Issasongen 2007/2008

"Ghiaccio" - Quattro Stagioni

Fyra dagar och fyra dalar i Aosta området kring nyår, i perfekta väderförhållanden, korta anmarscher (5-20 min från bilen) var det som erbjöds för min bror och hans livs första isfall.

Förhållanden hållare på att bli helt ypperligt trevliga med många intressanta fall som börjar forma till sig. Det har varit väldigt låga temperaturer men sedan igår så har det snöat otroliga mängder och idag även inne i centrum....

Dag 1 - Ett fall i fyra replängder kring TD

cappo1_01.jpg


cappo1_02.jpg


cappo1_03.jpg


cappo1_04.jpg


Dag 2 - Ett fall i tre replängder kring D+

cappo2_01.jpg


cappo2_02.jpg


cappo2_03.jpg


cappo2_04.jpg


cappo2_05.jpg


Dag 3 - Ett fall i tre replängder kring TD/TD+

cappo3_01.jpg


cappo3_02.jpg


cappo3_03.jpg


cappo3_04.jpg


Dag 4 - Ett längre fall i D med den högra startvarianten i trevliga blomkolsformationer

cappo4_01.jpg


cappo4_02.jpg


cappo4_03.jpg


cappo4_04.jpg



Hacka lugnt!
 
En grupp på två replag tickade av fyra trevliga isformationer i helgen, i Aosta området, tillsammans med några flaskor vin, fernet och genepy som insöps med tonvis av ost, lardo, crudo och hemmagjord pastascuitta ;)

En favorit i repris från förra rapporten, fast nu gjorde vi även den högra delen som avslutning:

rad_01_02.jpg


rad_01_03.jpg


rad_01_04.jpg


rad_01_05.jpg


Två andra fall som även tickades av:

rad_02_01.jpg


Den vänstra pelaren får fem stjärnor av mig, med en otroligt trevlig avslutningsklättring!

rad_02_02.jpg


rad_02_03.jpg


Den högra erbjuder fyrstjärning klättring från oss, helt en trevlig kombination med båda under dagen!

rad_02_04.jpg


rad_02_05.jpg


En sista enklare klassisk led och har en trevlig avslutning om man tar den högra delen av den på toppen!

rad_03_06.jpg


rad_03_03.jpg


Hacka lugnt och nästa vecka kommer det kanske en FA ;)
 
Fettjåfallet 5/1-2008

Helt ok att klättra, men det rinner en hel del vatten.

Vänstra fallet har stort vattenflöde där man toppar ut den första (ganska tappiga) pelaren. Vattenflödet var djupare än isen var tjock, och isen var väl nästan 1 dm. Övre delen av fallet är bättre, isen är mer solid, innehåller mindre luft.

På högra fallet har inte pelarna nått helt ner till marken ännu, men det går att klättra runt. Kan inte uttala mig om övre delen, men det såg ut att finnas tillräckligt mkt is för att hitta en bra väg upp.

Stigen är trampad! =)

Sara
 
Turistfallen Porjus/harsprånget: "Peters Testamente" var det riktigt bra med is på, "Chicken Run" var klättringsbar men föga upphetsande (den brukar annars vara bättre i slutet av säsongen (April månad)).

Lite vatten i älvfåran gör att risken för vakar och öppet vatten under snön vid passagen av älvfaran är stor. Vi hittade två vakar på vägen över - var försiktiga!
 
Tokmycket snö grusade två försök i helgen men vi klättrade dock en lite pärla i Orco dalen. Vi lyckades dock ta oss ända upp (brukar inte vara inne varje år) i skojsiga förhållanden. Håll till godo ;)

balma01.jpg


balma02.jpg


Hacka lugnt!
 
Fint!

Definitionen av det goda livet... fina isar minst sagt.

Kan även rapportera om Frösöbergets isar. Var där idag och prövade mina nya skor.
Inte så tjock is som föregående år pga varmväder/klimatförändringar men helt klätterbar. Seg och fin idag men väldigt blött

Kaj
 
Du njuter verkligen av att retas med oss va Christian?

Precis som Kaj rapporterar från Frösön så är nog den mesta is i landet klätterbar men blöt och vädret är föga motiverande för vinterklättring:(.

Jag ser dock fram emot Motljusfestivalen på Frösön och ska göra allt jag kan för att komma dit.
 
Kul

Ted: Bra! skicka in nån fin bild så kanske du vinner ett tält från hilleberg!

Jävlar vilka skor jag har köpt! Scarpa freney xt, rekommenderas varmt. Var ut idag igen och klättrade en sväng. Fantastiskt vilken skillnad jämfört med plastskor, och vilken känsla! Nästan samma precision som i ett par sva-skor...


Kaj
 
Jävlar vilka skor jag har köpt! Scarpa freney xt, rekommenderas varmt. Var ut idag igen och klättrade en sväng. Fantastiskt vilken skillnad jämfört med plastskor, och vilken känsla! Nästan samma precision som i ett par sva-skor...j

Trevligt inköp och som sagt borde göra en stor skillnad mot ett par plastskor och nu borde väl utrustningen inte stoppa dig från att ha repet under..... ;)

Glömde som sagt en bild av det vi tittade på i söndags. Vi klättrade inte det pga av för myclet snö, utan planerar ett återbesök senare, då det tar mellan 3-4 timmar på skidor att bara komma till fallet. En otrolig trevlig plats utanför turistområderna.....

spirit01.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84
iBjorn Isklätterveckan i Stora Sjöfallet 2008, 28/2-2/3 Isklättring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.