Hur många isklättrare i Sthlm?

Hade en diskussion med min klätterkamrat igår. Vi började fråga oss hur många Stockholmsbor som faktiskt har ett par tekniska isyxor hemma.
Meningen med tråden är att undersöka om det finns underlag för ett projekt som jag funderat på, därför gäller det bara personer i Stockholms Län.

Fyll på i tråden.

Jag börjar väl själv:

1 par BD Black Prophets
 
OK det är jag som är klätterkamraten och jag tror att det i stockholmsområdet finns ett par hundra isklättrare. Vad tror ni? Själv har jag ett par BD Rage och ett par BD Black Prophets.
 
Jodå, jag klättrar mer än gärna is. men det är ju en bit att åka så det blir tyvär rinte av så ofta som jag önskar.

Vad det gäller den specifika isyxfrågan så ligger det välk fem styckern hemma i gerderoben tror jag.
 
Lite ful-offtopic :)

Om det är någon ishackare som behöver sällskap eller en grupp med udda nummer och är sugna att hacka i alperna så tveka inte att höra av Er!

Jag kan möta upp intresserade i Aosta, Piemonte och närområdet kring Briancon utan större problem. Jag hittar både till de kända och även okända platserna för att hacka litegrann.

Leder WI4 och följer allt upp till WI5+ om det kan vara till någon hjälp. Har all utrustning och följeslagarna bör ha yxor, stegjärn och någon extra skruv.

- Christian
 
yxor

joråseruatt.
Det finns:
Chouinard modellen innnan X15
BD BlackProphet Carbon
MT, kommer inte ihåg vad de heter
Charles Moser, ett par klassiker
och sen en hoper vandrings och alpin yxor.
- anders
 
Hej

Har lite huggverktyg:

E-climb Cryo ice
Petzl Quark
BD Fusion
Grivel Top Machine

En annan tanke poppade upp. Varför inte dra igång ett nätverk för is- och mixklättrare i Sthlm?
 
Njae, bergsklätterhacka är nog inte helt korrekt översatt :)

Sjäv har jag ett par redigt gamla yxor -Grivel Machine. Är för övrigt på jakt efter ett par nya.. så hör av er :-0
 
Det verkar ju inte finnas fler än 3-4 stycken här i Stockholm och kylan lyser med sin frånvaro så jag vet inte. Projektet var annars att via Stockholms Klätterklubb (som f ö har godkänt idén) kontakta Stockholms Stads idrottsborgarråd för att få både tillstånd och hjälp med att spola upp ett schysst isfall på Södermälarstrand. Det brukar bildas is där, men det kan behövas lite hjälp på traven så att säga. Väggen är dessutom bultad och det finns 2 ankare.

/K
 
Det verkar ju inte finnas fler än 3-4 stycken här i Stockholm
Nu när du har nämnt vad det rör sig om så kanske fler gör sig till känna. Nog finns det fler än 3-4 stycken som klättrar is i Stockholm, men alla kanske inte härjar här särskild ofta eller svarar på inlägg utan att veta vad det rör sig om.
Hur som helst så är det ett intressant projekt, det vore skoj om det gick vägen. Jag skulle välja det framför inomhusklättring any day of the week, twice on sunday.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.