databas över bilder?

Hej!
Tänkte ta mig samman och börja anteckna lite om mina bilder (motiv, filmtyp, ...)och spara det i nån slags databas i datorn. Hur gör ni andra. Finns det nåt bra special program som man kan använda eller är det till att använda MS Excel eller Access?
 
CD-skivor

Du kan med fördel bränna ner bilderna på cd-rom skiva.

Ex. Naturbilder på en skiva och Äventyr på en annan.

Nackdelen med att spara på datorn är hd-utrymmet, det krävs oftast en jäkla massa Mb.

Du kan däremot scanna in små bilder typ 4X3 cm för att få ett överblick över dina bilder på respektive skiva.

Jag vet inte om det finns superbraa program för det, men Spressa Software har en fotoalbum som följer med om du köper en SONY brännare.

Hoppas du får system på dina bilder, det finns de som inte begriper att a och b med foto är att bevara och minnas sina bravader.

Hälsningar Dan.
 
meningen var inte att scanna in alla bilder utan att kunna ha nåt register med info om varje dia/neg som man har liggande i nån låda.
tack ändå!
 
Förslag

Jag hade planer på att bygga en sådan databas hade dock inga planer på att lägga in bildinformationa annat än om motivet.
Men det kanske inte är en så dum idé.

Vad är det för information du vill ha om respektive bild?

Inte sagt att jag kommer at bygga den i morgon men kanske en dag :)
 
Har läst en bok om naturfotografering skriven av Johan Christian Fröstrup (LTs förlag). Där skriver han om ett program som heter SK- FotArk. Detta skall opera med grupper och bilder, men hur det fungerar vet jag inte. Kan vara värt att kolla upp! Lycka till!!
Hälsningar Kus.
 
Gör din egen databas

Eftersom det mesta jobbet är att lägga in data för bilderna tycker jag det är värt att bygga sin egen specialanpassade databas med Access eller liknande program.

Jag har tre kopplade databaser över filmer, tillfällen och bilder. Det går till som så att jag i "filmdatabasen" skriver in filmnumret, filmtyp och eventuell kommentar. "Tillfällen" är förstås fototillfället och där skriver jag in datum, kategori och kommentar. Det fungerar inte bra om man byter fotokategori för ofta förstås... Jag har dock valt att göra platsen jag fotar på till kategori och då går det bra! Till varje tillfälle kopplar jag så bilderna och de hamnar då i "bilddatabasen". I den har jag sedan möjlighet att skriva kommentarer för en specifik filmruta.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...