Att använda promenader för att gå ner i vikt.

Problemet är att vår kropp inte är så bra på att ta tillvara näringen från växterna. En ko har fyra magar och en väldigt komplex matsmältning jämfört med en människa. Hade vi människor en sån matsmältning skulle vi kunna käka gräs.

Det stora problemet idag är att korna inte käkar gräs utan de matas med sojabönor, eftersom människor är beredda att betala så pass mycket för kött att det är mer lönsamt för de som föder upp kor.

Sen får man ju inte glömma det faktum att en ko i princip ägnar nästan all sin vakna tid åt att äta och smälta maten. Det är karaktäristiskt för nästan alla djur: Deras dagar går helt åt till att äta.

Vi människor har genom att effektivisera produktionen och behandlingen av livsmedel lyckats frigöra tid så vi kan göra annat än att bara äta och fortplanta oss. Det är det som lett fram till den civilisation vi har idag. Är det önskvärt att vi går tillbaka till att ägna 10 timmar om dagen åt att samla mat och sen dö vid 30 års ålder, som på stenåldern?

När näringen först går via djur, förbrukas stor del av den i den processen och vi missar den. Bättre se kött som en smakbärare och tillbehör än som huvudmål kan jag tänka. Våra magsytem är bra på att anpassa sig för varierad kost men klart - går man från köttoman till vegetarian kan det va en inkörningsperiod innan det flyter på i magen.

Det är önskvärt att gemene man tänker på vad han stoppar i sig och vad ex en biff kan tänkas innehålla - processat gräs, sojabönor?, antibiotika m.m. Sen e det skillnad på om kossan lever ett schysst liv med värdighet eller om bonden mer ser kon som en inkomstkälla och pumpar i honom vad fan som helst bara för att tjäna mer pengar i slutändan. Tror mer på småskaliga ekologiska och lokala producenter där man har mer kontroll. Och det gäller inte bara köttbönder utan alla

Effektiviseringen av matindustrin har hjälpt oss tidigare men nu håller den nog mer på att stjälpa oss.

Jag e långt ifrån vegetarisk själv men strävar mot det
 
När näringen först går via djur, förbrukas stor del av den i den processen och vi missar den. Bättre se kött som en smakbärare och tillbehör än som huvudmål kan jag tänka. Våra magsytem är bra på att anpassa sig för varierad kost men klart - går man från köttoman till vegetarian kan det va en inkörningsperiod innan det flyter på i magen.

Det är önskvärt att gemene man tänker på vad han stoppar i sig och vad ex en biff kan tänkas innehålla - processat gräs, sojabönor?, antibiotika m.m. Sen e det skillnad på om kossan lever ett schysst liv med värdighet eller om bonden mer ser kon som en inkomstkälla och pumpar i honom vad fan som helst bara för att tjäna mer pengar i slutändan. Tror mer på småskaliga ekologiska och lokala producenter där man har mer kontroll. Och det gäller inte bara köttbönder utan alla

Effektiviseringen av matindustrin har hjälpt oss tidigare men nu håller den nog mer på att stjälpa oss.

Jag e långt ifrån vegetarisk själv men strävar mot det

Jag tycker du skriver bra här.
Så länge kött inte är avsiktligt inflammerat för att öka i volym och på så sätt kunna sälja "mer" kött dyrare, så tror jag inte kött är farligt att ha som krydda. Men enbart kött kanske kräver rejäla efterforskningar om ursprung, näringsinnehåll, antibiotika, antagonister (typ roundup/glyfosat) och allt det där.... inte vad gemene man kan göra hemma, utan det får livsmedelsverket hålla reda på åt oss.

Inflammerat kött.... undrar ni varför det blev så mycket vatten i grytan och köttbiten blev så liten i slutändan? Man får väl hoppas att de bara injicerade saltvatten.

Nitrit-processat kött däremot avstår jag helst. Där talar de flesta om att det ger otäcka sjukdomar som cancer. Det vill jag inte ha.
Vissa växter, till exempel spenat, rucola och sallat samlar höga halter nitrat från jorden och gödsel.
Så jag är kluven om nitrater verkligen är hela sanningen. Det är när nitrat blir nitrit som det blir konstigt.
Andra rapporter säger att nitrat är bra snarare än dåligt. Men då ska det vara i grönsaker och inte nitrit som i processat kött.
https://kurera.se/pang-pa-rodbetan/

Det har nog att göra med i vilka organiska former som nitritet kommer i. Vanligt regnvatten efter ett åskoväder har också kväve(N) i sig men det är inte organiskt bundet förrän det tas upp av växterna som nitrat. Nitrit i processat kött verkar annorlunda.
https://runnersworld.se/blogg/rodbetor-nitrat-nitrit-och-rosa-kiss/

Jag tror det enklaste är att bara ge sig ut i skogen och prova att äta lite saker man hittar och ta med sig en bit riktigt fint kött som krydda.
 
Senast ändrad:
Nåja, riktigt så enkelt är det dock inte. Det räcker med att du ser mat så kan dina salivkörtlar börja producera saliv och magen gör sig redo på att få sig ett mål mat.
Om du tänker på något otäckt kan du få högre puls och bli rädd, av dig själv.
Om du förbereder dig på att sprinta hårt och fort för att tävla mot din kompis så kommer du förbereda din kropp på ansträngning. Energi görs redo, adrenalinet får ett påslag.

Nu tänker du fel här.

Om du mentalt kunde påverka hur kroppen reagerar så skulle du kunna välja om salivkörtlarna ska börja producera saliv när du ser mat eller välja om du vill få högre puls eller inte om du ser nåt otäckt.

Men poängen jag försöker få fram är just att man inte kan välja de sakerna. Kroppen reagerar som den gör, även om du inte vill att den ska reagera så.
 
När näringen först går via djur, förbrukas stor del av den i den processen och vi missar den.

Bara om djuren äter föda som vi människor hade kunnat äta.

Men om djuren istället äter sånt som vi människor faktiskt inte kan smälta (som de flesta betesdjur traditionellt gjort) så är ju den där "förlusten" bara en del av förädlingskostnaden.

Det är ju samma sak när vi äter växter, det hade varit mycket bättre om vi hade kunnat ta upp solenergin direkt.
 
Styrketräning är bäst iom att en tung person kan genomföra hela pass.

Lycka till att springa 1h om du har 20kg övervikt. Många otränade personer kan knappt springa 5 minuter.

Dina tankar om bygga 10kg muskler är rätt oväsentliga då en normal man knappt kan lägga på sig 3kg muskler per år.


Det viktigaste är att förbränna mer kcal än du stoppar i dig. Det lättaste sättet att minska intag är att skita i socker och minska portionerna. Det lättaste sättet att förbränna mer kcal är styrketräning.

Fasta funkar också bra så länge du inte "tar igen" det på dagarna du äter. Om du struntar i att äta en eller två dagar i veckan så minskar det självklart veckans totala intag av kcal.

Alla teorier om hur man ska krama ut de sista 5% ur viktminskningen är också helt onödiga för den tunge personen. Alla steg i rätt riktning är bra steg. Det absolut viktigaste är att inte ge upp.

Inga av mina "tankar" är oväsentliga. Att bygga 10kg muskler handlar om att sätta saker i relation till varandra, dvs gym kontra ändrat matintag.

Det är riktigt att för en överviktig person är det inte lätt att springa en timme och ibland t o m olämpligt. Men det beror i hög grad på den absoluta vikten snarare än om du är 10, 20 eller 30kg överviktig. Löpning är heller inte den enda motionsformen. Cykling och simning tar i princip bort vikten ur ekvationen och även den som är mycket överviktig kommer ganska snart kunna motionera i betydligt längre pass än en timme om de vill. Detsamma gäller vid skidor som saknar de stötar som uppstår vid löpning.
 
Nu tänker du fel här.

Om du mentalt kunde påverka hur kroppen reagerar så skulle du kunna välja om salivkörtlarna ska börja producera saliv när du ser mat eller välja om du vill få högre puls eller inte om du ser nåt otäckt.

Men poängen jag försöker få fram är just att man inte kan välja de sakerna. Kroppen reagerar som den gör, även om du inte vill att den ska reagera så.

Du beskrev den automatiska situationen.
Men kommunikation med kroppen sker genom att göra saker.
Kroppen kan reagera som den gör, även om jag inte vill den ska göra så.
Men jag kan också få kroppen att reagera som den gör, när jag vill att den ska göra så, genom att sätta mig i en sådan situation.

Låt oss ta det enkalste konceptet:
Jag vill lyfta min arm. Ja... du förstår nu vad jag menar.
Du kan inte prata med armen och säga att den ska lyfta sig, utan du gör det genom att kontrollera musklerna med hjärnan. Med vilja, men inte genom att "tänka".

Samma fast lite mer avancerat är det när du blundar och tänker på sex och får upp din puls för att i andra stunden med vilja, börjar tänka på lugn och harmoni och sömn, och din puls faller pladask.

Du kan aktivera din mage och tarmsystem och salivkörtlar genom att utsätta dessa, med vilje, för triggers. Cellerna fattar inte vad du tänker, bara vad du gör och vad de utsätts för. Det fattar de alldeles utmärkt.

Mår de illa av lukten av maten så säger de till hjärnan att: Detta ska du inte äta och du kanske får kräkkänslor. De har kommunicerat med dig.

När du med vilje tvingar ned maten ändå så fattar cellerna att nu jävlar är det allvar och kräkreflexen kommer som ett brev på posten.

Du har alltså med vilje skapat kräkreflexen. Om du inte trodde du skulle få kräkreflex är du antingen korkad eller fick bara uppleva den automatiska reaktionen oavsett vad du tänkte från början.

Så om du exempelvis vill gå ned i vikt, så kan du förbereda kroppen på att röra sig genom att visualisera att du ska ut och springa. Hjärnan skickar skuggsignaler vilket gör att kroppen förbereder sig. Du blir spänd, fokuserad, adrenalinet börjar flöda.
Du har medvetet valt att göra detta.

Motsatt är om du plötsligt blir överrumplad av ett rovdjur och får skräck och adrenalin påslag och börjar springa så var det förmodligen nervystemet som styrde dig, utan att du tänkte och därmed inte "med vilja" började springa.

Om du belönar din kropp efter varje träningspass så kommer dina celler vänja sig vid detta beteende och förbereda sig för den ordningen: träna först, mat sen. Du har med vilje skapat den ordningen i din kropp.

Det är alltså ett annat sätt att "tänka" genom att "lära" cellerna. Att visa eller simulera.

Så för den som vill gå ned i vikt, eller rättare sagt: Midjemått, så sätt er hux flux i situationen där kroppen måste bränna sina kalorier, exempelvis förflytta er ut och börja jogga. Svårare än så är det inte. Du har med vilje börjat gå ned i vikt ( även om det även innebär andra detaljer som att inte äta för mycket... men ni fattar ).

Att testa själv:
Ställ fram något riktigt gott som du är sugen på. Lukta på det.
Sen säger du till dig själv (bildligt talat) att du måste ut och springa snabbt en runda runt kvarteret för att få äta den där godbiten.
Sen ut och spring. Jag själv brukar uppleva att min kropp får en sjujävla fart då. Inte ett dugg kan stoppa mig. Om ni upplever annorlunda så skriv det här sen.
 
Senast ändrad:
Men jag kan också få kroppen att reagera som den gör, när jag vill att den ska göra så, genom att sätta mig i en sådan situation.

Vissa saker kan man påverka med vilja ja, men långtifrån alla.

Att lyfta armen är lätt, men att t.ex. få bukspottkörteln att utsöndra mindre insulin enbart med ren vilja finns det inga vetenskapliga belägg för.

Kroppen har reglermekanismer som styrs av olika nivåer av ämnen i blodet, dessa kan du inte påverka med enbart vilja.
 
Vissa saker kan man påverka med vilja ja, men långtifrån alla.

Att lyfta armen är lätt, men att t.ex. få bukspottkörteln att utsöndra mindre insulin enbart med ren vilja finns det inga vetenskapliga belägg för.

Kroppen har reglermekanismer som styrs av olika nivåer av ämnen i blodet, dessa kan du inte påverka med enbart vilja.

Inte vet jag. Kanske det går att testa i något avancerat labb försök.

Men jag tycker du blev lite väl petig nu.

Påverka mina insulinceller? Hur skulle jag göra det menar du? Stoppa en bit socker i min mun? Eller vänta, ta bort sockret ur min mun om jag ska minska det... nej, det kan väl aldrig fungera?

Kanske inte stoppa sockret i min mun från början!
 
Att stoppa en sockerbit i munnen är inte att styra insulinutsöndrandet med tanken, det är ett sätt att göra det med agerande.

Om du däremot kan stoppa i dig en massa socker och samtidigt sänka insulinutsöndrandet så har du motbevisat mig.
 
tankens kraft är stark men gå ner i vikt kanske blir svårt med den, eller indirekt funkar det kanske genom avslappningsövningar och stressreducering. Stress säger man ju kan leda till ökad vikt, så motsatsen kan ju minska då kanske. Med bara tankens kraft kan även förändra temperaturen i kroppen eller iaf fingertopparna. Inom biofeedbacksterapi kan man ägna sig åt det. Jag har testat och det funkar. Det e som nån slags avslappningsövning/meditation.
 
tankens kraft är stark men gå ner i vikt kanske blir svårt med den, eller indirekt funkar det kanske genom avslappningsövningar och stressreducering. Stress säger man ju kan leda till ökad vikt, så motsatsen kan ju minska då kanske. Med bara tankens kraft kan även förändra temperaturen i kroppen eller iaf fingertopparna. Inom biofeedbacksterapi kan man ägna sig åt det. Jag har testat och det funkar. Det e som nån slags avslappningsövning/meditation.

Det var intressant.

Själv har jag funderat på vad som händer om man för tio år sedan ätit tungmetallrik mat som band sig fast i dessa gamla fettceller och man börjar gå ned i vikt och bränner fett, och så när man når ned till den vikten där dessa celler står på tur att brännas..... kommer man bli tungmetallförgiftad då eller kissar man ut alla dessa tungmetaller som var bundna till detta lager av gammalt fett?
Eller byts fettcellerna ut med jämna mellanrum?

Kan man känna stress av gifter i fettet man hade på lager?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...