Skaljacka?

Re: Bomull!

Luffarn; sa:
Ska du ha en jacka för vinterfjäll så satsa på en bra bomullsanorak! Skaljackor i s.k andasvävar är alldeles för täta och man blir blöt och kall av svett.
Jag håller i princip med. Skalplagg med ganska täta membran är definitivt inte så roliga när det blir kallt. Om temperaturen går ner mot -40 så blir de mest bara hårda och isiga... ;)
I mina ögon är Etaproof eller något liknande - ev. i syntet - bäst för vinterfjäll. Längre fram på våren kommer dock membranplaggen mer till sin rätt.
 
kanske nån av fjällrävens g-1000 jackor du är ute efter, själv tycker jag att min GT jacka är skit nu i norrbottens vintern, fukten fryser till is på INSIDAN av jackan. Men den är nästa ett måste på sommarfjället, nästa jacka köp blir nog en klättermusen i etaproof lr nåt liknande.

JH
 
RŠtt jacka

Gšr dig glad. Fel gšr dig kall, vŒt och ledsen....
Skall du Œka skidor/vandra sŒ behšver du en bomull/polyester. Det behšver inte heta Expedition men bšr vara lŒng šver bak och knogar samt rymlig, med en bekvŠm huva och minst midjesnšre helst ett i botten med. Ar den Dupontad eller vaxad Šr det OK, bra och billiga dylika har ITAB och Regatta, dyrare kan du sŠkert hitta i fackhandeln....
Din rubriksŠttning gšr det lite lurt dŒ skalplagg normalt skall stŒ emot regn men detta rimmar inte med att gŒ och skida.....
Jag har nŒgra olika G-texjackor som alla lider av att de Šr fšr tŠta fšr fšrflyttningsdelen....
De Šr alla utmŠrkt regntŠta men en PU-belagd tunn regnjacka vŠger en 1/3 och kostar do! So what.
LŠr dyrt eller ta rŒd det Šr frŒgan?

Go tur

Johan K
 
Billigt bomull/polyester anorack finns p åstadium för 600kr, klart prisvärd enligt etta ntal vänner. Annars har ju också Klättermusen bomullsanoracker, inte riktigt lika billiga, men de verkar klart bra.
 

Guest

Gäst
Ja alltså om vi snackar under tusenlappen är det ju i sammanhanget knappt någon utgift alls.
Får som sagt kolla upp era tips nästa gång butiker finns i närheten, befinner mig i Sveg och här är väl inte överfullt. Finns iofs en sportaffär, de kanske har något.

Frågan är dock, nu har jag läst även de senare inläggen och kanske skall man trots allt investera i två plagg? Jag ville ju ha en jacka som var rätt allround då det gäller årstiderna. Tror ni på ytterligare ett lager istället kanske? Det blir då i ordning från insidan och ut bottenlager, "nytt lager", haglöfs barrier + membranjacka. Eller det är kanske inte lager/värme biten som är problemet?

- Shultze
 
Kan rekommendera Glymur

polkovodets; sa:
Intressant - någon som faktiskt har testat Glymur, eller? Har själv en event-jacka av annat märke som jag är mycket nöjd med och har undrat om Glymur är något att rekommendera för en som vill ha ett bra skal till rimligt pris. Jag har klämt på den i butiken och tycker den verkar vara den mest prisvärda skaljackan på marknaden just nu. Är det ett rimligt antagande?

Jag köpte en Glymur jacka i somras på Island och är mycket nöjd med den.

Väldigt lätt, sitter riktigt bra. Ett litet minus är att skärmen (på huvan) är för mjuk och därför inte ger ett fullgott skydd om det blåser hård.

/Niclas
 
Ett bra och lätt koncept

Jag använder det klädkoncept som tråden startade med. Jag har en f n v en Marmot Precip som yttre lager (de gånger det behövs).
Tilläggas ska att jag har en Barrier minusjacka (Haglöfs).
Jag har även en ullfrottetröja och en tunn lätt vindjacka.
Konceptet fungerar útmärkt på den typ av vandring jag gör (där det går att hålla hög höjd) och är lättare samt varmare än ex fleece/goretexskal.

M v h Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...