Ett bra köp?

Hej!

Jag ligger för tillfället inne som militär, och jag har en längre tid hyst mycket agg mot försvarets, ursäkta uttrycket, helt värdelösa kängor. Så jag tog helt enkelt mig tiden att kolla på ett par egna, och eftersom min ekonomi inte är den bästa så ville jag helst inte hamna över 2000:-. Jag kollade på Lundhags Scout och ett par andra, men sen så kom jag över ett par Meindl Performance som var nedsatta till 1995:-, vilket jag tyckte var ett mycket bra pris.

Var det ett bra köp? Någon veteran som kan dela med sig av lite visdom? Jag kommer använda dom rätt frekvent på fritiden, har planerat en Kebnekaise-rutt i sommar samt ett par högre berg lite längre fram. Jag behöver ett par sköna skor som klarar av tyngd, väta, kyla etc.

Som sagt, ska jag behålla dom eller köpa mig ett par Lundhags Scout?

Tack på förhand//Peter
 
Bekväma

Det avgörande kriteriet för om det var ett bra köp, är om kängorna sitter bekvämt på foten. Känns de bra redan från början så kan de efter att de blivit ingångna, bli ännu bättre. Räkna dock med lite skavsår i början.
Med sedvanlig skötsel med invaxning o.s,v. så lär de hålla i många år.
 
Jag har haft ett par meindl performance, och använder i dagsläget lundhagsscout.

Jag var i din situation och köpte meindl i lümpfen för en reducerad summa. Detta är ett av de få friluftsrelaterade köp jag ångrar. Jag tycker rent ut sagt att de är totalt skit. De är alldelles för varma på sommaren, håller för absolut inget alls och är för jefla kalla på vintern. När lädret var helt slut och 30% av sömmarna hade gått upp efter nåt år eller två kontaktade jag svenska agenten som inte ville ha med mig att göra, men efter ett par månaders tjat gick med på att ge mig rabatt på ett par nya. Kul, jag ville fan ha full ersättning för att de sålt en helt undermålig produkt. När jag frågade hur länge de var tänkta att hålla gav han mig inget svar och när jag frågade varför de inte höll måttet för vanligt fjällvandring (att de gick sönder så lätt) hänvisade han mig till årets modell som skulle vara bättre. Förutom det att de är hållbarhetsmässigt värdelösa kan man tillägga att de börjar lukta riktigt ruttet efter nån månad, vilket man inte kan göra nåt åt. Fodret och alla ytor på membranet tar väl typ nio mansåldrar att torka så det är bara att räkna med att det kommer ruttna. Jag fick ett hål i goretexmembranet efter ett halvår eller nåt, vilket gjorde att det alltid läkte in, efter man skavt bort vaxet på utsidan av lädret (som absolut inte gick att få att bli impregnerat efter som det var helt kasst läder). GAAH! Jag blir förbannad bara att tänka på det! Jag kan fortsätta klaga och spy galla på mendl och deras skitkängor en halv vecka, men det tänker jag inte göra. Kan bara sammanfatta med att det var min värsta investering och de är helt sjukt dåliga för den vanliga frilufsaren, den krävande dagliga användaren, och den med ambitioner på att vistas utomhus i någon temperatur som finns på jorden. Köp ej! Att flertalet officerare använder dem hör nog ihop med någon modetrend.

Om jag ska vända kornet mot lundhags har jag faktiskt bara positiva erfarenheter. Kundservicen är utmärkt (skrev en egen liten tråd om det). Fotkomforten är bra, även om ansvaret lämnas över till bäraren. Lädret är högklassigt, var ute och härjade i sumpskogen förra helgen och jag var helt torr om fossingarna, trots flera timmar dagligen i myrmark. Samma terräng i meindls hade utan tvekan givit mej ett träsk inne i mendl kängan och ett träsk i fodret (ruttna kängor och ruttna fötter med andra ord). Tar man hand om lundhags tar de hand om dig, tar man hand om meindls ger de dig ändå fotsvamp. Märk väl, mina lundhags hade ett par år på lagret, då jag har ganska stora fötter (47 säljer kanske inte mest) så de hade redan krympt till rätt storlek och hade lite annorlunda front och sula än nuvarande modell, men heter ändå scout så de är inte urgamla. Visst, i början var kängorna lite stela och så, men jag har faktiskt aldrig fått skoskav, något jag fått flertalet ggr från meindl, trots minutiös ingång, och vård. Jag har bara använt lundhags egna lädersmörjning på mina lundhags (och meindls sportwax på meindl), den innehåller fett och tjära, vissa påstår att det gör lädret för mjukt och sladdrigt, men det har jag inte upplevt, tycker det är klockrent och lädret upplevs tjockt och tillräckligt styvt/mjukt.

Nej, för mig kommer det alltid vara Lundhags med hemstickade strumpor som gäller (vadsomhelst, t.om. m/90 före meindl, de är fan bättre). Men nästa gång jag köper ska jag ha ett par specialgjorda, de görs iaf i Järpen, de vanliga limmas i Portugal numer.
 
Jag har ett par specialgjorda scout och har inget ont att säga om dem.

Rena, enkla, robusta och billiga.

Jag funderar dock på att byta upp mig till ett par jörn...men det är inte för at lundhagran brister på något sätt. Barar för att på fötterna vill man gärna av det bästa. (Sen kan flickvännens två par jörn som en anledning till avund ha någonting med saken att göra!)

Även om de inte skulle vara bättre på alla andra vis skulle jag nog välja dem eller liknande just för att de är så enkla. När jag blir blöt i dessa (vilket kan hända, alla kängor har som bekant ett hål där foten går ner) så tar det ett par timmar innan jag har samma fuktighet på foten som innan plurret och inte ett par dagar som med meindel od. Plurrar du med fodrat får du gå med plastpåse runt foten några dagar!
 
Det duger i Falt...

Jag gjorde Lumpen i Arvidsjaur for ca 1 ar sen da fick jag ut ett par meindl performance och tillsammans med stalgra, och vit yllesocka tyckte jag det fungerade utmarkt till det vi sysslade med (springa runder och leka krig) .Meindl tycker jag anpassar sig bra till militart andamal da de ar valdigt flexibla vilket gor att det blir latt och bekvamt att sitta i olika skjutstallningar, samt att springa i, deras sula fungerade ocksa oerhort bra under langa marscher med mkt tung packning.

Fornarvarande sa befinner jag mig i England och anvander mina menidel ganska mkt i mitt jobb (aventyrsinstruktor) Jag tycker da att meidel inte riktigt passar in till detta, jag haller med foregaende att de ar alladels fo varma, och man blir forbannat trott pa fodret, och jag har manga ganger overvagt att skaffa ett par lundhags ranger high kangor istallet da jag tror dessa hade passat battre....
Slutsats: > for militartadamal sa duger mendil fin fint,k inget fel med det. For privat bruk sa ar nog Lundhhags eller likande foderlos kanga battre

Klart slut! ;)
 
Tack för råden :)

Dock gick jag tillbaka med mina Meindl Performance redan första dagen och köpte mig ett par Lundhags Scout. Dom sitter förjäkla bra på mina fötter samt att dom är sjukt lätta! Meindl Performance kändes grymt tunga och klumpiga, samt alla utropstecken om dålig kvalité samt kyla på vintern inte gav det bästa förtroendet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Elias Granqvist Träningsoverall i ett stycke Kläder 4
Smogz Efterlyser ett supertunnt syntetunderställ Kläder 11
skallagrimson Gå in ett par Lundhagskängor Kläder 3
Trilla Måste ge er ett ulltips Kläder 5
tallbarren Ange ditt varumärke med ett omdöme. Kläder 0
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Nettchen Tighta byxor - ett problem? Kläder 6
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
erken Ett skalset Kläder 1
Hardwired Ett fot-relaterat problem Kläder 13
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
JEX Ett försök till!! Kläder 1
klyka I ett par knirrande, knarrande Meindl kängor... Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
TheDude Önskar förslag inför köp av nya kängor. Kläder 21
Jensa72 Marmot Oracle,bra köp? Kläder 2
waltruz Köpt Everest regnstäl 3000mm. Lurad? Dåligt köp? Kläder 18
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
Dbang Köp av dunkläder online, Risk? Kläder 3
ECrider Dax för köp av seriösa kängor nu... Kläder 4
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
tde01047 Köp av Lundhags prof hög Kläder 8
PerHenrik Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka! Kläder 9
Krippe Köp Gore-Tex på metervara Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.