Fjällräddning

Det som står också var ju att hemförsäkringen faktiskt täckte det mesta av helikopterhämtningen.

Fjällräddningen ska väl i princip bara behöva gripa in om det är direkt fara för liv. Jämförelsen med taxi och ambulans är rätt bra.

Vilken del i hemförsäkringen är det som täcker ett sådant scenario?
 
Vilken del i hemförsäkringen är det som täcker ett sådant scenario?

Det framgick inte av artikeln, men det är väl liksom upp till var och en att se till att man har de försäkringar som gäller.

Folk som klättrar brukar ju i alla fall vara väldigt medvetna om att det är aktiviteter som är undantagna från de flesta vanliga försäkringar.

Och vill man inte ha försäkring så får man väl då istället se till att ha en ekonomisk buffert som gör att man klarar av den typen av oplanerade kostnader (observera att jag inte skriver "oväntade", för det är helt klart förutsebara kostnader).
 
Egen erfarenhet.

Jag blev själv utflugen av helikopter i somras då mitt knä gick sönder. Det var ingen absolut livsfara mer mekaniskt omöjligt att gå. Jag har inte betalat ett öre och fick hjälp efter att ha använd nödtelefon på en stf station.
 

avslutad210712

Gäst
Det borde väl vara reseförsäkringen. Ingår i de flesta hemförsäkringar.

Den ingick föut i Folksams hemförsäkring men fick reda på i vintras att det numera är en tilläggsförsäkring hos i alla fall Folksam. Så utgå inte från att det som förut ingick i din hemförsäkring fortfarande ingår. Detta trots att jag sa att jag ville ha "all inclusive" när jag tecknade hemförsäkring hos Folksam för några år sedan. Går väldigt enkelt att plocka bort saker och upp till försäkringstagaren att läsa genom 100 sidor villkor VARJE år när försäkringen förnyas.

Nåja skall ha en sittning med ett annat försäkringsbolag till veckan som troligen får överta några hemförsäkringar och ett antal sakförsäkringar som tack för den uteblivna ersättningen i vintras i samband med en resa.
 
Det jag som om drulle ovan kan kan möjligtvis stämma i vissa fall, även om jag sa det som ett skämt. Har nyligen bytt försäkringsbolag. Bolag 1 ersätter inte alls stöd under pågående renovering, d.v.s. när nycklar är utlämnade till kreti och pleti. Bolag 2 gör det, förutsatt att det stulna förvarats i t.ex. en låst byrålåda eller motsvarande. Men, det går inte på hemförsäkringen utan på drulleförsäkringen. Försäkringar är mysko!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...