Issasongen 2007/2008

Jag kan rapportera att rjukan trots hade en hel del is kvar förra veckan. I går kom dessutom minusgrader till slut.

(Ja dom som till skillnad från mig varit där förr pratade förstås bara om att det var mycket mindre än vanligt, men för en ärkenoob som jag fanns det att hacka i)
(Skickar med en bild från isfestivalens kvällsklättring på bullen)
 

Bilagor

  • bullen.jpg
    bullen.jpg
    32.6 KB · Visningar: 284
Om mixklättring går in under denna tråden så kommer några bilder från en nordsida kring Lecco i torra förhållanden från helgen. Finns inte is så får man ta det som tillgängligt......!?

lfas_1.jpg


lfas_2.jpg


lfas_3.jpg


Mixa lugnt!
 
Senast ändrad:
Tråden verkar har många besök ser men på antalet visningar, intressant! Tyvärr blev det inte läge denna säsongen, men man får hålla tummarna nästa vintersäsong istället! Om någon är sugen på att sätta yxorna i dessa isar som finns norr om Turin nästa år så hör bara av Er ;)

Två bilder från ett arkiv, dvs ej tagna av mig.

0001.jpg


0007.jpg


Ny lugn nedräkning!
 
Andra repetitionen av en led på en nordsida kring Lecco, vilket leder till min enfaldiga slutledningsförmåga att det även var den första *svenska* repetitionen...... låter betydligt bättre!

Men egentligen så fick vi till den första fira RP (onsight) av nyckelrepan (med moderna drytooling trick) som var graderad V+ A1 sedan tidigare, detta låter ju ännu bättre, eller inte!? ;)

fasutsidan_01.jpg


fasutsidan_02.jpg


Nordvägga lugnt!
 
Sen en kort sväng upp till höjden kring Champox för toppenväder och en kortare men kul linje...

proutsidan_01.jpg


proutsidan_02.jpg


Mixa lugnt på höjden!
 
Sen en kort sväng upp till höjden kring Champox för toppenväder och en kortare men kul linje...

proutsidan_01.jpg


proutsidan_02.jpg


Mixa lugnt på höjden!



Grattis till din bestigning av Goulotte Profit du fick nog med dig en andra svenska bestigning av denna korta men fina uppvarmningsled. Jag ska lanka till en video fran nar jag klattrar den asap jag far tid att lagga upp den. Jag gjordde leden med forstabestigaren tva ganger i jan/feb.
 
Väntar med spänning på videon!

Annars så spenderade vi natten i en trevlig bivackhytta som Ni ser i högra delen (en röd hytta på bergstoppen vid molnen) Vi fick oss en smärre chock på morgonen av all snö som kommit. Tyvärr ingen vinterbestigning detta året och vi får hoppas till nästa vintersäsong....

beccaukc.jpg


becca_12.jpg


Lite lättare vindbyar gjorde dagen bättre: http://www.youtube.com/watch?v=B3POOrx_m3w

Vandra lugnt!
 
Is i Skåne

Jag kan nu rapportera att det finns klätterbar is i nordvästra Skåne vid Hovs Hallar. Klättrade igår ett fall på runt 15 meter ett par hundra meter öster om parkeringen. De första 10 metrarna var rätt bra is, men sen gick det över till vertikal hängande is som inte gick att klättra säkert. Jag rev loss ett stort parti, typ 100 kg, när jag var på väg ned efter att ha satt upp topprepet. Att leda på skruv var inte säkert. Visst det var som att stå i en dusch under den hängande isen, men en klart fin upplevelse att få klättra is i Skåne.

Håller det kalla vädret i sig ska jag nog dit nästa helg igen.
 
Vi kan nu rapportera att efter att midvintern slagit klorna i påsken så finns det återigen isfall att klättra.......? Får se om detta blev vårt sista isfall för säsongen i lite lätt mixade förhållanden och en anings blåst.... jag tror jag frös ihjäl ett flertal gånger under påsken här i trakterna....

lilgullyutsid_01.jpg


lilgullyutsid_02.jpg


lilgullyutsid_03.jpg


Snuva lugnt!
 
Glomde visst nagra bilder forra gangen fran en kortare alpinvariant da vaderprognoserna sag sa dystra ut innan avfard nar vi spenderade nagon dag kring Champox..... huhuhuhu vilka rysningar jag far av den orten......

pel_03.jpg


pel_04.jpg


pel_05.jpg


Stegjàrna lugnt!
 
Liftarna i Champox var ju stangda pga av lite blast sa det blev ett alternativ pa berget i Aosta istallet. Det var vindstilla, soligt och det slutade med lite klassisk alpinism klattring.

merdavalle_04.jpg


merdavalle_05.jpg


merdavalle_06.jpg


Alpinisma lugnt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84
iBjorn Isklätterveckan i Stora Sjöfallet 2008, 28/2-2/3 Isklättring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.