Issäsongen 2009/2010

Är bubu´s isyxor en lokal angelägenhet i obskyra små källarbutiker i italien bara eller??

Exakt! :)

De handtillverkas av den östra isfalangen i Italien men används av flertalet i den västra falangen....med stadig utveckling i nya och modifierande modeller. Säljs ej (och tror inte tanken heller är) i butiker eller dylikt utan man får ta till djungeltrumman.

Självklart kan man vara oldschool med att använda Machine eller dylikt likväl som att man kan klättra klippa med träkilar och läderkängor...... Alla har vi olika mål med vår klättring!

Israpport i närområdet: Tyvärr har det varit väldigt varmt senaste tiden med nederbörd och finns ännu inte så mycket att hitta klättermässigt!
 
Rjukan

Var en kortis uppe vid Gausta, 25-26e november. Ok med is ( tunna urtoppningar på sina ställen) men ruggigt väder, regn och hård blåst. Vi hade tänkt att köra Högfoss (bortanför Gausta) som såg fin ut på håll men det var inte läge i rådande väderförhållanden.

Det verkar vara mycket vatten i omlopp och enligt yr.no så kommer kallare väder in redan till helgen. Om långtidsprognosen slår in så är min amatörgissning att det kommer att finnas mycket att klättra nästa helg. Garanterat Kong Vinter och Krokan men troligen även lite i juvet.
 
En promenad igår och det ser lovande ut för helgen så att man äntligen kan hacka lite mixad is.

alaice.jpg


Dock var dagens höjdpunkt vid kvällsmålet efter dagens snålblåst.... Håll till godo!

merenda_01.jpg


merenda_02.jpg


Återkommer senare efter en tur!
 
Om långtidsprognosen slår in så är min amatörgissning att det kommer att finnas mycket att klättra nästa helg. Garanterat Kong Vinter och Krokan men troligen även lite i juvet.
Isarna i Krokan har vuxit till sig ganska bra på sista tiden. Det fanns ganska gott om ledbar is där i helgen.
Vi var en sväng vid Vermok bron och övre ravinen, och de lättare isarna behöver mer tid. Sabotörsfossen var tydligen i ganska bra skick men det var inget vi kikade på.
Det höll på att bli lite mildare/varmare väder då vi lämnade åkte hem måndag kväll.
 
Massor av ledbar is i Abiskofjällen förra veckan men fortfarande för varmt på norska sidan. Om man nu orkar åka så långt norrut dvs...
 
Det finns tre lediga platser i bilen till Oppdal. Vi åker torsdag den 17 dec och åker hem på söndag den 20. Vi har en bil från Bollnäs och en från Sundsvall och kör gemensamt ifrån Hede.

Calle
 
Hurra...... äntligen har säsongen satt igång sent om sider! Nu snöar det kraftigt uppe i bergen och vi får se till mitten av veckan hur det utvecklar sig innan julen! Vi håller tummarna!

Första replängen för säsongen 2009/2010:

ufficiale.jpg


Hacka lugnt!
 
Äntligen har den bitande kylan kommit och de senaste dagarna har det varit riktigt full fart med isklättring på olika håll! Dagens temperaturer på morgonen var trevliga -18 där vi parkerade bilen och äntligen så får man en känsla av isklättringens nature..... blöta handskar, man fryser, allt fryser ihop, ont i händerna när blodet släpper till, ingen känsla i fötterna, etc... Hohohohoh!

Vi avslutade ett projekt som vi sett ovan vid tidigare promenader:

mr_01.jpg


Två foton från uppvärmningen:

mr_02.jpg


mr_03.jpg


Kyla lugnt!
 
Äntligen har den bitande kylan kommit och de senaste dagarna har det varit riktigt full fart med isklättring på olika håll!
Ja, dina israpporter med bilder gillar jag, men var fasiken är dom ifrån? Italien antar jag, men vart? Israpporter med bilder utan att nämna vart ger mig inte så mycket. Antagligen så vet de flesta här var du är, men det gör inte jag.
Eventuelt så kommer jag att besöka Vallée de Cogne runt nyåret som en dags utflykt från Chamonix och det vore kul att veta om dina rapporter rör det området överhuvudtaget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas Spak Kick-start på issäsongen! Isklättring 0
iBjorn Isklätterveckan Stora Sjöfallet 2009... Isklättring 8
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.