Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck

Efter att jag testat Exped Lighting 45 L (hade inte 60L) hos XXL kan jag räkna bort den. Anledningen var främst att vattenflaskan i meshfickan inte gick att greppa utan att ta av sig säcken. Detta är oviktig när man går här i fjällen där det finns vatten men på PCT finns vad jag läst upp till 2 dagsetapper lång kanske lite mer utan tillgång till vatten. 5-6 L vatten måste kunna bäras helst på utsidan av säcken. Bärsystemet kändes helt okej vid en packning på ungefär 10 kg. Expediten var hjälpsam men något okunnig och hade inte någon packning för att prova med vikt i. Jag fick själv hitta saker rund omkring som jag kunde stoppa i. När jag sedan provade Haglöfs Sec 58 som hängde bredvid så kändes bärsystemet mycket bättre, den var också tyngre.
Hemma kollade jag vidare på nätet, tittade bland annat på Bergans Senja och Helium som verkar kunna uppfylla det mesta jag skulle vilja ha, särskild Senja. Finns att köpa hem från Outnorth tror jag.
Sedan fastnade jag för en annan för mig helt okänd säck nämligen Kalais Backpack från https://elementalhorizons.com/backpacks/
som tycks ha allt jag efterfrågar och bland annat en del nyttiga tillbehör. Man bygger sin säck efter sina mått och väljer de tillbehör man vill ha. Vikten ligger på 1,2 kilo med viss tillbehör. Nackdelen är att den måste beställas från USA. Jag har tagit kontakt med de och de verkar vara väldigt hjälpsamma. Får se hur jag gör, än finns det gott om tid.
Tack för alla råd och förslag.
Mvh Veni
 
Det problemet finns på alla sådana fickor. Ser t.ex. inte ut att skilja något på Elemental Horizons säckarna som du länkade till jämfört med Expeed.

För mig funkar det på mina säckar (Haglöfs LIM, Bergans Helium och UD Fastpack 45) men är kanske inte så bekvämt. Brukar ha en eller två 500ml flaskor på axelremmarna för lätt åtkomst så slipper man använda sidofickorna så mycket.

Lycka till med köp av ryggsäck och lycka till med PCT.
 
Eller en sån här...

Den sliter mindre på remmen om du hänger den i ryggsäckens längdjustering för axelremmarna.
Googla på "Molle Bottle clip".
 

Bilagor

  • 2019-09-29 05.20.31.jpg
    2019-09-29 05.20.31.jpg
    32.3 KB · Visningar: 498
Sidofickor med vettig ergonomi är klart användbara. Jag har sytt dit egna sådana på ett par ryggsäckar.

Att modifiera de elastiska sidofickor som finns på den säck du tycker funkar bäst i övrigt Veronika, borde vara görbart.

Thure
 
Jo, det skulle vara görbart i vissa fall. Men jag är nog lite yrkesskadat, blir mest arg när man är beredd att spendera några tusenlappor på en bra säck och måste sedan sy om den för att den ska funka. Man ska kräva att friluftsmärken borde kunna utveckla en säck med vettig funktion.
Som mönsterkonstruktör har jag alltid sett till att fickor sitter bekväma med bra djup osv. och detta även senare inom fashion branchen där det kanske är mindre viktig. Jag stångades ibland med designers som ville sätt ditt fejkfickor med blixtlås utan någon ficka bakom allt för att komma ner något i pris. Så känner jag när jag tittar på vissa prylor, aha här de "fuskat" för att hålla priset nere.
Har idag en Gregory Deva och en mindre säck från Gregory där jag kommer åt fickorna relativt lätt. Sedan är de kanske inte perfekta på annat sätt men får godkänt.
 
Om tid finns så rekommenderar jag custom sydd rygga från Atompacks. Jag har en och är tvärnöjd! Har en 40L rygga med en vikt på 412g och då är det bättre materialval än DCF. Min åsikt iaf. Återkommer med bilder när jag har tid.
 
Om tid finns så rekommenderar jag custom sydd rygga från Atompacks. Jag har en och är tvärnöjd! Har en 40L rygga med en vikt på 412g och då är det bättre materialval än DCF. Min åsikt iaf. Återkommer med bilder när jag har tid.

Tack, läste just på nätet om Atompacks och gillade det. En person som själv har gjort ett antal "Thru Hikes" som driver företaget, sy och skickar sedan den färdiga säcken. Det verkar samma upplägg som vid Elemental Horizons (länken jag tidigare hänvisade till). Att skicka från UK betalar man ingen tull, eller? Iallafall så länge Brexit inte blir verklighet. Då får jag plötsligt bråttom.
Produkter skickat från USA är dyra på grund av tullen.
 
Tack, läste just på nätet om Atompacks och gillade det. En person som själv har gjort ett antal "Thru Hikes" som driver företaget, sy och skickar sedan den färdiga säcken. Det verkar samma upplägg som vid Elemental Horizons (länken jag tidigare hänvisade till). Att skicka från UK betalar man ingen tull, eller? Iallafall så länge Brexit inte blir verklighet. Då får jag plötsligt bråttom.

Produkter skickat från USA är dyra på grund av tullen.



Skatt och tullfritt så länge som brexit inte blir av men räkna med 2 månaders väntetid då det är brutalt högt tryck numera. Usa är inte ett alternativ om du i te känner någon som är där och kan ta med sig hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...