Isskruvar, vilka?

Tänkte inköpa nya skruvar under sommaren, men vet inte vilka jag ska köpa och hur många i vilka storlekar!!!

Omegas skruvar vs Grivel!!!
Vilka andra finns på marknaden, vart kan man köpa dom och hur billigt?
 
Eftersom man sällan klättrar Solo på skruv så är det i mitt tycke lite tradition att man har halvt rack. Då blir det lagom med 2 st 22cm till standplats och till Abalakovs och 5st 17cm till mellansäkringar, dvs totalt 14 skruv till ett replag.

Omegan är en riktigt bra budget-skruv, men kan självfallet inte mäta sig med Black Diamonds dubbelt så dyra skruv(som är marknadens bästa). Omegan har haft några serier med dålig kvalite´ (krom som släpper och en serie med felslipade skär) vilket har gjort att den har sämre rykte än den förtjänar, dock har dessa serier varit reklamerbara och förhoppningsvis blivit utbytta.

Northstar har bra priser, bra koll, och har också de flesta märkena (Omega, petzl-charlet, och BD)
 
bjen; sa:
Tänkte inköpa nya skruvar under sommaren, men vet inte vilka jag ska köpa och hur många i vilka storlekar!!!

Omegas skruvar vs Grivel!!!
Vilka andra finns på marknaden, vart kan man köpa dom och hur billigt?

Först och främst, isskruvar är INTE billigt. Ryska titanskruvar kan du kanske få tag i billigt, men det mesta av kvalitet kostar en slant.

Omegas skruvar är skit, köp inte dem.

Grivels 360 är en riktigt fin skruv. Den speciella momentveven ger bra och snabb montering. Hängaren rymmer mycket, två karbiner i samma skruv och hängaren sitt vid centrum så den ska inte kunna ge något moment eller problem. Veven kan iblan vara lite ivägen, men bara lite. Dessutom är den besvärlig att racka.

http://www.klatterochhogfjall.com/webbshop/products.asp?Group=42

Annars är väl den klassiska kvalitetsskruven nuförtiden BDs Turbo. Mindre moment än 360 men bra bett och lätta att racka.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...3401&GTID=8d131500ff84ad1c5e78c84451c65026a33

Antal och storlekar beror på. Ett rack kan bestå av mellan 8-15 skruvar. Sedan beror det på om du skall stå för hela racket, var och hur du klättrar och så vidare. Längder kring 17 cm är ung. standard. Någon längre och någon kortare kan vara bra att ha.
 
En annan skruv som jag tycker är riktigt bra är Grivels Americana. Stor ihopfällbar väv som för den sakens skull inte är i vägen. Min favvoskruv (o med det vill jag säga att alla andra naturligtvis har fel :) )

Har ingen bra erfarenhet av Omega, funkade bra i början men blir snabbt sämre om jag jämför med Black diamond originalet. Fattas bara iof.

Så kort sagt, om jag hade haft 5-6 000 kr över, öronmärkt till isskruvar så hade jag köpt Grivel, americana o 360.

Mvh Micke
 
Kan väl hålla med om att slitstyrkan på Omegan är lite budget :(

Blev nyfiken och kollade priserna på skruv hos Northstar, de säljer Black Diamond nu för runt 400:- /styck (från 375 till 459:)

Med de priserna finns absolut ingen anleding att köpa Omega (eller nåt annat märke heller...)
 
Uppdatering 2008

Hej,
Väcker liv i denna tråd.

Jag har alltid kört med BD turbo express men ska till o köpa nya skruvar, vad är bäst nu på marknaden om man är ute efter en skruv som är snabb att få in i kall is?

Är det fortfarande BD som gäller eller ???
 
Har väl inte hänt så mycket på isskruvsfronten. Några nya modeller ha kommit ut, men vad som skrivs och tycks så är det Black Diamond som fortfarande regerar.

Jag tycker vevhandtagen är dåliga på många skruvar. Speciellt då man rensar en led är det lätt att tappa skruven. I helgen gjorde jag därför ett första försök på en egen vev:

n631565582_1514608_6912.jpg
 
Har väl inte hänt så mycket på isskruvsfronten. Några nya modeller ha kommit ut, men vad som skrivs och tycks så är det Black Diamond som fortfarande regerar.

Jag tycker vevhandtagen är dåliga på många skruvar. Speciellt då man rensar en led är det lätt att tappa skruven. I helgen gjorde jag därför ett första försök på en egen vev:

Mm, Petzls Lasersonic (är det väl) kan man skruva ur med repet fortfarande klippt. Synd bara att de är mycket trögare än BD:s skruvar.
 
Petzl Lasersonic​

Håller bra kvalitet men är helt värdelös i sin hantering när man skall sätta den, även om det har ett system där man kan skruva ut den med ett rep inkopplat.

BD Turbo​

Håller hyffsad bra kvalitet och enkel och trevlig i sin hantering när man skall sätta den, speciellt med den nya utgåvan från förra året.

Grivel 360​

Min favorit bland skruvar, dock lite bökigare att racka gentemot BD Turbo, men man får betydligt fler placeringsmöjligheter, då veven exempelvis kan centreras över skruven vid krångliga isättningar.
 
Hur många kör med quickdraw förklippt till isskruven? Alltså ta bort ena karbinen från quickdrawn och dra slingan runt isskruven. Blir väl lite bökigt att racka. Men i övrigt är det smidigt, då repet kan vara inklippt.
 
Hur många kör med quickdraw förklippt till isskruven? Alltså ta bort ena karbinen från quickdrawn och dra slingan runt isskruven. Blir väl lite bökigt att racka. Men i övrigt är det smidigt, då repet kan vara inklippt.

Det skulle inte riktigt ge mig den där varma, rosa, fluffiga känslan av säkerhet. Jag intalar mig att det finns ett skäl att hängaren sitter där den sitter.

Men nu när jag tänker på det så skulle man ju kunna konstruera en skruv med roterande hängare och en separat vev kanske... lite extra vikt förstås.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.