på. Det ger bättre blandning på luft/bränsle och du får högre effekt.

Okej, men hur kan ett större munstycke ge bättre blandning? Min uppfattning var att det var dåligt med syre allaredan, dvs fet blandning. Eller har jag fel där?
Om jag har rätt förstår jag inte hur större munstycke skulle lösa problemet? Det funkar ju som sagt bra att elda med låg effekt. Det är med full öppning på skruven på bränsleflaskan det blir problem.

Om det nu verkligen är så att x2an är kass blir jag ju nästan sugen på att reklama den och köpa något annat. Om det ska vara såhär förstår jag inte varför någon köper den.
 
Nu har jag googlat runt lite samt eldat lite och jag tror jag har hittat problemet :)

Man ska ju pumpa ca 20 ggr men en risk är att det redan är en hel del tryck i flaskan pga temperaturförändringar eller av att flaskan skakats en massa precis innan man plockar fram den. Så med 20 pump finns risken med för högt tryck om man inte först släpper ut trycket.
Jag provade nu att skruva av locket på flaskan lite för att släppa ut trycket och därefter mäta vad som verkade lagom.
Med 10 pump startar köket men det brinner lite dåligt och slocknar lätt.
Pumpade i 5 till, då blev det mer stabilt.
Ytterliggare 5 till gav mer kräm men fortfarande stabilt, nu 20 totalt. Köket brann nu fint även med kastrull på.
Ytterliggare 10 (30 totalt) till började ge gul flamma och sota. Gick att se även utan kastrullen men tydligare med kastrullen på.

Tog lite bilder. De två med blå låga är 15 pump och de två med gul låga är 30 pump.
https://photos.app.goo.gl/WRf3nnCg4ZjABG7q9

Så förmodligen har jag haft för högt tryck.
 
... förmodligen har jag haft för högt tryck.
Dvs, ännu ett plus för gamla hederliga KAP Arctic / Trangia 25 Arctic (och visionären Gunnar
Finns konstruktörsförmåga!) som hade en övertrycksreglerande ventil på pumpkroppen.
Jag pumpar tills det pyser - sedan eldar jag. Funkar varenda gång...

Och att steka pannkakor är ingen som helst konst.* Klart mycket knepigare med effektstrypta X2...

Bra att du hittade en förklaring till dina problem med Trangia X2 !

*Åtminstone efter att jag bytte till DuoSSAL-stekpanna. Alupannan tenderade att bli allt buktigare
i botten, så till slut hade den väl blivit smått sfärisk - eller smält hål på sig...
 
Det verkar ju ha löst sig med tryckreglering men annars så tror jag manualen säger att man ska rikta hålen i botten-delen av trangiastativet mot vinden så man får blåst in den vägen och kanske lite mer syre till förbränningen.

Vill du laborera mera en blåsig dag, så prova att ha hålen mot resp tvärs vinden och notera ev skillnader.

Ändrar man inte bränslemängd/tryck man man laborera med luft/syre-mängden.

/Patrik
 
Antalet pump som behövs beror på mängden bränsle i flaskan!
Med liten luftkudde får man stort tryck fort. Med stor luftkudde får man pumpa mer.
Detta är inte ett problem.

Ställ på kastrullen och reglera ner lågan tills det lyser vackert blått mellan kastrull o vindskydd. Se detta som ditt max pådrag.

/ John

ps. Kolla att du inte har mer än 4,5dl bränsle i flaskan! Trangia varnar för detta i manualen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...