Grövelsjön med barn

Hej,

v26 tänkte jag åka upp till Grövelsjön som jag hört mkt gott om. Vi är en familj med tre barn (4,7,9 år gamla) och jag önskar lite tips från er som varit där.

Generellt: har du några roliga erfarenheter att dela med dig av till oss?

Specifikt:
- Får man gå upp till Storvätteshågna och tälta längs med vägen? Dvs göra den turen på tex två dagar?
- Silverfallet har jag förstått är en lämplig tur för barn med start STF stugor?
- Hur illa är myggsituationen i slutet på juni.... :)

Tack för alla er tankar!
Pia
 
Det är klart du får gå i Långfjällets naturreservat. Du får också tälta var som helst. (På andra sidan Storvätteshågna (sett från Grövelsjön) ligger Töfsingedalens nationalpark. Där får man bara tälta på vissa angivna platser, men naturligtvis gå var som helst).
Det finns fina tältplatser kring Fosksjöarna, som ligger vid foten av Storvätteshågna.

Silverfallet är en lagom utflykt för barnfamiljer. Det finns mer att göra och se. I denna film ges flera exempel på vad man kan göra, inkl. arrangemang för barn. I en kort men fin sekvens visas vandring på Båthusberget. Ni bör absolut försöka komma upp på en topp i Norge och blicka ut över Femunden. En biltur till Elgå är inte helt fel. Köp rökt fisk nere vid hamnen!

Både på Femunden och Grövelsjön kan man åka båt (se filmen), vilket kan vara trevligt särskilt om man är där en längre tid.

Nere vid Grövesjöns södra strand, precis på andra sidan Grövlan, finns det vindskydd och grillplats. Sjön o ån är grunda, så det är ingen överhängande fara om barnen plaskar i strandkanten.

Mygg? Omöjligt att säga hur besvärliga de kommer att vara. Jag/vi har ofta haft tur med lite mygg för det mesta, men ett par gånger har det varit ganska eländigt och fordrat användning av (mycket) myggmedel. Grövelsjön kan dock knappast rubriceras som "mygghelvete".
 
Hej oldtimer,
tack så mycket för ditt svar. Det uppskattas!

Har du rekommendationer på boende i Grövelsjön? Två vuxna, tre barn (4,7,9).

Tack för tipset om Elgå, väldigt bra om man kan köra en bit upp och gå det sista med en fyraåring.

När dur skriver "komma upp på en topp i Norge", kan du konkretisera då, eller är du Elgå du menar?

Tack igen,
pia
 
Grövelsjön är ett bra ställe för barnfamiljer vilket framgår av många tidigare trådar här på Utsidan.

Finns en hel del boenden. Billigast är kanske scoutgården.

Läs gamla trådar t ex

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65609
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64412
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81913

Mygg beror väldigt mkt på vädret. Kan vara besvärliga nere i skogen vid varmt väder. Sällan problem på kalfjället.

Båthusberget är en lämplig dagstur med barn. Elgå är ett litet samhälle vid Femunden. Elgåhogna är den högsta toppen i området. Lite väl jobbigt för trebarnsfamilj med de aktuella åldrarna skulle jag tro.

Thure
 
Hej,

tack för trådtipsen. Jag har nu bokat en stuga i krokarna, tror det blir bäst med barn. Tältet skall dock med så vi ändå kan sticka ut och göra övernattning.

Läste någonstans att man kan köra in på norska sidan och starta sin vandring lite högre upp vilket skulle passa bra för oss (tre barn i åldern 4,7,9).

Kan någon hjälpa mig på traven lämplig körväg?

Återigen, tack.
pia
 
Jag tror du/ni fått svar på de flesta frågorna föranledda av mitt förra inlägg.

Beträffande ".... starta sin vandring lite högre upp...." så antar jag att man avser att man startar från lappkåtan vid P-platsen på kalfjället en bit in i Norge - "P" enligt svenska fjällkartan (välj "Fjällkartan" i huvudet).
Bättre uppfattning om kalfjäll/fjällskog fås av Norgekart. Man går alltså NNV från parkeringsplatsen.

Man kommer dock upp på kalfjället ganska så snart om man startar t.ex. från STFs fjällstation och går österut eller nere vid Grövelsjön och går västerut.

Beträffande norska toppar med utsikt över Femunden, så är nog Båthusberget det klart bästa för småbarnsfamiljer.
 
Vägen från Storsätern mot Elgå kommer nära trädgränsen typ 5 km väst riksgränsen.

Även i själva Grövelsjön finns en liten grusväg upp mellan stugorna upp till en parkering intill kalfjället avtaget typ 300 m före STFs fjällstation.

Thure
 
Hej,

Vi vandrade till Silverfallet idag och det gick alldeles utmärkt. Fin tur 🙂. Alldeles lagom för vår familj. Imorgon tänkte vi testa Båthusberget.
 
Båthusberget

Hur gick vandringen till Båthusberget? Intressant att höra inför mina planer med barnen att gå till samma topp 😊
 
Hej Lena,

det gick jättebra!

Vi startade runt 10 på morgnen och var klara runt 16. Vår familj består av mig, min sambo och tre flickor som är 4,7,9. Vägen upp klarade alla i princip, sista 100 metrarna bar vi 4-åringen.

Vi pausade många gånger på vägen upp och drack vatten, kollade på utsikten och körde mkt mutor. Det är ganska tufft för en fyraåring men upp kom hon allt.

På vägen ner och sen på platten så var 4-åringen trött och då satt hon ganska mkt på min sambos axlar eller så bar jag henne lite på ryggen. 7-åringen och 9-åringen klarade i princip detta utan problem, men visst pep de lite på vägen upp men då hjälpte små godispåsar.

Vi åt lunch och pausade strax nedanför toppen och tog då en rejäl paus på en timma. Det skall tilläggas att dagen vi var där var det strålande sol och riktigt varmt, vi gick i shorts och t-shirt och svettades mkt.

pia
 
Grövelsjön är ett bra ställe för barnfamiljer vilket framgår av många tidigare trådar här på Utsidan.

Finns en hel del boenden. Billigast är kanske scoutgården.

Läs gamla trådar t ex

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65609
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64412
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81913

Scoutgården är ute till försäljning enligt notiser jag sett på Facebook i sommar, så den möjligheten till billigt boende verkar tyvärr försvinna.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
Aspen80 grövelsjön med barn Fjällvandring 10
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
Trötter Grövelsjön vs Åre vs ?? Fjällvandring 4
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
kod Grövelsjön-Svukuriset Fjällvandring 2
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Pwe Grövelsjön - Femundsmarka Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
vandrafjäll Myggläget i Grövelsjön Fjällvandring 3
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
michaelahogberg Grövelsjön Fjällvandring 1
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
vandringssägen Grövelsjön-Tänndalen Fjällvandring 2
joakim.kallstrom Grövelsjön v27 Fjällvandring 19
thomas.vastervik Trevligt klipp Grövelsjön Fjällvandring 2
peterfuchs Vandringsberättelse Grövelsjön Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...