Klättermusen

Hört mycket gott om Klättermusens kläder typ Bifrost
,men...När är det omlämpligt/dåligt plagg !!
Så fullkomligt kan väl inte ett plagg vara..eller !!
Kan man få lite kritik oxå , för att det skall bli
lite motvikt i debatten..!!!!
Det känns bra att även få ta del av det negativa !!
Mvh jl
 
Dålig impregnering

Min sambo köpte en Megin-jacka som jag tyckte var klart undermåligt impregnerad. Yttertyget var helt blött efter bara någon timmes regn på en nästan ny jacka. På min egen gore-tex jacka , TNF, så höll impregneringen i flera år och yttertyget höll sig mycket torrare i hårt regn. Kanske beror det på att klättermusens tyg är extra tjockt? En annan invändning är att tejpen i ett par sömmar i midjan började nötas sönder efter bara ett halvår. På plussidan är väl att tyget är mycket mindre prassligt än andra fabrikat och att huvan är mycket bra.

Vänliga hälsningar
Jonas
 
Klättermus

Ojoj..JAG LÄSTE PÅ OM MEGIN JACKAN PÅ K-M HEMSIDA...
NU BLEV JAG FÖRVÅNAD .........WATER COLUMN 20m + !?
SNACKA OM ATT TEORI OCH PRAKTIK INTE GÅR IHOPP...!!
ELLER.......!!??

BRA GOTT FOLK , MERA SYNPUNKTER .

-ALLT ÄR INTE GULD, FAST DET GLIMMAR .........
 
20m+

Teori och praktik går ihop. Att yttertyget blir blöt sker på alla jackor för eller senare. Men värdet med vatten pelaren på 20 m talar om genomträngning. Vad jag förstog på de som hade Megin så var det inte fråga om genomträngning. Sjävl har jag samma jacka och har inget problem med blött yttertyg överhuvudtaget.
/Ola
 
Impregnering igen

Precis. De Megin-plagg jag har erfarenhet av släpper inte igenom vatten utan vad jag sa var bara att yttertyget blir blött väldigt fort. Detta är inget litet problem även om det kan tyckas så. När jackan sedan skall torka så tas värmen till detta från kroppen och då riskerar man att bli nedkyld om förhållandena är tuffa. Intressant att du inte har samma erfarenhet av megin, kanske är ditt plagg av annan årsmodell än mina.

MVH
Jonas
 
K-M

DET ÄR KONSTIGT ATT EN JACKA SOM ÄR GJORD FÖR
UTOMHUS AKTIVITETER INTE PALLAR LITE REGN . (FÖR NÄSTAN
5000:) . DET MÅSTE SKÄNNAS SOM ATT KÖPA ETT LASS KO
.... !! SÅ DÅ FRÅGAR MAN SIG , VILKA TILVERKARE HÅLLER VAD DOM LÅVAR ,I ALLA VACKRA BROSCHYRER ???

-EN ANNAN FRÅGA SOM ÄR AV INTRESSE FÖR MIG.....
NÄR ETT FÖRETAG SPONSRAR MED PRODUKTER/KLÄDER TYP NORDPOLEN TRIPP , EN TOPP-ATTACK PÅ EVEREST m,m . FINNS DET DÅ UTRYMME FÖR ATT KRITISERA JACKA , BYXA ,SKOR osv
-KNAPPAST,( DE´ VA DEN SITSA SPONSRINGEN DE´ !!)
DET ÄR JU JUST DÅ UTRUSTNINGEN FÅR VISA VAD DEN GÅR
FÖR . JAG HAR KÖPT OLAS BOK OM N-P. HOPPAS MAN KAN FÅ
LÄSA OM TIERRAS BRISTER . ELLER ??!!
 
K-M

Jodå Megin pallar för regn, men som sagt trots att yttertyget blir blöt så går det inte igenom och det är väl det som är det viktigaste, eller. Jag är inne på min andra Megin nu och är helnöjd.
 
Spons

Jag såg Skinnarmos Nordpolsjacka i en Tierra-butik. Den var inte likadan som den jacka butiken sålde, bland annat var huvan annorlunda.
 
Specialgjort för proffs

Det mesta som ”äventyrsproffs” är sponsrade med, torde vara specialgjort och inte gå att uppbringa för vanliga konsumenter, lika lite som STCC-bil går att köpa i bilaffären. Bara för att Tierra eller Klättermusen eller någon annan gjort någon specialare åt något ”äventyrsproffs” blir inte dina grejer bättre, men däremot får du indirekt vara med och betala eftersom ”äventyrsproffs” förutom grejerna nog vill ha pengar också.

Den minnesgoda läsaren av Utemagasinet, kommer säkert ihåg Klättermusens annons där jackan är av ett annat välkänt fabrikat (nr7-1998 på sidan 41 för den inte så minnesgod). I senare annonser har märket retuscherats bort (för övrigt samma bild som på katalogens framsida).

Vem har lyckats köpa en likadan dunoverall från Marwin (troligen Marwin men här sviker tyvärr minnet mig men lila var dunoverallen) som Oskar Khilborg och Mikael Reuterswärd hade på sig vid bestigningen av Mount Everest ?.

Vem kan man lita på ?

Per Brune
 
Sant, men

Jag håller inte med om att specialplagg för proffs inte skulle kunna komma tillbaka till en vanlig konsument. Förhoppningsvis så är proffsen ärliga och kritiserar de kläder de fått och att klädfirman därmed produktutvecklar plaggen, vilket borde komma tillbaka till konsumenten.

Jag tror också att det finns olika typer av expeditioner. Dels de expeditioner som bara får kläderna billigare (ev gratis) och sedan finns de stora expeditionerna som får en testkollektion (därmed specialritade) till låns och för utvärdering.

Vad gäller Marwin så är tydligen historian enligt den senare. Marwin (ingick som en produktlinje i JC) sponsrade Everest expeditionen. JC hade anställt en kille som hjälpte expeditionen med kläder samtidigt som han ritade upp en klädkollektion med äventyrskläder som skulle lanseras efter expeditionen. Efter expeditionen nått toppen meddelar JC:s ledning att det inte blir någon klädkollektion. Killen som ritat hoppar av och startar upp 8848.

Hälsar David - Utsidan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.