ISklättring i Våtdräktshandskar?

Bara en idé,

hittade mina femfingers neoprenhandskar igår, och tänkte: kan inte dessa passa till isklättring?
VArma, flexibla, vattentäta.

Nån som har testat?
 
Jag har inte testat själv men här är vad en säger om detta i ett jänkarforum:

"Neoprene paddling gloves - didn't really work as well as I thought they would. My fingers consistently got cold faster than I expected them too and there wasn't as much padding as I'd hoped (3.5mm)."
 
om hanskarna är täta är det ju inte våtdräkt.Har sälv klättrat en del med mina paddel hanskar fast dom blir genom blöta tycker det funkar helt ok om det inte är för kalt typ -5 2mm neopren tycker man får bra grepp om yxorna värmer? (isolerar) åtminstonde litemer än blöta cykelhandskar.Det jobbigaste är att tapå dom igen efteratt ha säkrat med stora tummvanten. Men vad vore vinterklättringen utan lidande och elende
 
Ah, ok. Tack för sökningen, tänkte inte själv på att söka world wide..

Hursom, jag gör ett test ikväll, och återkommer med facit. Tror mina är 5 mm, faktiskt. Det är dykhandskar, och inte "paddling gloves". Får se om det är skillnad.
 
Har funderat på att prova med mina våthandskar jag också, har varit nära på och slänga ner dem i ryggan ett par gånger men backat i sista stund varje gång. De är bra på riktigt blöta isar, mina, "Waterproof Crux", är 5mm och helt vattentäta, grymt mycket bättre fingertoppskänsla än alla isklätterhandskar jag provat.

Enda anledningen till att jag inte tagit med dem ännu är att jag är rädd för är att de inte ska vara så stryktåliga och nötas snabbt av repet. Blir kanske lite klättring imorn innan jobbet om det inte är så j***a kallt ute. Tar med dem då och provar!
 
Jag har provat isklättra med ett par neoprenhandskar, liknande de man kan ha när man dyker eller surfar. Mina var inte vattentäta. Vad har ni för några handskar i neopren som är vattentäta? Låter ju helt skumt.

Trodde de skulle fungera bra, då jag använt neoprenstrumpor när jag orienterat på vintern/våren. Efter ett dopp blev fötterna varma med dom. Funkade skitbra ner till flera minusgrader, dock blev fötterna extremt mjuka och vita. Men handskarna fungerade inte alls. Fick inte upp nån riktig värme i dem, inte heller efter att de blivit ordentligt blöta. Problemet är att man inte rör på händerna så mycket och sen står man ju stilla längre stunder och att byta handskar ska vi inte snacka om. Alla som försökt få av sig en våtdräkt vet hur svårt det kan vara.

Men de var grymt smidiga och gav ett fantastiskt grepp.
 
Jula har nån sorts fiskevante i neopren med förböjda fingrar som ska vara täta. billiga så det gör inget om man sliter ut dem under firning heller . vadar byxor i neopren är ju täta så det måste väll finnas olika sorter efter som våt dräkter är väldigt otäta.Mina tunna paddel handskar har hållt bra mot nötning trotts en hel del firning och klättring även på klippa
 
Jo, nu är det ju så att Neoprenet som sådant ÄR ett vattentätt material, det som eventuellt kan läcka är sömmar och dylikt, och, naturligtvis kan det komma ner vatten i själva "hålet", vilket ´är hela iden med våthandskar. Att kroppsvärmen ska värma vattnet, som sen värmer kroppen.
Om Neoprene inte vore vattentätt, vore min torrdräkt i Neoprene hyfsat värdelös...

Jag har också läst om "fishermans gloves", som rekommenderades till isklättring, får kolla in det till nästa säsong!

En klätterkompis kör med stadiga vattentäta arbetshandskar med innervante för nån hundring totalt, bra grepp och billigt. Köpt på lokal järnhandel. Ska vara grymt, enligt utsago.

Jag lovade ju att komma tillbaka med info om Våthandskarna, men det blev tji; fick inte med mig dem av någon anledning, utan klättrade i halvklumpiga tumvantar i stället.

Däremot kan jag lämna en liten recension av mina nyinförskaffade Klättermusen Greppet, som endast duger till att värma händerna med mellan klättringarna, men vilken värme sen! Helt oslagbara! Kan tänka mig att de är fina en riktigt kall dag på glaciärvandring.
Dock PÅ TOK för klumpiga att hålla i en teknisk yxa med.
Försökta köra bil med dem, och fick på både blinkers och vindrutetorkare hejvilt och helt ofrivilligt..
 
Jula har nån sorts fiskevante i neopren med förböjda fingrar som ska vara täta. billiga så det gör inget om man sliter ut dem under firning heller . vadar byxor i neopren är ju täta så det måste väll finnas olika sorter efter som våt dräkter är väldigt otäta.Mina tunna paddel handskar har hållt bra mot nötning trotts en hel del firning och klättring även på klippa

Menar du den här?

http://www.jula.se/fiskehandskar-i-neopren-132765

Storleken var XL, kanske funkar med nån typ av tunn innervante i bomull eller så?

EDIT: Såg att det fanns fler storlekar..
 
var inte dom jag tänkte på men den där såg bättre ut misstänker att julas sortiment varierar en del med tiden. på minner om mina paddel vantar. Bör ju funka med en tunn inner vante om det blir lite kallare. Tycker mann får grymmt bra grepp om yxan med dom även när allting är genomblött.
 
Köpte till slut ett par Guide arbetshandskar, 50 spänn. Stickade, men med gummibeläggning runt fingrarna och i handflatan. Håller en smidig med yxen, bra grepp och hyfsat varm under klättringen. Sen kan man ju dra på nåt tjockare emellan turerna. Klättrade i -10 med dem, funkade fint. Rekommenderas å det varmaste! De har dessutom hållt hela året, då jag har haft dem till precis allt möjligt. Så glöm bort 800-kronors läder-ripoffs från Hestra, och lägg pengarna på nåt nyttigt istället. Som ett par nya fina isskruvar eller en bra termos.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
sfrge Etik vid isklättring. Isklättring 3
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Djurmo Isklättring och topprep? Isklättring 25
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
zardoz Fråga ang. isklättring Isklättring 19
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Nikoz Lära sig Isklättring, kurs? Isklättring 9
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6
mo9jan Isklättring Saas Fee / Zermatt? Isklättring 2
avslut1102 Isklättring Aosta/Cogne Isklättring 13
brandmansmicke Isklättring mellan Åre och Storulvån? Isklättring 3
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
fleetech Isklättring i Ljungdalen Isklättring 0
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
mo9jan Isklättring Chamonix? Isklättring 12
teoek Säkrare isklättring? Isklättring 5
Jokk isklättring jotunheimen Isklättring 1
permanne Isklättring Borås 10 feb Stora Torget Isklättring 3
peter7435 Isklättring i Järvsö/Hälsingland Isklättring 1
langby Isklättring i Sälen? Isklättring 3
johanssona Har någon tips om Isklättring Kring Oslo? Isklättring 6
mickere Handskar till isklättring? Isklättring 10
Ruffguide isklättring första gången? Isklättring 1
marhar isklättring i stockholm? Isklättring 1
krabba74 ISKLÄTTRING PÅ ORUST! Isklättring 1
2117 Isklättring Västsverige Isklättring 1
owahlund Isklättring i uppsala Isklättring 3
Jonte Myra Var prova isklättring? Isklättring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.