Isklättrare i Stockholm, nätverk

1:a Träffen genomförd!!!

Hejsan,

Första träffen på verket var spännande, vi blev 6st som mötte upp och de flesta hade ju aldrig sett varandra tidigare. Vi hälsade, planerade lite och klättrade lite omväxlande med varandra. Man kan ju säga att det är lite speciellt att man inte känner varandra men att det ändå känns hemmtamt. Isklättring är ju ganska mycket lite smalt intresse och folk som delar det har nog en hel del gemensamt när det gäller grundläggande värderingar, oavsett ålder och bakgrund, vilket gör det extra kul.

Förutom de 6 som träffades har jag intresseanmälan från 6st till. Skall sätta datum för ny träff, en söndag eftermiddag i slutet av November gissar jag. Skall skicka ut listan på nätverket till de som anmält sig och där har alla tillgång till maill och mobil nummer till varandra.

Preliminära intressen som nämnts är:

- Uppvärmning i Trängslet i Älvdalen, början av Januari
- Ett par helger till Klövsjö i Vemdalen
- En långhelg till Rujkan i Norge (10 timmar med bil one way)
- Ett par stycken planerar att åka till Storasjöfallet träffen i början på Mars
- Ett par stycken vill åka till Lunndörrspasset i fjällen (12 km anmarsch med skidor)
- Dessutom är en resa till Cogne i Aosta inte utesluten....

Man får säga att inspirationen ökar när man träffar andra "extremister" och man slipper hålla tillbaka och feg-planera och känna sig som den första afrikanen i Gustav den 3:es hov...

Sectarians better stick together minding their own business...

Hälsningar, Robert
 
Låter trevligt!

Angående en planerad Cogne resa för Ert nätverk så kan jag erbjuda mig hjälp om Ni behöver extra information (boende, mat, isfall, extra replagskamrat, etc). Kan nog även lotsa runt Er litegrann däromkring (beroende på när Ni kommer och jag har tid) om Ni bjuder mig på en trevlig middag ;)

Hacka lugnt!

PS. Ny drytool linje öppnad i närheten av vinterns ispark i ett annat område (men inte så långt därifrån)

dryceresole014lo0.jpg


dryceresole079lz1.jpg
 
Uppdatering och träff Söndag 30:e, 15.00 Klätterverket

Hejsan,

Vi är nu drygt 15 isklättrare som är loggade i nätverket, email lista, gemensam kalender och telefon lista och dessutom har vi nu Ice Spotters för:
- Rujkan
- Ågelsjön
- Dala isar
- Klövsjö
- Cogne (Ice Mecka in Italy)
Vi har inte alla träffats mano el mano men jag får intrycket att vi alla är isklättrare som längtar ut och kan ta hand om oss själva och varandra. Vissa känner naturligtvis varandra, men de flesta inte. Därför tycker jag att det är bra att vi som kan ses, ses på söndag. Ni som vill ansluta er kan höra av er eller ringa mig. Vill dock poängtera att vi allra flesta är mer eller mindre erfarna isklättrare och att om man är helt grön bör flagga för det. Som sagt, vädret blir kallare och det är dags att krypa ut ur våra hål och åka till isarna.

Ser fram emot att ses på Söndag!!! :) Robert
 
Låter trevligt!

Angående en planerad Cogne resa för Ert nätverk så kan jag erbjuda mig hjälp om Ni behöver extra information (boende, mat, isfall, extra replagskamrat, etc). Kan nog även lotsa runt Er litegrann däromkring (beroende på när Ni kommer och jag har tid) om Ni bjuder mig på en trevlig middag ;)

Hacka lugnt!

PS. Ny drytool linje öppnad i närheten av vinterns ispark i ett annat område (men inte så långt därifrån)

dryceresole014lo0.jpg


dryceresole079lz1.jpg

Inget rep?
 
jag såg inget rep alls på bilderna och blev nyfiken på om det var free solo (är det så det heter när man klättrar utan rep och säkringar?) eller inte. Även om jag är nybörjare så följer jag klättertrådarna med stort intresse och speciellt är chrturs framfart i bergen väldigt inspirerande! Som nybörjare upplever jag att mer erfarna klättrare har en betydligt större "säkerhetsdynamik" än vad jag har och jag blev nyfiken på dessa bilder eftersom på andra chrtur-bilder verkar klättringen välsäkrad.

Nu är jag dock helt OT, ber om ursäkt för det!
 
Skogspromenad istället för drytooling

Hejsan,

Jag Alex och Felix drog till träskberget för att drytoola. Peter hade först planer men fick förhinder och hade föreslagit just träskberget.

Efter inspektion och lite test kunde vi snabbt konstatera på plats att Peter är bättre på att drytoola än oss. Vi gav upp, jättesvårt och läskigt och vi fikade istället och lekte skogsmulle (genom att gå lite vilse fick vi dessutom en längre promenad). Det fina är att vi åtminstonde lyckades hitta våra isyxor och stegjärn i garderoberna...

Robert
 
Signa gärna upp mig på listan

Hej, har ni planerat någon fler träff?
Jag har inte sett den här tråden förrän nu och den 30:e har ju redan passerat...
Om inte så får någon gärna skicka mig ett meddelande så kan jag skicka över mail o tfn uppgifter.

Kommer att vara i Klövsjö under julveckan, med isklätterutrustning men troligen utan repkomis. Har mest tänkt åka skidor med mina icke isklättrande vänner men klättrar gärna om det är ok förhållanden.

Åker gärna iväg under vintern på någon långhelg eller vecka, saknar dock fast ispartner.
 
Första nätverksturen till Trängslet

God Jul,

Bilens 5 platser blev fyllda av isklättrare med skiftande bakgrund och tvivelaktiga förflutna. Tack obh lov gick det hela mycket bra och blev till och med ordentligt trevligt. Don Alejandro tycker att skruva isskruvar på lead är mera manligt än att byta blöjor (politiskt inkorrekt!!). Vi andra uppskattade fika pauserna och glöggens energigivande kick.

För er som tvekar på att hänga på ut på isarna kan jag meddela att vi har mycket bra medlemmar som är förhålllandevis rutinerade, ansvarstagande och trevliga. Bara för att bråka lite tänkte jag att vi räknar isdagar och drytooling dagar under denna säsong och gör en summering. Det finns vissa istalibaner som nästan inte borde räknas... Men, the battle is on, nu växlar vi från trevligt till total hets!...

God Jul,

Robert
 
Is sugen

Hej Robert,

Trevligt initiativ! Jag klättrar på amatörnivå och helst av allt is. Vore trevligt om man kunde hänga på er på lite inomhusträning eller någon utomhus trip.-Jag har själv planer på att dra till Jotunheimen i vår på alpin klättring om någon är sugen.

Vore trevligt om du eller någon annan på forumet vill höra av sig.

Mvh,

Mattias
073-8030749
 
På grund av det fina vädret läs kallt så har det bildats trevligt med is på div sprängklippor lite runtomkring Stockholm. Själv har jag is-bouldrat i princip varje dag sen det frös på. Så vem säger att man måste dra från stan för att utöva det som ändå är den ultimata klättringsformen! Om det är någon som vill med ut i gatulampsskenet så hör av er.

Låter kul med nätverket. Skriv gärna upp mig på mailinglistan.

Klas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.