Nya .typ-filer till fripro

Jag har kollat och det jag skrev innan stämmer. Du har inte rätt .typ-fil till din karta. Dvs du har en typ-fil med ett kart-ID som tillhör en annan version av City Navigaror. Det funkar i Mapsource men det funkar inte i GPS:en.
Det stämmer, eftersom min CN 2008 ej är upplåst till min 60 CSx testade jag att typa om CN V9. CN 2009 klarar jag inte av att typa om då den ju inte hamnar i samma fil som övriga kartor och inte syns i registret under City Navigator.
 
Hej!
Jag är helt ny på forumet och jag undrar, vart får man tag på ett orginal av typfilen som inte är editerat? Jag har provat editorn men vill ha en komplett fil att öva med.
Kanske en dum fråga, men om jag vill lära mig måste jag fråga!!
Jag är väldigt intresserad av det här,men behöver få en spark i rätt riktning för att komma igång.
Har installerat Bibollens typfil och det ser bra ut men jag vill gärna göra egna!
MVH Patrik
 
Flera olika typversioner?

Har inte full koll på samtliga inlägg i den här tråden så därför mina frågor kanske är lite naiva men hursomhelst:

Ändras utseendet på datorn i Mapsource när man installerar typfiler? Är det något problem att ha flera olika mikro-SD kort med olika varianter av typfiler till Fri-Pro att välja mellan?

Just att byta stig från brun till svart vore värdefullt + att rensa lite från texten "hus".

Finns det något sätt att lyfta upp vissa karttecken så att de syns i mindre skalor? T ex STFs fjällstugor vore fint att se i mindre skalor än "200 meter".

Thure
 
Olika former av typ-filer ?!?

Denna tråden startade ju bengibollen med "sina" typade filer...
Men det finns ju även andra som har gjort egna typ-filer och även diskutterat de i denna tråden...

bengibollen
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51495
bollens senaste versionen för nedladdning (?)
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=1018&d=1218662111


leijon (Leif Jönsson) "65nord"
http://65nord.googlepages.com/laddanertyp-filer


HMR resmark > hallweg
http://resmark.se/gps/hallwag.zip


GISMO (Sveinung Larsen)
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43392
Filen för nedladdning, http://home.lyse.net/gismo/FriProTypCust.zip


Skulle vi inte istället kunna försöka skapa några nya trådar för respektive "tillverkara" av olika typ-filer och sedan "hålla" oss inom resp tråd när det gäller frågor/synpunkter på de olika typ-filerna.
Borde ju då bli lättare för alla som är intresserade om man har det lite uppdelat, eller ?

Då är det ju bl.a. lättare att ha koll på vad resp typ-fil ("tillverkare") har för målGPS (60csx, colorado, Zumo, Nuvi etc)... och om det gäller FriPro, City Nav o dyl.

Sedan kunde man (de som kan alltså, så vi andra kan lära oss) ju även kanske starta en liten tråd om "hur man skapar/förändrar typ-filer" typ en FAQ & Tips&Trick !?
I den tråden skulle man då även kunna ställa sådana generella frågor som exvis "thureb (Thure Björck)" har ställt igår (ovan) i tråden.....


Bara en liten punkt på min önskelista nu när vi närmar oss jul ;-)

Eller vad tycker ni ??


(H)juliga hälsningar,

// Mikke
 
Borde ju då bli lättare för alla som är intresserade om man har det lite uppdelat, eller ?

Då är det ju bl.a. lättare att ha koll på vad resp typ-fil ("tillverkare") har för målGPS (60csx, colorado, Zumo, Nuvi etc)... och om det gäller FriPro, City Nav o dyl.

Sedan kunde man (de som kan alltså, så vi andra kan lära oss) ju även kanske starta en liten tråd om "hur man skapar/förändrar typ-filer" typ en FAQ & Tips&Trick !?
Kanske borde vi i alla fall bli lite tydligare med vad vi är ute efter? Dvs syftet med de olika typ-filerna. Mina syftar enbart till att göra vägar tydligare för fordonskörning. Speciellt då grusbusåka på MC.

Men vad är målsättningen för de övriga?
 
Kanske borde vi i alla fall bli lite tydligare med vad vi är ute efter? Dvs syftet med de olika typ-filerna. Mina syftar enbart till att göra vägar tydligare för fordonskörning. Speciellt då grusbusåka på MC.

Men vad är målsättningen för de övriga?

Hej på er,

Mitt främsta syfte med förändringarna är att öka läsbarheten på kartan vid skoterkörning.

God Jul!
/Leif
 
Målsättningen

kan vara rätt olika vid olika tillfällen. Ibland är höjdkurvorna mest intressanta ibland vegetation eller stigar. Ibland översikt ibland fina detaljer. Därför vore flera uppsättningar av minneskort eller smarta egenförvalda menyval intressant.

Thure
 
En tanke

för att kunna ändra kartutseende i apparaten vore om man hade samma kartor sparade men med olika Typfiler och olika namn för kartserien så att man kunde välja i kartmenyn. Typ att man döpte om Fri Pro Sveland till exempelvis Svealand minst detalj respektive Svealand mest höjdkurvor.

Thure
 
för att kunna ändra kartutseende i apparaten vore om man hade samma kartor sparade men med olika Typfiler och olika namn för kartserien så att man kunde välja i kartmenyn. Typ att man döpte om Fri Pro Sveland till exempelvis Svealand minst detalj respektive Svealand mest höjdkurvor.
Så gör jag idag på min N95 med GMXT. Dvs nästan.

Det är nämligen så att det behövs bara ett enda omtypat kartsegment för att typa om hela kartan. Så om man har en förinstallerad karta på 1.3 GB så kan man ha flera filer med enstaka, på olika sätt, omtypade kartsegment. t ex GMAPSUPP.IMG.lowdetail och GMAPSUPP.IMG.highdetail. Genom att, med Nokians filhanterare, byta namn på en av dessa till GMAPSUPP.IMG så aktiverar jag den typ-ning jag vill ha.

Det torde även gå bra att med en binärkodseditor i IMG-filen byta kartfamilj identitet. Då kan man antagligen enkelt skifta karta i GPS:ens meny. Men det finns en hake. Upplåsningskoden är kopplad till kartfamiljen så det är nog inte helt enkelt....

Nä - enklast är nog att ha flera minneskort. Ett kort som rymmer massor av kartor kostar ju knappt en hundring idag.
 
Jag är helt ny på forumet och jag undrar, vart får man tag på ett orginal av typfilen som inte är editerat? Jag har provat editorn men vill ha en komplett fil att öva med.
TYP-filer för en Garmin-karta beskriver ändringar från "orginal"-typningen av kartan. Det finns därmed i princip inte någon orginal-fil utan alla utgår från den ändring man vill göra.

Börja med att öppna andras filer i editorn och se vilka ändringar de har gjort, sedan är det bara att testa sig fram och ställa frågor i forumet. Använd en ny rubrik så att frågan inte försvinner.
 
Ändras utseendet på datorn i Mapsource när man installerar typfiler?
Ja, starta om programmet.
Är det något problem att ha flera olika mikro-SD kort med olika varianter av typfiler till Fri-Pro att välja mellan?
Som HMR skrev så kan varje kartfamilj ha en typning. Inga problem att byta typning i Mapsource, ladda över till SD-kort, byta i Mapsource och ladda till ett nytt SD-kort.
Just att byta stig från brun till svart vore värdefullt + att rensa lite från texten "hus".
Line Type 0x16 [Trail]
Colors: day foreground/line: 0000 night foreground/line: 0000 night background/border:
Bitmap(s): Streckad. Se hur andra har gjort.

Point Type 0x61, Subtype 0x00
Text labels: Extended labels:X Font style: no label (invisible)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.