Isklättrare i Stockholm, nätverk

Loggat in nya medlemmar..

Hejsan, nu har jag loggat in ett dussintal nya medlemmar, är ni några som inte fått mail men tycker att ni borde, fast ni anmält intresse får väl skicka ett mail till:

robert_rosenzweig@yahoo.se

lämna; namn, email, telefon

Vi ses, Robert
 
Drytoolingbana 18 meter pure muscle challange..

Hejsan,

Vintern närmar sig. Nu är drytoolingbanan som SKK har byggt klar. Vi har byggt färdigt själva banan på stockar och har byggt 7 meter led. Den är asgrym. Postar bilder på den lite senare...

Ni som är medlemmar i SKK får tillgång till den 2 kvällar i veckan. Förslagsvis tisdag och torsdagskvällar.

Jag lägger upp det på hemsidan. Det är helt grym isyxe träning, totalt brutal bouldering. Man blir helt slut efter ett par moves.

Mvh, Robert
 
Om någon tänkt åka iväg till roligare isar än Stockholm någon helg och behöver andreman så fråga gärna mig. Jag är ny på isklättring och kommer nog vänta lite innan jag går förstaman. Har i alla fall köpt yxor och klättrar lite topprep nu.
 
Dont mess with Trängslet!...

Spillrännan var grad 6+ i helgen. Om ni som tycker Trängslet suger led upp den då; i den kondition som isen där just nu befinner sig i. Jag postar bilder om någon dag. Glöm inte att isklättring aldrig är en arena sport - åk och kolla själv (snacka med en ice spotter först) - olika varje jävla gång!!!

Mvh, Robert

Ja, det verkar som om det skiljer sig från år till år. Jag var och klättrade uppe i Trängslet i helgen för första gången. Ledade bl.a. Solo och Brudslöjan, vilka är graderade till WI3 enligt förare på verticalice.se. Nog för att jag är relativt ny på det här, men jämfört med andra WI3-isar och de definitioner som finns (från Wikipedia), så skulle jag hävda att dessa låg närmare WI4 än WI3.

WI3 - generally sustained in the 60-70 degree range with occasional near-vertical steps up to 4 metres (Cascade Waterfall, Banff; This House of Sky, Ghost River)

WI4 - near-vertical steps of up to 10 metres, generally sustained climbing requiring placing protection screws from strenuous stances


Beskrivningen på WI4 stämmer bättre på Solo och Brudslöjan. Nu vet jag att ett stort antal av Stockholmsklättrarna var där samma helg, kanske kan någon av er jämföra med andra år.

Mvh /Joel
 
Beskrivningen på WI4 stämmer bättre på Solo och Brudslöjan. Nu vet jag att ett stort antal av Stockholmsklättrarna var där samma helg, kanske kan någon av er jämföra med andra år.

Mvh /Joel

Nu var det bara andra gången jag var i trängslet, men jo man kan nog säga att graderna där inte är överdrivet generösa. Lägg på en halv grad jämfört med i rjukan exempelvis.
 
Skit i graderingen

Om du är ny på det här skulle jag rekommendera dig att inte bry dig om graderna. Det som jag tycker är så underbart med isklättring är att is i princip är ograderbart samtidigt som det är helt uppenbart för mig när jag har utvecklats som isklättrare. Skulle jag bara kolla på mitt "scorecard" har i princip inget hänt sen jag började isklättra 1993.... De viktigaste parametrarna är ju trots allt längd och lutning. Och visst kan man använda graderingssystemet som en snabb sammanfattning av dessa två, i..e. WI5 är jobbigare än WI4 som är jobigare än WI3....
Men hur jämför du en upphackad klassiker i alperna där du bara hookar i dina yxor i hålen och ställer fötterna på de färdiggjorda stegen med en "lika svår" oklättrad led i en obskyr norskdalgång där du måste hacka bort de nyfrusna yttersta 5cm för att få fäste och sparka en 5-10 gånger med stegjärnen för att hitta fotsteg?

Ja, det verkar som om det skiljer sig från år till år. Jag var och klättrade uppe i Trängslet i helgen för första gången. Ledade bl.a. Solo och Brudslöjan, vilka är graderade till WI3 enligt förare på verticalice.se. Nog för att jag är relativt ny på det här, men jämfört med andra WI3-isar och de definitioner som finns (från Wikipedia), så skulle jag hävda att dessa låg närmare WI4 än WI3.

WI3 - generally sustained in the 60-70 degree range with occasional near-vertical steps up to 4 metres (Cascade Waterfall, Banff; This House of Sky, Ghost River)

WI4 - near-vertical steps of up to 10 metres, generally sustained climbing requiring placing protection screws from strenuous stances


Beskrivningen på WI4 stämmer bättre på Solo och Brudslöjan. Nu vet jag att ett stort antal av Stockholmsklättrarna var där samma helg, kanske kan någon av er jämföra med andra år.

Mvh /Joel
 
Om du är ny på det här skulle jag rekommendera dig att inte bry dig om graderna. Det som jag tycker är så underbart med isklättring är att is i princip är ograderbart samtidigt som det är helt uppenbart för mig när jag har utvecklats som isklättrare. Skulle jag bara kolla på mitt "scorecard" har i princip inget hänt sen jag började isklättra 1993.... De viktigaste parametrarna är ju trots allt längd och lutning. Och visst kan man använda graderingssystemet som en snabb sammanfattning av dessa två, i..e. WI5 är jobbigare än WI4 som är jobigare än WI3....
Men hur jämför du en upphackad klassiker i alperna där du bara hookar i dina yxor i hålen och ställer fötterna på de färdiggjorda stegen med en "lika svår" oklättrad led i en obskyr norskdalgång där du måste hacka bort de nyfrusna yttersta 5cm för att få fäste och sparka en 5-10 gånger med stegjärnen för att hitta fotsteg?

Sant.

Graderingen är egentligen bara intressant när du sitter på kammaren och funderar på vart du ska åka, eller för att avgöra om en långtur där du bara ser insteget är något för dig.

Väl på plats är det isens dagsform som gäller, inte vad guideboken säger.
 
Ja, det verkar som om det skiljer sig från år till år. Jag var och klättrade uppe i Trängslet i helgen för första gången. Ledade bl.a. Solo och Brudslöjan, vilka är graderade till WI3 enligt förare på verticalice.se. Nog för att jag är relativt ny på det här, men jämfört med andra WI3-isar och de definitioner som finns (från Wikipedia), så skulle jag hävda att dessa låg närmare WI4 än WI3.

WI3 - generally sustained in the 60-70 degree range with occasional near-vertical steps up to 4 metres (Cascade Waterfall, Banff; This House of Sky, Ghost River)

WI4 - near-vertical steps of up to 10 metres, generally sustained climbing requiring placing protection screws from strenuous stances


Beskrivningen på WI4 stämmer bättre på Solo och Brudslöjan. Nu vet jag att ett stort antal av Stockholmsklättrarna var där samma helg, kanske kan någon av er jämföra med andra år.

Mvh /Joel

Den helgen tyckte jag inte "requiring placing protection screws from strenuous stances" stämde på Solo eller Brudslöjan. Möjligtvis brudslöjan om man klättrade längst till höger eller vänster, men jag klättrade bara i mitten och där kunde man stå bra hela vägen. Jag har inte så bra koll på gradering dock, första säsången is för mig. Enligt föraren skulle Stuprännan vara WI4 i skicket som var. Mycket möjligt att det är som ni säger, att trängslet generellt är hårt graderat. Är inte som K2 telefonplan :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.