ska man behöva torrdräkt???

Guest

Gäst
Jag har efter ett antal turer i fjällen utvecklat en åkomma som jag tror är inte alltför ovanlig: blötagrejer-allergi! Regnstället (600kr på sportaffär) har stått emot allehanda väder. Men i sommar var det slut på det roliga.
Jag har inte råd med en skaljacka och byxor för 3-6000 som bara ska mota bort "lite" blött.

Finns det inga regnställ som klarar några dygns ösregn, tar lite plats i ryggan, är smidiga att gå i, har ventilationsmöjlighet och inte kostar flera tusen??

Tierraskaljackan som hängt med i två år läckte in rätt ordentligt trots det fantastiska goretexet (som jag börjar bli skeptisk emot, det håller ju inte)! Hjälp mig!
 
Hålla sig torr!

Som du mycket riktigt konstaterat så blir man våt i G-tex, innifrån eller utifrån! Jag kan bara rekommendera dig att tvätta och impregnera om din g-tex och hoppas att den håller tätt!
Täta regnkläder typ regnkappa håller ju regenet och fukten på rätt sida, dessutom kostar de inte skjortan.
Min gamla, tjugofem år, Trelleborg, regnkappa höll även i helgen regnet på utsidan och mig mig torr. Nackdelen är att storleken måste tas till i överkant. För att inte svettas ihjäl måste klädseln regleras mer, men det funkar kanon!
Med byxhålkar, rör, i belagd nylon och gummistövlar var jag helt torr utifrån, sydvästen höll glasögenon regnfria.
 
Tierra jacka

När jag misstänkte förra året att min Tierra Gore-Texjacka läckte lämnade jag in den i en Tierrabutik (utan kvitto). Nån vecka senare hörde dom av sig, "jo den läckte, kom in och hämta en ny jacka".
Typ så enkelt var det att få en ny och hel jacka. Jag passade på och byta modell och fick betala 500 kr i mellanskillnad.
Hör efter med Tierra vad dom kan göra med din jacka.

/Stina
 

Guest

Gäst
här ska reklameras.

nu är detta en jacka med företagslogga påsydd, så jag vet inte om de tar emot den, men bra tips! man är nog alldeles för dålig på att reklamera saker.
 

Guest

Gäst
mer tips på regnklöder!

Vet ngn hur t ex hellyhansens är? praktiska för vandring mm?
finns andra märken som är prisvärda men ändå håller?
jag har (eftersom lågt pris är angeläget)inga krav på tex styv skärm på luvan eller jättebra andasfunktion men ret ska inte läcka även om man sätter sig på en blöt berghäll.
 
Helly Tech

Köpte i somras ett GoreTex Paclite-ställ efter att ha stått på fjället blöt iförd ett Helly Hansens Helly Tech ställ i juni. Helly Techstället har jag aldrig gillat, alltid blöt känsla redan när det var nytt. Jag har före det haft ett Didriksson Vent Air som inte heller fungerade tillfredställande. Sedan tiden innan Didrikssonstället kommer jag ihåg de helt täta ställen som inte var roliga att röra sig i. Gore-Tex är den bästa kompromissen jag använt hittils men ofelbart är det inte. Prisvärt? Tenson MPC har jag hört goda omdömen om men jag hittade ingen jacka med rätt modell för mig utan de var för vida, dålig skärm på huvan och fickorna hamnade under avbärarbältet.
Byxholkar är kanske det optimala i byxväg?
 
Riktiga regnkläder!

Har lite av varje i klädesväg att ta till. Men jag väljer för fjället riktiga regnkläder, militära M 90 byxor jacka samt det bästa, en sydväst. Jag tycker det är värt det. En tre veckors tur med gt på sommarfjället fick mig att lämna dem hemma. Back to basic!!
 
ventilerande plagg är för dagsturer

Jag håller helt med AT.
Efter att ha spenderat en förmögenhet på otalt goretex och liknade plagg, skulle jag aldrig förlita mig på något sådan för en veckas tur i fjällen.
Om man vill hålla sig något torr ( och varm) ska det vara vattenångtätt med mycket luft och ventiler.
Goretex är bra om det kommer en skur på en dagstur eller som vindjacka (kanske lite tung).
 
zytt

Är det någon som har erfarenhet av Zytts kläder?
Enligt dem själva skall deras skalkläder passa på fjällturen, skidbacken och i kajaken. De använder sig av ett membran som heter Sensor tillsammans med Cordura som ytterväv. Jackan jag funderar på är Integra.
 
craft regnställ?

Såg nyligen ett CRAFT regnställ som inte var så herrans dyrt. Någon som vet hur deras rengställ är?
 

Guest

Gäst
många idéer

Tur man inte är den enda som tycker GT är lite överreklamerat. De flesta här tycks vara eniga. Jag föredrar hela byxor, annars är m90 ok. Men har någon här det ultimata tipset på en modell såsom den jag söker & var man köper det?
Eller är det bara att inse att man inte ska tälta en vecka på fjället i ösregn, utan boka om sin svindyra biljett & åka hem & hoppas på bättre nästa sommar...:eek:)
 
craft

Hej,
Åtminstone i några fall använder sig Craft av materialet Vent Air. Nyligen var vi ett gäng ute och vandrade i hällregn en natt, mitt GTX höll tätt betydligt bättre än vad Vent Air gjorde.
/Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.