Issäsongen 2009/2010

Jag tycekr ocksa at det ar ganska meningslost att du visar bilder utan att namna nagot om vart de ar tagna och lite info for oss andra som letar bra is. Men det ar kanske hemliga klubbens isar.
 
Ja, dina israpporter med bilder gillar jag, men var fasiken är dom ifrån? Italien antar jag, men vart? Israpporter med bilder utan att nämna vart ger mig inte så mycket. Antagligen så vet de flesta här var du är, men det gör inte jag.

Se bilderna som lite inspiration att söka sig till andra lite mer okända ställen utanför de mer väletablerade is-områderna. Tyvärr (även om det låter krasst) så låter jag mina närmaste isklättervänner få första tjing på isfallen innan jag sprider några specifika förhållanden på ett forum till helt okända människor. Det är faktiskt roligare att klättra helt själv på isfall utan att någon annan stör friden...... ;)

Någon som inte håller med om detta? Annars är ju bara att höra sig för lokalt när man är i trakterna?

Eventuelt så kommer jag att besöka Vallée de Cogne runt nyåret som en dags utflykt från Chamonix och det vore kul att veta om dina rapporter rör det området överhuvudtaget.

I Cogne klättras det redan sedan en kortare tid tillbaka och hör av dig några dagar innan du har tänkt komma så kan jag förhoppningsvis ge dig en trevlig uppdatering?
 
Se bilderna som lite inspiration att söka sig till andra lite mer okända ställen utanför de mer väletablerade is-områderna. Tyvärr (även om det låter krasst) så låter jag mina närmaste isklättervänner få första tjing på isfallen innan jag sprider några specifika förhållanden på ett forum till helt okända människor. Det är faktiskt roligare att klättra helt själv på isfall utan att någon annan stör friden...... ;)
Visst, det är helt ok, men ska jag vara ärlig så tycker jag att dina egna klättersäsong trådar lämpar sig bättre för detta ändamål än denna som, om jag inte har helt fel, skapades för att rapportera vart det finns klätterbar is.
 
Visst, det är helt ok, men ska jag vara ärlig så tycker jag att dina egna klättersäsong trådar lämpar sig bättre för detta ändamål än denna som, om jag inte har helt fel, skapades för att rapportera vart det finns klätterbar is.

Om deltagarna i tråden har så stora problem med detta faktum att jag lägger ut lite bilder utan exakt information varje gång så har jag absolut inga problem med att sluta posta i denna.

En julkram till Er alla!
 
Ja, nu framstår jag som en bitter typ, så får det väll bli... Men jag gillar dina klättersäsong trådar. Tycker altid att det är skoj att se dina bilder och de är inspirerande. När man skannar av nya inlägg o sätt att du postat nått i dina trådar så klickar jag altid in dit för att se vad du hittat på för skoj, men det är ännu skojigare att läsa om exakt vart det finns klätterbart is.
Ja, skulle jag behöva välja så ser jag faktist hellre dina bilder här än inte alls, men jag gillade dina klättersäsong trådar. Varför inte skapa en sån igen?
 
http://web.mac.com/marcofarina/Marcofarina.com/Patrì_sx-dx.html#4

Har ar info fran en person som ar mindre monopolistisk.

Det ar val javligt fjantigt av dig Christian att inte dela med dig med motiveringe att du och dina polare ska fa klattra forst. Det ar ju inte direk sa att det kommer komma busslaster bara for att du sager vart det fins is.

Men om det rakar finnas svenskar i omradet sa kan det ju vara nice att veta vart det ar forhallanden. Jag tycker genuint illa om den stil du har har pa forumet vad galler BETA. Se det som kul att folk vill klattra.

Dessutom har jag i PM fragat vart det var utan att fa svar. Nu beratta Luca Signorelli vart du varit sa nu vet jag ocksa vart det fins is.
 

Absolut inget fel med det! Ett "turist" fall i Cogne som är ett av de första som bildas varje år och Farina gör nog klokt i att göra reklam på det viset..... Tror nog inte att han säger hur det ser ut överallt....?

Det ar val javligt fjantigt av dig Christian att inte dela med dig med motiveringe att du och dina polare ska fa klattra forst. Det ar ju inte direk sa att det kommer komma busslaster bara for att du sager vart det fins is.

Det är min ståndpunkt som jag förklarat ovan och tyvärr så är det ett FAKTUM att busslaster faktiskt kommer! Som exempel så kan vi ta Patri fallet av Farina ovan som exempel: Vi klättrade fallet i mitten av November 2007 (vi var de första som lade spåret) och testade att lägga ut informationen...Vad hände? Helgen efter så var det 8 replag på isfallet?

Jag tycker genuint illa om den stil du har har pa forumet vad galler BETA.

Tack så mycket för dessa kommentarer! Jag har noterat ditt ståndpunkt och förklarat min egen ovan. Bara för vi tycker olika så behöver vi ju inte ta till så illa ord varje gång?

Nu beratta Luca Signorelli vart du varit sa nu vet jag ocksa vart det fins is.

Hälsa honom från mig och om du vill statuera ett bättre exempel än mig själv så kan du ju då meddela resterande på forumet om vad det handlar om?
 
Det var för kallt för Plan A och Plan B blåste helt enkelt bort så vi fick sudda bort den tråkiga stämningen med Plan C.... Annars så gör det kalla vädret underverk för alla isfall som inte är beroende av snö och byggs på i rasande fart! Lovar gott för alla som tänkt att Januari-klättrare i nordvästra delarna av de italienska alperna....

sudda_01.jpg


sudda_02.jpg


Hacka lugnt!
 
Trängslet

Var i Trängslet i helgen och bankade.
Stora isen i botten på spillrännan såg på håll ut att vara lite tunn men dock ledbart. Vid undersökning ovanifrån så hade klippsäkringar behövts till stand.
Stuprännan uppe i spillrännan hade endast nått ned till marken längst till vänster. Mittersta och vänstra linjen hade ej bottnat.
Piff, Puff (Nybörarisarna) finns två fina och ledbara linjer.
PS: Ledbart för mig är att jag kan få in en skruv hela vägen så gott som när som helst.
 
Ice

Det ar kallt i Alperna nu sa isen ar pa vag att formas nu och det ser riktigt bra ut. Vi han med 600 meter is i Lordags och 200 m i sondags. Det var minus 18 pa parkeringen sa 1.5 timme pa skidor var skon uppvarmning.

Isarna soder om Briancon ar pa vag att bli riktigt bra. Fournel kan jag verkligen rekomendera. I Kandersteg ar det lite tunnt fran vad jag har hort men det bygger sakert pa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas Spak Kick-start på issäsongen! Isklättring 0
iBjorn Isklätterveckan Stora Sjöfallet 2009... Isklättring 8
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.