Lära sig Isklättring, kurs?

Hej allesammans!

Ni med erfarenhet, vad skulle ni rekommendera mig som inte har någon erfarenhet av klättring i allmänt men som har fått ett riktigt brinnande intresse för Alpinism / Isklättring.

Jag söker en kurs i grundteknik för isklättring som jag skulle kunna testa på nu i vinter,jag har googlat och hittat en hel del olika, tex

Kiruna - http://www.klatterkurser.se/klatterkurser/grundkurs_isklattring.asp

Norge - http://www.rockadventure.se/index.php?mid=10&cid=61

Åre - http://www.adrenalinare.nu/isklattring.html

Rjukan - http://www.mwsguide.com/isklattringskurs-rjukan.html


Har ni kanske erfarenhet av någon av dessa,eller kan ni kanske rekommendera en annan?
Jag är 22 år och med god fysik kondition.

Mvh, Nikoz
 
Är det Alpinism som är första målet, kanske kurs kan vara bra, men vill du lära dig klättra is, skulle jag hellre lägga pengarna på ett par schyssta yxor än å kasta bort dem på kurs. Ut å släng upp ett topprep och klättraklättraklättra. Så lär man sig bäst. När det sen kommer till att sätta snö/issäkringar, så lär dina erfarna kamrater säkert ut det.
Hitta en bra is och kör på, bästa starten oavsett vilka mål du har! ;)
 
Sen kan man läsa Will Gadds tips för förbättrad teknik , och FÖRSÖKA komma ihåg det när man hänger där..:)


WILL GADDS ISKLÄTTERTIPSåTRIX:

"-If you get a stuck tool regularly you're likely placing them both at the same horizontal level. Don't. It's a waste of effort, time and makes the leader far less secure because they have to wrestle a tool out while it's off to the side. Place tools roughly 30 to 60 cm apart vertically and roughly shoulder-width or a bit narrower horizontally.

-Completely stand up and drive you hips into the ice to finish the stand-up part of a movement. Most climbers don't, which puts more weight on their arms.

-If you're getting pumped and you're not a complete novice it's almost always because your feet aren't at the same horizontal level, and aren't solid. Solid feet make for relaxed hands. If one foot is low when you stand up it will come off, making you out of balance. Kick twice as much as you swing.

-Look at the ice. LOOK at the ice. I can tell within about one swing and one foot placement how experienced an ice climber is; swing at corners in the ice, pockets, spaces between icicles, and kick in roughly the same places. But even if you know this you can't execute it without looking at the ice for every foot and tool placement...

-Swing with your elbow high, and the pick, head and shaft of the tool all in line with your wrist, forearm and upper arm. It's about getting the pick moving fast and accurately; 99 percent of people drop their elbow when they swing, which is a waste of effort, compromises accuracy, and reduces the vertical gain on each swing. Even worse is the "chicken wing" swing, with your elbow out to the side at roughly shoulder level...

-If you want to be a better ice climber go hang a rope on a vertical piece of ice and climb it a whole lot. Like 200 or more times. With crampons off, on, no tools, one tool, etc. etc. Many aspirant ice climbers drop the sport after spending a weekend climbing 4 pitches and freezing their asses off. Go TR like mad, then you lead fast, follow fast, and be secure while doing so."
 
Du har inte någon erfarenhet av klättring, skriver du.

Isåfall rekommenderar jag att du lär dig klättra först. Alltså inte själva klättrandet, utan terminologin och handhavandet av utrustningen. För jag tror att på de flesta isklätterkurser så förutsätts det att du vet hur du tar på dig en sele och använder en repbroms, t ex.

Ja, jag såg att Åre-sidan hade en 2-dagarskurs där detta verkar ingå.
Men att stå och fippla med detta när man inte vet hur det funkar kan vara ganska frustrerande, även vid en solvarm klippa eller inomhus. Att då försöka göra det med vantar på i 10 minus gör inte saken varken enklare, bättre eller säkrare... ;)
 
Jag har fått tipset av en instruktör att det är bara att köpa isyxor och stegjärn och klättra på topprep! Som Yakherden sa - klättra! En kurs kan säkert vara bra - men först när du har klättrat en del på is! Då får du ut mer av kursen. Jag antar att den kompis du skall klättra med har kunskap om hur man sätter upp ett topprep, så det är bara att köra! Tips är att det är förbannat kallt att säkra så här års. Använd sunt förnuft!
 
Jag tycker visserligen det är en ganska bra inställning med "learning by doing", men är ändå lite förvånad över att så många uppmuntrar någon utan klättererfarenhet öht att bara gå ut och isklättra.

Även att inomhusklättra på topprep första gången innebär ju en massa nyheter, att göra samma sak i sträng kyla och dessutom med isyxor och annat att hålla reda på känns bara som ett jävligt stort kliv imho.

Sen kan jag tänka mig att man som 22-åring kanske inte gärna lägger åtskilliga tusenlappar på utrustning innan man ens hunnit testa. Visserligen är kurser inte gratis heller men förhoppningsvis får man väl ut något av det.


Själv funderar jag på att ta någon typ av isklättringskurs/resa nu under vintermånaderna, så mer konkreta tips på bra arrangörer är intressant även för min del. Som det ser ut nu så lockar en 6 dagars kurs i Rjukan....
 
Vet inte riktigt om jag håller med. Han behöver nödvändigtvis inte begripa ett smack mer än att låta bli att hugga i repet, så länge nån sätter på honom selen, knyter knuten och förklarar att det inte är nedåt man ska klättra, utan uppåt.
Men nu ska vi väl inte förolämpa hans intelligens fullständigt?
Det är ju inte så att nån föreslår att han ska gå ut å leda repsolo.

Jag ser inte att det skulle vara svårare att lära sig isklättring än att topprepa inomhus.
Det är bara en annan grej, som råkar vara lite kallare.

Tycker absolut man ska känna på det, ordentligt också, innan man bestämmer sig för kurser,
eftersom de kostar en hel del, och säkert ger mer om man har grundläggande erfarenhet å teknik.
Yxor å järn brukar dessutom finnas möjlighet att låna, och om inte, hyra.

Därefter håller jag med: Kurs med kurt är nog det bästa när det sen kommer till säkringar, ankare, rep-å räddningstekniker m.m.
 
Gå med i en klubb

Gå med i närmste klätterklubb och gå en topprepskurs. Då får du lära dig grunderna och träffa andra personer som du kan utvecklas tillsammans med. Just att hitta bra klätterkompisar är nyckeln till att utvecklas som klättrare.
 
Vet inte riktigt om jag håller med. Han behöver nödvändigtvis inte begripa ett smack mer än att låta bli att hugga i repet, så länge nån sätter på honom selen, knyter knuten och förklarar att det inte är nedåt man ska klättra, utan uppåt.
Men nu ska vi väl inte förolämpa hans intelligens fullständigt?
Det är ju inte så att nån föreslår att han ska gå ut å leda repsolo.
Det beror ju på syftet.
Ifall man är ute ett gäng för att testa, så kan det funka som du säger.
Ifall man bara är ute med en kompis, så underlättar det att kunna säkra åt denne.
Ifall man ska gå en kurs, som trådstartaren funderade på, där syftet är att lära sig att vara självgående vid isklättring, så är det hyfsat in-effektiv använding av tiden att stå och lära sig hur man tar på sig selen och grundläggande säkringsteknik.Tycker jag då.
Och det är lättare att ta in den kunskapen när
A) Hjärnan inte är förlamad av köld
och
B) Man har mindre än 4 lager kläder på sig, och faktiskt kan se vad man har runt midjan :)

Och jag påpekade bara att jag TROR att på de flesta kurser som han listade, så förutsätter kursledaren att deltagarna redan har dessa grundläggande kunskaper.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MICA Lunndörren i påsk (och att ta sig dit)? Isklättring 2
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
sfrge Etik vid isklättring. Isklättring 3
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Djurmo Isklättring och topprep? Isklättring 25
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
zardoz Fråga ang. isklättring Isklättring 19
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
Yakherden ISklättring i Våtdräktshandskar? Isklättring 11
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6
mo9jan Isklättring Saas Fee / Zermatt? Isklättring 2
avslut1102 Isklättring Aosta/Cogne Isklättring 13
brandmansmicke Isklättring mellan Åre och Storulvån? Isklättring 3
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
fleetech Isklättring i Ljungdalen Isklättring 0
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
mo9jan Isklättring Chamonix? Isklättring 12
teoek Säkrare isklättring? Isklättring 5
Jokk isklättring jotunheimen Isklättring 1
permanne Isklättring Borås 10 feb Stora Torget Isklättring 3
peter7435 Isklättring i Järvsö/Hälsingland Isklättring 1
langby Isklättring i Sälen? Isklättring 3
johanssona Har någon tips om Isklättring Kring Oslo? Isklättring 6
mickere Handskar till isklättring? Isklättring 10
Ruffguide isklättring första gången? Isklättring 1
marhar isklättring i stockholm? Isklättring 1
krabba74 ISKLÄTTRING PÅ ORUST! Isklättring 1
2117 Isklättring Västsverige Isklättring 1
owahlund Isklättring i uppsala Isklättring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.