Anläggning av isfall i Stockholm

Arbetet med att anlägga ett artificiellt isfall pågår nu för fullt i samarbete med Stockholms klätterklubb (SKK) och nu behöver vi er hjälp för att hitta en eller flera lämplig klippor där detta kan tänkas möjligt. Arbetsgruppen gör en utvärdering och arbetar sedan vidare med ett eller två förslag som vi bedömmer har störst möjlighet att ge resultat.
SKK har redan kontaktats av en reporter på TV4 som är nyfiken på detta projekt så vi har även möjlighet att få lite mediauppmärksamhet :)

Några saker att tänka på när ni lämnar era förslag

För att projektet skall lyckas behöver vi god tillgång till vatten, med fördel ur en komunal brun i närheten. Hur ser området under/runt om klippan ut. Tappade prylar och nedfallande is kan lätt ställa till problem om det finns människor/saker i närheten som kan skadas eller störas av klättringen. Går området kanske t.om. att spärras av. Bra parkeringsmöjligheter och central läge är givetvis en stor bonus ;)

Det är ganska brått att komma igång med arbetet så kom in med, och diskutera, förslagen så fort som möjligt.

TACK!
 
Jag vet att söder mälarstrand redan nämnts. Enda problemet där borde väl vara risken med nedfallande föremål.

Men vad tror du om kanalklippan vid danvikstull? Jag har ingen aning om möjligheten att få till ett bra isfall där, men klippan är vänd mot nordväst, så den borde vara hyfsat skonad för solvärme.
Och det är inga parkerade bilar under vars ägare kanske inte uppskattar isyxor i lacken :)
Det borde ju gå att dra vatten från någon brunn ovanför, annars kanske man kan pumpa upp från kanalen?
 
Jag vet att söder mälarstrand redan nämnts. Enda problemet där borde väl vara risken med nedfallande föremål.

Men vad tror du om kanalklippan vid danvikstull? Jag har ingen aning om möjligheten att få till ett bra isfall där, men klippan är vänd mot nordväst, så den borde vara hyfsat skonad för solvärme.
Och det är inga parkerade bilar under vars ägare kanske inte uppskattar isyxor i lacken :)
Det borde ju gå att dra vatten från någon brunn ovanför, annars kanske man kan pumpa upp från kanalen?

Det är ju ganska tight längst ner vid klippan utan is och det lär väl inte bli mer med isen.
Kring Stadssgårdskajen kanske, kommer inte ihåg om spåret går längsmed hela klippandär, men det kanske kan vara något?

Här firar soldater från Livgardet i nämnda område:
http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=136688&nid=38006
http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=136689&nid=38006
http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=136687&nid=38006

Från en av soldaternas hemsida, verkar finnas hyggligt plats på botten:
IMG_3592.JPG

IMG_3593.JPG

IMG_3594.JPG

IMG_3595.JPG

IMG_3623.JPG

IMG_3634.JPG

IMG_3635.JPG

IMG_3637.JPG

IMG_3643.JPG
 
UCPA Argentiere har konstgjord isvägg...

Arbetet med att anlägga ett artificiellt isfall pågår nu för fullt i samarbete med Stockholms klätterklubb (SKK) och nu behöver vi er hjälp för att hitta en eller flera lämplig klippor där detta kan tänkas möjligt. Arbetsgruppen gör en utvärdering och arbetar sedan vidare med ett eller två förslag som vi bedömmer har störst möjlighet att ge resultat.
SKK har redan kontaktats av en reporter på TV4 som är nyfiken på detta projekt så vi har även möjlighet att få lite mediauppmärksamhet :)

Några saker att tänka på när ni lämnar era förslag

För att projektet skall lyckas behöver vi god tillgång till vatten, med fördel ur en komunal brun i närheten. Hur ser området under/runt om klippan ut. Tappade prylar och nedfallande is kan lätt ställa till problem om det finns människor/saker i närheten som kan skadas eller störas av klättringen. Går området kanske t.om. att spärras av. Bra parkeringsmöjligheter och central läge är givetvis en stor bonus ;)

Det är ganska brått att komma igång med arbetet så kom in med, och diskutera, förslagen så fort som möjligt.

TACK!

Hej!
Om ni vill ha erfarenheter från att hålla en konstgjord vägg i drift och någon skidskugen passerar UCPA-centret i Argnetiere så har de under flera år nu haft en vägg som de vattnar och skottar upp snö på. Inte så hög men tillräcklig för att prova om man inte isklättrat förrut. Minns inte namnet på guiden som ansvarat för den, men han är lite äldre med mörkt krulligt hår. Kan vara Jean-Pierre eller Jean-Pascal

/Patrik
 
Söder mälar strand har frusit på eget bevåg för några år sen. Dock var isen tunn och ingen av oss som var där den kvällen ledde. Anledningen till att jag skriver ett svar är att vi noterade att isen har en tendens att lossna i stora sjok från berget. Klar skillnad mot att klättra is på andra ställen. Vi tolkade det som en effekt av trafiken. Klippan känns fet och smutsig, inget bra underlag för isen att fästa på.
Om jag skulle bygga isfall där skulle jag investera i x antal meter hönsnät som jag skulle förankra på något bra sätt. Sedan låta isen växa på nätet.
 
Mitt tips är Nacka Strand.
- bra parkering
- ingen risk för nedfallande is
- upplyst
- bra för åskådare
- boende störs ej
- lämligt för TV-inspelning
- ok vädersträck

samt att Nacka Strand redan har naturlig vattenföring/isbildning.

Om man tillför mer vatten så kan det med största säkerhet bildas ett gäng leder till -även på den högra vägen (climbers right) vid kaminen.
 
Storartat att detta projekt tagit fart!

Vi lekte på mälarstrand vintern 01 (tror jag) med planer att skapa mixade turer...tyvärr satte minskad tid o kyla stopp för oss. Tips är att ni kollar in denna spot...ligger strax väster om bryggeriet. På den tiden var platsen optimal, i lä från allt o alla bakom en röd byggnad. Dessutom stod det en lyktstolpe mitt framför isen. När man passerat ljushuvudet o skulle angripa tunn is / drytool var den dock till föga hjälp...och jag förmodar att den inte är ett plus vid ett fall pa en linje precis vid stolpen :)

Jag hoppas att ni med denna lilla info lyckas återuppliva mälarstrand som ett iskallt smultronställe

Hav fun!
 
Stället

Ett gäng var ute i söndags och rekade möjliga platser.

Vi hittade ganska många platser som vore roliga att spola upp is på men
ganska få som vi bedömde som lämpliga.

Det finns platser längs Södermälarstrand men med tanke på
vattenflödet (ut på vägar osv.), skyddade platser (typ naturminnesplatser),
risk för fallande is m.m. ratade vi de flesta platser vi hittade. Vi tänkte rätt
mycket på att isfallen ska kunna användas av mindre erfarna klättrare
(typ undertecknad). Det kommer ändå inte kunna bli en trerepors led med
pelare och överhäng mitt inne i Stockholm. Bättre då att bevisa att projektet
är genomförbart, få mer uppmärksamhet för sporten på en så speciell och
lättillgänglig plats som Stockholm (inom tull!).

Vi hittade två ställen som vi tror mycket på (särskilt ett), som ligger
väldigt nära de ursprungliga ställena. Det ena är kanalklippan som vi ser
som en backup då det finns ganska uppenbara nackdelar där. Det andra
stället är en klippa som ligger på baksidan av Danviksberget/Fåfängan
från kanalklippan sett.

För de som är intresserade är nästa steg att undersöka vilka tillstånd som
behövs för de olika platserna och att utreda vattentillgång, bultning osv.

Alla som är intresserade av att hjälpa till eller bara är nyfikna kan höra av
sig per mail eller i forumet.

Jonas
 
Nyfiken, hur går det med projektet?

Här kommer lite bilder från ett ställe man ordnade till i fjol och som det ännu arbetas med? Det är inte mina bilder men kan kanske beskriva läget lite bättre? Enkelt att komma åt på toppen och sätta upp toprep för klättring och kan även ledas (om man saknar lite spänning) som Ni ser på den andra bilden (bildcollaget), där Max är i farten.....

20080106191829.jpg


20080113193224.jpg


20080114101429.jpg


- C
 
Nja, med risk för att vara petig så var det väl ändå så att vi hade en "rejäl" köldperiod veckan före julafton?

Med rejäl menas bara ensiffriga minusgrader, men ihållande och nån natt på minus 10; men tillräckligt för att småsjöarna skulle lägga sig liksom vikarna på Mälaren.

Därefter har det väl däremot varit rena vårtemperaturerna, med som mest närmare 10 grader varmt nån solig dag.

/Slut från väderpolisen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...