Svampig hydr. skivbroms pga slitna belägg?

Oljudet kan komma från byrålådeeffekt vid beläggens anläggning. Skivbromsar kräver att det är rent mellan ok och belägg. Du kan ta av hjulen och rengöra runt beläggens kanter. Sprit, styv cykelborste och tryckluft är funkis samt overall. Inget inomhusjobb m a o.

go tur
 
Med tanke på hur länge ts haft problemet utan att lyckas lösa det tycker jag att han skall överväga nya bromsar eller ny cykel.
 
Antagligen fett på bromsklossarna. Du kan med försiktighet ta och sandpappra lite försiktigt på bromsklossarna för att få bort ljudet och tvätta bromsskivorna med någon avfettning/brakecleaner ifall du vill försöka få bort oljudet.

Se till att inte ta direkt på bromsklossarna eller på skivorna med fingrarna när du arbetar! :)

Jag har tvättat skivorna med biltemas bromsrengöring och sandpapprat klossarna flera gånger utan framgång. Men säger du att man kan tävtta även klossarna med bromsrent?

Det enda som hjälpte var nya skivor och klossar odet hjälpte ett tag - det låter ju som läckage men jag ser ingen oljafläck på golvet där cykeln bor på nätterna och det talar ju mot läckage.

/Patrik
 
Med tanke på hur länge ts haft problemet utan att lyckas lösa det tycker jag att han skall överväga nya bromsar eller ny cykel.

Tror inte de skulle godta en reklamation efter tre år med hänvisning till skrikande bromsar. Men skulle det vara nya bromsok som ska till om man ska byta delar? För kltosar och skivor räckte ju inte att byta, det hjälpte ju bara tillfälligt. '

/Patrik
 
Jag har tvättat skivorna med biltemas bromsrengöring och sandpapprat klossarna flera gånger utan framgång. Men säger du att man kan tävtta även klossarna med bromsrent?

Det enda som hjälpte var nya skivor och klossar odet hjälpte ett tag - det låter ju som läckage men jag ser ingen oljafläck på golvet där cykeln bor på nätterna och det talar ju mot läckage.

/Patrik

Okej, hjälpte inte det så vet jag inte. Kan mycket väl vara läckage eller något i ditt tvättmedel som har någon wax/finish i sig som kommer på skivorna när du tvättar cykeln. :)
 
Nä, det går inte, men du kan köpa en ny cykel och sälja den gamla.

Köpa cykel för 11000, renovera bromsar för 1000 kr efter 2 år och sedan 1 år senare sälja en cykel som jag är precis vad jag behöver, förrutom skrikande bromsar?

Ville jag haft en slit och släng-cykel kunde jag nog köpt en cykel för en tredjedel av pengarna.

Vad är en 3 år gammal Skeppshult pendlarhoj med ap-skrikande bromsar värd? Det lär höras vid första provcyklingen. Tror inte någon vill köpa den för rimliga pengar.

Jag köpte svensk rostfri kvalitet för att kunna ha cykeln länge, såklart kostar jag på den underhåll men att byta hela bromssystemet efter så kort tid tycker jag är orimligt. Att slita klossar känns rimligt och kanske skivor men inte bromsok efter 2-3år.

/Patrik
 
Köpa cykel för 11000, renovera bromsar för 1000 kr efter 2 år och sedan 1 år senare sälja en cykel som jag är precis vad jag behöver, förrutom skrikande bromsar?

Ville jag haft en slit och släng-cykel kunde jag nog köpt en cykel för en tredjedel av pengarna.

Vad är en 3 år gammal Skeppshult pendlarhoj med ap-skrikande bromsar värd? Det lär höras vid första provcyklingen. Tror inte någon vill köpa den för rimliga pengar.

Jag köpte svensk rostfri kvalitet för att kunna ha cykeln länge, såklart kostar jag på den underhåll men att byta hela bromssystemet efter så kort tid tycker jag är orimligt. Att slita klossar känns rimligt och kanske skivor men inte bromsok efter 2-3år.

/Patrik

Inte skall du behöva sälja cykeln. Jag rekommenderar dig att kanske skriva på forumet Happyride.se istället för på Utsidan. Alternativt gå och höra med en cykelmekaniker vad han har att säga.

Tyvärr verkar det som att kvaliteten på det japanska bromssystemet Shimano inte håller samma mått som på Skeppshult i detta fallet. :)

Själv har jag haft Shimano och Guide bromsar på mina cyklar utan problem. Visst tjuter de lite grand ibland (framförallt vid väta), men ingenting som stör mig.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...