Iskunskap + Rjukan

Om jag vill utmana mig tekniskt på is, så krävs det om tunn is och frihängande istappar. Saker som jag definitivt inte känner mig trygg att leda.

Detta tycker inte jag att det krävs, då allting är relativt till din personliga nivå vilket egentligen är den intressanta faktorn med klättring, om man någonsin kan bortse från graderingar?

Men samtidigt så är det ju lika intressant att topprepa på is som att sitta inomhus framför datorn när det är kallt och strålande väder utomhus.....

Vi är bara två som diskuterar? Inga fler?
 
Jag tycker om att topprepa på is, visst jag har ledat lättare turer och det är en helt annan grej men börjar det bli brant och långt ledar jag inte. Då är det kul att klättra den i alla fall men med topprep.
Min kompis tycker dock att det är mycket bätrre att leda än att gå som tvåa eller köra topprep. Hna har dock inget psyke heller=)

Ett annat plus med topprep på is när jag klättrar med några kamrater är att det blir mycker mera mängd med klättring än om vi skulle leda alla repor.

Jag är också ny på is, när jag och kompisen var i Rjukan gjorde vi en två repors led (omkr 55-60hm) på drygt 4h från start till ablakov till firning ner. Det kan tas som ett mått på vår nivå.

Hej svejs!
 
Ni må vara få som diskuterar, men vi är nog desto fler som läser!

Eftersom jag började isklättra denna vinter och ledde min första led strax i mitten av dec-07 kan jag tyvärr inte bidra med något, kan bara konstatera att bilderna tidigare i tråden skrämmer mig bortom fattning.. :-( Jag kan bara konstatera att jag vill klättra, åka skidor, jaga, plocka svamp o allt annat som gör livet värt att leva, dör jag i en olycka kommer jag inte kunna göra det. ;-I Det råder ingen tvekan om att jag kommer fundera en hel del över förutsättningarna inför varje klättring jag gör, klippa eller is.

Snälla ni som har lite mer erfarenhet, kom över er rädsla för att ge "fel" råd (har en känsla av att många tvekar att skriva av det skälet) och dela med er av era tankar! Vi som pysslar med detta måste sedan iallfall själva värdera varje ny situation och använda vårt (förhoppningsvis) sunda förnuft.
/Jörgen
 
Snälla ni som har lite mer erfarenhet, kom över er rädsla för att ge "fel" råd (har en känsla av att många tvekar att skriva av det skälet) och dela med er av era tankar! Vi som pysslar med detta måste sedan iallfall själva värdera varje ny situation och använda vårt (förhoppningsvis) sunda förnuft.

Bra skrivet där, tror nog att många är rädda för klätterpolisen på utsidan.se ;)
 
galet uttråkad idag. postar aldrig numera men chrtur har delat med sig av sina bilder så...

Disclaimer: Antalet risk-parametrar är så många att det ofta är bättre att inte säga ngt alls.

Begränsar mig till tre saker.

Is som är mycket kall är skörare och mer benägen att spricka. Ökad sprickbenägenhet gör att isen "dinnerplate-ar" mer, samt att ökar risken för att tappar och pelare skall kollapsa.

H2O har som bekant högst densitet vid +4 C. När temperaturen minskar sväller isen och vid temperaturstegringar krymper isen. Dessa volymförändringar skapar spänningar i isen. Spänningarna gör isen mer sprickbenägen och svårförutsägbar. Klassiskt varnar man mer för temperaturminskningar men jag har även upplevt försämringar av isen hållfasthet vid temeraturstegringar. Ideala förhållanden är efter långa perioder med ett fåtal minusgrader.

Spontana smällar från stora formationer är ett dåligt tecken.
 
Temperaturförändringar = spänningar i isen som föregående skriver. Spricker upp mycket mer när man hugger vilket i sig är en risk eftersom isen runt yxan kan spricka upp när du hänger i den och yxan lossnar även om man inte bedömer att hela fallet kommer fara. Kan helt enkelt slå bort all dålig is, jobbigt. Bättre om man inte slår på bullar och annat som sticker ut. Slå yxorna långt ifrån varandra så inte båda släpper samtidigt om dishplate lossnar.

Dova ljud när man hugger tolkar jag ungefär som när man bankar på lösa block vid klippklättring: något sitter inte fast ordentligt.

Mycket vatten som rinner bakom isen kan vara ett dåligt, förstås framförallt när isen är tunn.
Liksom is som börjar se vit och "snöaktig" ut.

Brantheten på isen spelar naturligtvis också roll. Slabbig is stödjer ju mot underlaget mer än vertikal och tappar och kan då kanske anses kunna klättras i sämre förhållanden.

Har även fått höra att det är en värmperiod så kan isen lossna från klippan bakom och även om det blir kallare igen senare under vinter finns hålrummet kvar. Något som vet något mer om det?

På tunnare is brukar man kunna se på färgen att den håller på att släppa från klippan när det blir varmt, lite mörkaktig på något vis. Om det är så under en längre period kan man kanske misstänka att även tjockare is börjar bli dålig.

Sen finns det ju också is som är uppblandad med snö eller ligger i olika lager blandat med snö. Här kan man ju tänka sig att ett lager "kollapsar".

Det är några tecken som jag kom på som får mig att tänka till. Behöver dock inte betyda att jag inte klättrar, beror på omständigheterna. Sen beror det självklart alltid på om man ska leda eller toppa. Toppa kan man ju göra på det mesta, så länge skruvarna sitter i bra is eller man har ankaret i träd eller något annat icke isrelaterat. Med en brasklapp om att man ska passa sig för att klättra under potentiella isdödsmissiler ovanifrån (som frihängande tappar) även vid topprepsklättring.

En bra regel är väl det gamla "om man är osäker så låt bli". Men då kanske man inte lär sig något om dålig is heller så då kan det vara ett alternativ att toppa för att "känna på isen" och se vad den håller för på ett säkert sätt.

Lycka till med isklättringen, det är ju faktiskt otroligt roligt även om det blivit lite domedagsstämning över den här diskussionen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JOgranit Isolycka i Rjukan Isklättring 1
MBS Isklättringspartner Stockholm --> Rjukan Isklättring 0
Adam K isläget Rjukan? Isklättring 3
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
avslut210607 Stockholm - Rjukan 2-6/1 Någon? Isklättring 1
ratfink Isläget i Rjukan? Isklättring 16
obie Rjukan 2012 Januari Isklättring 2
trolltind rjukan Isklättring 4
slob Bil till Rjukan från Göteborg Isklättring 1
frapp Någon som ska till rjukan? Isklättring 1
mattias_uno Rjukan ice hostel? Isklättring 2
Edvin m Rjukan nu i veckan eller nästa? Isklättring 0
Jonas Eskilsson Rjukan 6-10 Jan Isklättring 0
ratfink rjukan.. Isklättring 8
slob Bilplats till Rjukan Isklättring 0
tds finsk isklättrare dog i rjukan Isklättring 5
Stefan Lindblom Replagskamrat Rjukan 4-7 feb Isklättring 1
slob Partner(s) till Rjukan, 19-21a december. Isklättring 1
Ehlana Bilplats Gbg - Rjukan 12/12 - 14/12 Isklättring 0
hultis Plats i bil till Rjukan Isklättring 8
jimisola Säsongsstart/isläge Rjukan Isklättring 10
slob Rjukan och desperation! Isklättring 0
avslut1102 Isklättringskurs Rjukan 21-23 dec Isklättring 0
Ka Plats till Rjukan nu i helgen! Isklättring 0
blisss Någon som behöver replagskamrat i Rjukan? Isklättring 0
multisport Platser över till Rjukan Isklättring 1
Spak Uppdateringar Rjukan Isklättring 0
Spak Status Rjukan Isklättring 0
slob Isförhållanden Rjukan/Hemsedal? Isklättring 2
mo9jan Boende i Rjukan? Isklättring 2
Tomas Odhult Plats i bil till Rjukan 13 - 17/4 Isklättring 0
Spak Säsongsstart på Rjukan Isklättring 1
kofalla Rjukan samåkning! Isklättring 0
cajoh Rjukan samåkning påsk Isklättring 1
kofalla Grundkurs i isklättring Rjukan 25 - 27 mars! Isklättring 0
r0pegun Rjukan Ice Festival Isklättring 1
Tomas W vägbeskrivning Rjukan Isklättring 2
bushmaster84 billigt boende rjukan Isklättring 7
Spak Rjukan is! Isklättring 2
krabba74 Isförhållanden i Rjukan Isklättring 0
fritte3 2-3 platser lediga i bil till Rjukan 11-14/3 Isklättring 1
Spak Nyheter från Rjukan! Isklättring 0
Tomas Odhult Plats i bil till Rjukan 3-7/3 Isklättring 0
going vertical Isfestival Rjukan Isklättring 2
orkesterchefen Isfestival i Rjukan 27-29/2 Isklättring 0
RobRoc Bästa isfallen i Rjukan!? Isklättring 11
method Rjukan boende Isklättring 7
föhl Rjukan isläge och solfest? Isklättring 1
Spak Säsongsstart på Rjukan! Isklättring 3
method Rjukan resa Isklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.