rjukan..

Tjena..

Har lite planer på att åka till rjukan i vår men vet inte vart jag ska börja, är första gången, har haft kontakt med Andreas Spak via mail men skulle gärna vilja ha lite tips ang boende och eventuella andra guider/kurser/ eller liknande..

Klättrar klippa mestadels sport i vanliga fall..

(har inga planer på att viga mitt liv åt isklättring utan vill ha en upplevelserik introduktion)

Är väldans tacksam för svar och motfrågor..!!!!

Mvh en glad kille..
 
Vad jag vet är det Northern Alpine Guide (Andreas Spak, Seth Hobby mfl) som håller till i Rjukan. Sen finns det väl en del norska guider som också håller kurs/guidar i Rjukan, men de lär vara dyrare. Nån kanske vet om Jon Haukassveen håller i kurser?

Vad gäller boende så finns del en del att välja mellan. Är ner flera är en stuga på campingen bäst. Sen driver en dansk ett rätt sjysst vandrarhem i en gammal skola, strax utanför Rjukan. Närmast fallen vid Vermork finns ett annat vandrarhem, Climb-inn. Lite dyrt då de ej tillåter att man lagar sin egen mat och fullt under högsäsong, då det är ett tillhåll för britterna.

Guideboken för Rjukan heter "Heavy Water - Rjukan Ice" och finns att köpa hos bland annat Bokus.
 
http://www.mountain-environment.com/rjukanguide.html finns lite allmän information om Rjukan, här finns också en pdf-förare från 2005. Lite svår att orientera sig efter, men är du där med en guide första gången så är det ett bra komplement att veta var ni varit och så.

Vad gäller guider så finns det även svenska firmor som kör kurser till Rjukan. Borde väl vara enklare med resa och boende då, även om det kanske inte är "all-inklusive".
Uteguiderna i Uddevalla och Friluftsfabriken i Borås är ett par av dem jag känner till, det finns säkert fler.


Får man inte laga mat på Climb-inn i Vemork? Det var en nyhet.
Jag var där för 1.5 år sedan och kollade när de precis öppnat stället. I och för sig tyckte jag redan då att köket verkade vara i minsta laget eftersom det redan var lite trångt och bara hälften av rummen var färdigbyggda. Men det var ändå ett fräscht och fint kök, verkar synd att det inte ska användas.
 
Värdelöst vetande...

Under andra världskriget var Rjukan ett viktigt kugghjul i nazisternas satsning på att skaffa ett atomvapen ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Rjukan ), anläggningen saboterades ett flertal gånger, gjordes tom en film om detta ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjältarna_från_Telemarken ).
Sedan har vi en till träff på vad vi sysslar med på utsidan, att vara ute, Thor Heyerdahl hade med ett antal hjältar på Kon Tiki-expiditionen, en var med att spränga Rjukan, en annan var med att sänka Tirpitz, ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kon-Tiki ) systerskepp till Bismark ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Bismarck_(slagskepp) )

Så du kommer att gå (klättra) på mark som spelat stor roll i världshistorien!
 
Hur tar man sig till Rjukan bäst? Hyra bil i göteborg och köra upp eller finns det nån vettig transport från Oslo, hyrbil därifrån verkar uteslutet. Och om man har bil, finns det nån stans att bo som är lite billigare även om det är en liten sträcka att köra på morgonen?

Kommer nog i vinter med tre-fyra britter i släptåg som är alla lite snåla av sig (tänk studenter) så alla tips mottags gladeligen
 
Har ni en j*vla tur som vi hade så kan man kolla husvagnscampingen på vägen upp till Gausta toppen (passerar Ozzimosis området). Vi skulle tälta där men eftersom det var inga husvagnar där så fick vi, efter snält frågande, sova i det allmänna utrymmet (typ vardagsarum & kök) för husvagnsfolket. Nu var det många år sen, så jag minns inga vad de tog per natt men vi behövde inte betala mer än avgiften för tältplatsen.
Vi hade bokad tältplats och frågade på plats... Jag har inge aning om hur de ställer sig till en förfrågan om detta per telefon. Men funkar inte det att sova där inne och ni står ut med lite kyla så kolla vad de ska ha för att tälta där. Jag har för mig att de som driver stället bor där, så det är öppet året om.
 
Resa till Rjukan

Buss går från Oslo till Rjukan. Åkte för ett par veckor sedan. Funkade hur bra som helst. En tur om dagen går direkt, övriga med ett byte på ca 5 minuter i en annan stad jag inte minns namnet på. Länk till tidtabellen finns på www.visitrjukan.no. Personalen på Oslo busstation hade däremot ingen koll alls.
 
Jag har tältat på Rjukan Hytte og Caravanpark. Gick hur bra som helst. Det finns ett litet torkrum för rep och annat. Samt toaletter med dusch och ett rum med diskmöjligheter. Blir billigt, kommer inte ihåg vad vi gav, och relativt bekvämt. Sök på google så hittar deras hemsida.

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JOgranit Isolycka i Rjukan Isklättring 1
MBS Isklättringspartner Stockholm --> Rjukan Isklättring 0
Adam K isläget Rjukan? Isklättring 3
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
avslut210607 Stockholm - Rjukan 2-6/1 Någon? Isklättring 1
ratfink Isläget i Rjukan? Isklättring 16
obie Rjukan 2012 Januari Isklättring 2
trolltind rjukan Isklättring 4
slob Bil till Rjukan från Göteborg Isklättring 1
frapp Någon som ska till rjukan? Isklättring 1
mattias_uno Rjukan ice hostel? Isklättring 2
Edvin m Rjukan nu i veckan eller nästa? Isklättring 0
Jonas Eskilsson Rjukan 6-10 Jan Isklättring 0
slob Bilplats till Rjukan Isklättring 0
tds finsk isklättrare dog i rjukan Isklättring 5
Stefan Lindblom Replagskamrat Rjukan 4-7 feb Isklättring 1
slob Partner(s) till Rjukan, 19-21a december. Isklättring 1
Ehlana Bilplats Gbg - Rjukan 12/12 - 14/12 Isklättring 0
hultis Plats i bil till Rjukan Isklättring 8
jimisola Säsongsstart/isläge Rjukan Isklättring 10
atua Iskunskap + Rjukan Isklättring 19
slob Rjukan och desperation! Isklättring 0
avslut1102 Isklättringskurs Rjukan 21-23 dec Isklättring 0
Ka Plats till Rjukan nu i helgen! Isklättring 0
blisss Någon som behöver replagskamrat i Rjukan? Isklättring 0
multisport Platser över till Rjukan Isklättring 1
Spak Uppdateringar Rjukan Isklättring 0
Spak Status Rjukan Isklättring 0
slob Isförhållanden Rjukan/Hemsedal? Isklättring 2
mo9jan Boende i Rjukan? Isklättring 2
Tomas Odhult Plats i bil till Rjukan 13 - 17/4 Isklättring 0
Spak Säsongsstart på Rjukan Isklättring 1
kofalla Rjukan samåkning! Isklättring 0
cajoh Rjukan samåkning påsk Isklättring 1
kofalla Grundkurs i isklättring Rjukan 25 - 27 mars! Isklättring 0
r0pegun Rjukan Ice Festival Isklättring 1
Tomas W vägbeskrivning Rjukan Isklättring 2
bushmaster84 billigt boende rjukan Isklättring 7
Spak Rjukan is! Isklättring 2
krabba74 Isförhållanden i Rjukan Isklättring 0
fritte3 2-3 platser lediga i bil till Rjukan 11-14/3 Isklättring 1
Spak Nyheter från Rjukan! Isklättring 0
Tomas Odhult Plats i bil till Rjukan 3-7/3 Isklättring 0
going vertical Isfestival Rjukan Isklättring 2
orkesterchefen Isfestival i Rjukan 27-29/2 Isklättring 0
RobRoc Bästa isfallen i Rjukan!? Isklättring 11
method Rjukan boende Isklättring 7
föhl Rjukan isläge och solfest? Isklättring 1
Spak Säsongsstart på Rjukan! Isklättring 3
method Rjukan resa Isklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.