Ullkläder och .......

Så var det så bra med ull. Säger inte imot det men det är fler i mitt hushåll som gillar mina ullkläder. Det blir små hål i ullen. Mal eller pälsänglar kan jag tänka mig. Vad gör man nu ?
In med alla ullkläder i frysen ?
Kör ullkläder i torktumlaren ?
Köp gift för pengarna ?
Städa ?
? ??????
 
ull rockar, hade det inte varit för vikten så hade det varit det optimala materialet till kläder.. det finns en massa tips o trix för att slippa mal och pälsängel, allt från att förvara ullplaggen i täta plastpåsar till tygpåsar med lavendel, jag brukar lägga mina ullkläder i frysen och sedan vädra och skaka dom innan jag förvarar dom, kylan dödar djuren och sedan skakar man av eventuella ägg.. det finns säkert bra gift oxå..
 
Jag funderar på varifrån hålen i mina ullunderställ kommer, egentligen? Kanske är det små läskiga aliens som sitter och smaskar i garderoben, men jag lutar nästan mer åt att det är jag som tvättar sönder dem? Känns som det borde vara fler hål och oftare om det är ohyra, hålen i mina kläder är få och små.

Även om en del ullplagg är märkta med 40 grader, bör man kanske verkligen köra ullprogram, eller åtminstone använda en tvättpåse som lite skydd mot tvättmaskinstrumman. Känns ju annars inte sådär väldigt bra att bara tvätta några få ullplagg i en tvätt, utan jag vill helst kunna slänga med dem med övrig vanlig tvätt.

Någon annan som tvättar hål på sin ull?
Hur lagar ni t ex en ull-t-shirt snyggt?
Hur märker man att man har ohyra i garderoben, förutom om det skulle vara så att enstaka hål på ullkläder verkligen är pga ohyra?
 
Hål i ullkläder

Boven i dramat är nog med största sannorlikhet tvättmedlet.
Använd endast tvättmedel som det uttryckligen står att det passar för ull.
I vanliga tvättmedel är det om jag inte missminner mig ftalaterna som "bryter ner" ullen.
Många ggr är detta inte något problem om det är en blandning av ull / syntet.
 
Ahaaaa!

Tvättmedlet! Det var ett bra svar, det hade jag aldrig tänkt på men nu fattar jag...

Jag hade klantat mig med en strategiskt placerad fläck kokande plommonsylt på en ulltröja jag hade köpt samma dag, fick inte bort den med galltvål och andra tips från mamma. Men en kompis som hade hört om nåt grymt fläckborttagningsmedel som extremt luttrade mammor använde på barnkläder fick mig att köpa en sån fläcktvätt. Jo, det gav resultat enligt HasseOchTage-metoden, fläckar försvinner ju om man gör hål istället. Det blev en ullbrynja istället, massor av hål. Dyr läxa, fläcken är kvar och det minsta problemet med tröjan nuförtiden.:(
 
Vad jag har hört med ull och tvättmedel är att man ska undvika tvättmedel med enzymer som bryter ner ullproteinet, typ Y3, även om det står på den att den fungerar med ull.
 
Tips

Hur märker man att man har ohyra i garderoben, förutom om det skulle vara så att enstaka hål på ullkläder verkligen är pga ohyra?[/QUOTE]

Detta är nog just problemet även för mig för om man hittar spår av djur eller att alla ullkläder har hål är det ju solklart men för mig var det två av ett gäng.

Kom med tips !!!
 
Ullkläder får småhål här och där. Om man tvättar ett plagg i ett felaktigt tvätt medel borde hela plagget ta stryk.
 
Jag fick en tjock stickad ulltröja uppäten en gång, att det var ohyra kunde jag snabbt konstatera eftersom larverna fortfarande köp omkring i resterna. Efter det storstädade jag källaren och frös ner allt av ull. Numera brukar jag vädra alla ullgrejor med jämna mellanrum. När jag var liten kommer jag ihåg att morsan hade malkulor i garderoben, det borde väl finnas att få tag i nu också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rJohansson Hundhår och ullkläder? Kläder 3
Leffe357 Ullkläder Kläder 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.