ska man behöva torrdräkt???

Friluftsparaply?

Kan inte någon fiffig typ här på utsidan uppfinna ett friluftsparaply? Jag har funderat på detta förut, och för ett antal år sedan till och med provat en ytterst primitiv prototyp.

Ett paraply har stora fördelar jämfört med enbart regnkläder: Man kan få mycket bättre ventilation och cirkulation, och man slipper ha blöta kläder nära huden. Det skyddar också ansiktet bra mot regn, samtidigt som sikten ofta är bättre än i en huva. Täcker det övre delen av ryggsäcken också kan det skydda ryggsidan mot väta. Där är det annars svårt att sätta ett regnskydd.

Det låter kanske som en vansinnig idé, och nu ser ni framför er hur en fjällvandrare från storstan försöker använda ett stadsparaply i ösregn och kulingvindar på kalfjället. Dock får man nog tänka om lite när det gäller konstruktionen. Den bör vara lätt och hopfällbar, men betydligt starkare än ett vanligt paraply. Friluftsparaplyet bör gå att fästa på ryggsäcken, eller rent av vara en del av denna. En modell liknande en barnvagnsuv som man fäller fram över huvudet från ryggsäcken? Eller är det en jättelik sydväst som är lösningen?

Kan man bara skydda huvudet och axlarna mot regnet så är mycket vunnet. Då kan man fälla ner huvan och öppna jackan, vilket ger mycket bättre ventilation. Dessutom undviker man det vatten som ofta rinner längs kanten på huvan och in i jackan.

Vad säger ni hobbyuppfinnare här på Utsidan?

Peter
 
Mitt tips är ett pu belagt ställ, som väger lite, är tätt och har ventilationsöppningar. Jag har vandrat med ett ställ från Abeko som heter "Sarek special" som fungerade bra. Visserligen blir man varm inifrån, men huvudsaken är att man inte blir blöt utifrån.
Det finns en butik i Göteborg som har ett stort utbud av olika typer av regnställ. Butiken heter Kanotcentrum (www.kanotcentrum.se) och de har även postorder.

Hälsningar

Andreas
 
Ett andas-regnställ som ska orka med fjällvandringar och andra aktiviteter med lite högre krav ska enligt min mening inte kosta mindre är 2000:- (byxa &jacka)
Det bästa materialet i den prisklassen är utan tvekan MPC extreme, det sitter i Tensons skagway regnställ och kostar ca: 2400:- för hela paketet.
Det snackas mycket om hur dåligt GTX är och hur prisvärt det inte är.
Det är ju trots allt det enda materialet med en så pass fin garanti som det ändå är. Så länge plagget är helt garanterar Gore att det inte kommer in vatten utifrån. Det är ju en garanti lite bättre än den vanliga fabriksgarantin på ett år med två års reklamationsrätt.....
 
gtx garanti

Lifetime warranty...
Jag har en 10 år gammal 2-lagers Peakjacka som läcker på axlarna och ärmarna. Efter kontakt med Peaks reklamationsavdelning skickade jag in jackan så skulle de se vad de kunde göra åt den. Jag fick tillbaka den utan åtgärd med följande motivering:

"Vad Gore står för är att membranet ska hålla tätt, helt korrekt men det
görs även slitageavdrag för varje år som går. Gällande din jacka så har
dessvärre värdet minskat till 100% då den är från 90. Det är svårt att
sätta en gräns för hur länge en jacka ska hålla därav en " livsgaranti "
för att alla ska kunna få chans till bedömning.

Hoppas att detta ger en liten förklaring hur det fungerar men Gores
garantier..."

Jag hyser absolut inget agg mot Peak, de har varit synerligen hjälpsamma, stått för frakter etc, men garantin gäller visst bara så länge membranet är tätt. Tilläggas skall att jackan är helt felfri i övrigt, den har varit fantastiskt bra med tanke på vad den har fått utstå. Den har varit väl värd sitt pris, och jag tycker att den har hållit mycket bra. Men Gores garanti ger jag inte mycket för.
 
Att göra slitageavdrag på en använd produkt har ju faktiskt ingenting med Gore-Tex garantin att göra.
Det är ett avdrag som handlare och tillverkare kan använda på vad som helst, en rekomendation för hela sportbranschen där avdragets storlek går att läsa ur tabeller. Om du lånar en sak som är 10 år gammal och den råkar gå sönder när du använder den, är du förmodligen inte intresserad av att ersätta den till 100%. Ni kommer förmodligen överens om en lösning där ni möts på halva vägen.
När en Gore-Tex jacka börjar läcka efter 10 år, är det ju knappast nåt fel på membranet ändå. Då hade det ju märkts mycket tidigare. Förmodligen är det helt enkelt utsliten och dags att bytas ut.
 
Re: Friluftsparaply?

Pask; sa:
Kan inte någon fiffig typ här på utsidan uppfinna ett friluftsparaply? Jag har funderat på detta förut, och för ett antal år sedan till och med provat en ytterst primitiv prototyp.

Vad säger ni hobbyuppfinnare här på Utsidan?

Jag har funderat lite och skissar på en modell med wire i ytterkant och tunn wire för att inte få "vrängning" av paraplyet. Tänkte ha detta på ett goflparaply. Bör nog gå att få ned vikten en del.

Givetvis ser man ju utvecklingen av detta: Hillbergväv, titaniumstänger, kompositmaterial i handtaget, inbyggd camelbak, etc. Återkommer senare :)
 
Garanti??

Hofvander; sa:
Att göra slitageavdrag på en använd produkt har ju faktiskt ingenting med Gore-Tex garantin att göra.


iofs inte men det kan ge en falsk bild till kunden som tror att garantin ska gälla plagget och inte enskilda delar. Vilka för övrigt inte är särtagbara.
Ex vad har man för gädje av att tråden som jackan är sydd av har garanti om inte tyget har det. Det är ju trots allt hela produkten man köper.
Det skulle kunna betyda att man som kund hammnar mellan två företag som bara skyller på varandra.



/Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.