Gore-Tex Paclite

Guest

Gäst
Vandring med packning göra ju som bekant en ganska svettig. Av denna anledning brukar jag alltid gå i endast ett tunnt underställ på överkroppen eftersom Gore-Tex jackan gör att man annars svettas ihjäl (såvida det inte är svinkallt eller regnar...). Nån som har några erfarenheter av vandring med jackor i Gore-Tex Paclite? Andas de mycket bättre än vanliga Gore-Tex jackor? Kan man använda dessa vid lite mer krävande vandring eller är problemet detsamma som med de traditionella Gore-Tex jackorna att man även här svettas rejält?
 
min teori

Hej och nej !
Jag har inte vandrat med Goretex Paclite, men jag presenterar min egen teori här:

Det finns inte en chans att man plötsligt kan börja vandra med en Paclite-jacka endast för att den andas bättre än "vanlig" 3-eller 2-lagers GT. Den svett man producerar vid vandring kan inget membran i världen ventilera ut. Ventilation skapar man ju genom att ventilera via dragkedjor eller genom att helt undvika plagget ;-)

Jag vandrar också endast iförd underställströja (antingen crafts långärmade eller nån kortärmad löpartröja i cool-maxpolyester).Det funkar ner till cirka +10.Sen brukar en windstopperfleecetröja åka på.Skalplagget använder jag endast vid ihållande regn.

Namnet paclite betyder ju att den är lättpackad dvs tar liten plats i ryggsäcken. Detta är ju en fördel när man är varm av sig och oftast har skaljackan nerpackad i ryggsäcken.

Paclite kommer, enligt mitt synsätt, till fördel vid sommarvandringar och tuffa skidbestigningar (dagsturer)på vintern.Dvs alla aktiviteter då man har skalplagget nerpackat mesta tiden.

För flerdagarsturer på vintern med bivack/tältboende behöver iallafall jag ett lite mer stryktåligt och robust plagg ÄN PACLITE och då väljer jag hellre 3-lagers Goretex eller cutan.

Kanske någon pacliteanvändare (gärna flitig sådan) kan kommentera hur pass nöt-tåligt insidan av jackan är.Jag använder själv lite kläder i windstopper shell (fd activent) och har dålig erfarenhet av nötningsrestinensen (på insidan)hos vissa skalbyxor,
t ex Tierra Fast track. Kanske nån kan jämföra dessa med paclite ur denna synvinkel.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Jag ifrågasätter...

Jag påstår att Gore-Tex Paclite fungerar helt och hållet utmärkt SPECIELLT på vintern.

Några exempel:

1. På vintern är det minusgrader. Detta gör att vindtätheten är huvudsaklig och att vätebeståndet är ganska sekundärt...efterssom att is inte tränger igenom paclite ller windstopper shell

2. På vintern har man en massa annat att bära på (mer mat, förstärkningsplagg, mer bränsle, tyngre sovsäck etc). Det gäller att jaga alla gram man kan komma åt. Annars blir det jobbigt att bära. i pulkan eller i ryggan

3. På vintern så speciellt höga krav på andningsförmågan. Windstopper shell och Paclite leder helt klart ligan. Man är hellre Fuktig än dyblöt, eller ? Windstopper andas ju dessutom bättre än G-tex och XCR. Paclite likaså. Paclite är kraftigt vattenbeständigt, det är Windstopper shells nackdel. Men det andas å andra sidan bättre....Det är en smaksak. Jag kombinerar mer än gärna ett par byxor i packlite med en jacka i windstopper shell.

Till sist så vill jag bara säga att om inte sydpolen och nordpolen är vinter så vill jag veta det. Jag menar det att Ola Skinnarmo hade en jacka (från Tierra) i just packlite till båda polerna, vad hade Kropp ? Svar: Helly Tech och man såg ju hur det gick med honom....
Packlite eller Windstopper shell på vinterturen !!!!

/ Oscar
 
ola skinnarmo hade paclite till nordpolen det är helt rätt men till sydpolen hade han det inte då hade han en annan jacka.
 

Guest

Gäst
OK

OK, köpte en Tierra jacka i Paclite så det är väl bara att ut och testa den med packning på. Tack för era svar!
 
Jag har en Tierra-jacka i Paclite som jag har fjällvandrat med. Den fanns bara på vid hård vind eller regn, precis som en skaljacka är tänkt. Om den andas så mycket bättre än trelagers Gore-tex vet jkag inte. Tror att ventileringsdragkedjorna spelar större roll än olika typer av Gore-tex faktiskt. Paclites fördel är som sagt att det väger lite och är lättpackat, vilket jag har prioriterat. Även om jag tycker att jag har haft stor nytt av jackan även utanför ryggsäcken... Hur mycket den tål kan jag inte svara på ännu eftersom jag inte har haft den så länge. Men det är helt klart att Paclite tål mindre än trelager. Det perfekta tyget finns som bekant inte...
 
XCR

På tal om GoreTex...

Någon som kan utvärdera nya GoreTex XCR?
25% bättre "andning"?? Svårt att utvärdera kanske...
Men om det känns smidigare kanske man kan avgöra.

/Tobbe
 
Prova Dri Clime

Prova tex Marmots Windshirt i materialet "Shelled DriClime". Ett extremt användbart plagg. Andas enormt bra och är vindtätt. Mycket lätt med en väldigt tunn fleece-liknande insida som transporterar bort svett bra. Funkar bra som mellanlager under Gore Tex-skal vid kallare temperaturer. Brukar även ha den som ytterplagg vid lite varmare väderlek eller vid hårdare fysisk aktivitet (plusgrader). Impregnerar du den emellan åt med Nikwax TX-Direct Wash-In, så pärlar regnet av som vatten på en gås. GoreTex-jackan kan du ha i ryggan tills det börjar ösregna, blåsnöa eller kylan biter fett.
 
paclite betyder ju att den är lättpackad dvs tar liten plats i ryggsäcken

As the guy below said its only a name.I would like to add to go with the hype ! if we say its good and charge enough for it you will belive it.wont you ??



Namnet paclite betyder ju att den är lättpackad dvs tar liten plats i ryggsäcken. Detta är ju en fördel när man är varm av sig och oftast har skaljackan nerpackad i ryggsäcken.
 
Paclite

Som jag har förstått det hela är det ingen större skillnad mellan Paclite och vanlig 3-lagers Gore-Tex vad gäller fukttransport. Skillnaden ligger i vikt och packvolym. Den nya Gore-Tex XCR ska däremot ha högre ånggenomsläpplighet
 

Guest

Gäst
Jo, den är bra!

Ja, köpte en Condrad Cain och jag är väldigt nöjd med den än så länge. Den är lätt och smidig och har i mitt tycke bättre andningsförmåga än min två lagers Gore-Tex jacka vilket delvis i och för sig beror på sättet den är sydd på. Se gärna min recension av jackan för mer detaljer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...