Stort knivintresse - välj din favoritkniv

gundj; sa:
1. Victorinox Champ, huvudsakligen till nagelvârd.

2. Leatherman Super Tool

3. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Brödkniven

4. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Den dagen jag börjar drömma om knivar skall jag söka hjälp ;-)
1. Ett tungt val för lite nagelklippning ;)

2. Samma här

3. Vilket märke och längd?

4. Tack för det passet ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
-PaTRiC-; sa:
1. jag vet inte hur vass en kniv skall bli med oprofilering,

j2. ag har haft mina globalknivar i runt 8år, det enda krav jag har är att den skall klyva en tomat utan genom att dra den längst bak i handtaget och tomaten delas av knivens egenvikt..
1. Patric det handlar inte så mycket om hur mycket vassare kniven blir, utan hur mycket bromsverkan som uppstår när man drar kniven genom ett givet material.

2. Dina knivar verkar inte behöva någon akut omprofilering men jag antar att de ändå hade tjänat på det.

~Paul~

men kan det bli mycket bättre än att en kniv av egen vikt drar sig igenom en övermogen tomat som ett rakblad.. jag har svårt att se vad oprofileringen skulle göra..
 
Re: Re: Re: SVAR

GustavOh; sa:
1. Stålet är (såvitt jag kan bedöma) utmärkt. Den håller inte skärpan så länge, men är i gengäld lättskärpt.

2. Ergonomin är som sagt lite sådär. Hantaget är rätt kantigt och smalt. Försöker man hacka slår knogarna i hela tiden.
1. Stålet är ett vanligt 440A, därav enkelheten i att slipa upp dem. Tyvärr lite för mjukt. Men gillar man slipa (som jag) så är de ok.

2. Ja, jag har hört det flera ggr. Jobbiga att hålla. Å andra sidan; en förskärare skall inte se ut som en kockkniv.

~Paul~
 
-PaTRiC-; sa:
men kan det bli mycket bättre än att en kniv av egen vikt drar sig igenom en övermogen tomat som ett rakblad.. jag har svårt att se vad oprofileringen skulle göra..
Dina knivar behöver inte en akut omprofilering, som jag sa. Men man skär inte alltid i tomater. I andra material så skulle du nog märka en viss skillnad.

~Paul~
 
dePaul; sa:
gundj; sa:
1. Victorinox Champ, huvudsakligen till nagelvârd.

2. Leatherman Super Tool

3. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Brödkniven

4. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Den dagen jag börjar drömma om knivar skall jag söka hjälp ;-)
1. Ett tungt val för lite nagelklippning ;)

2. Samma här

3. Vilket märke och längd?

4. Tack för det passet ;)

~Paul~

1: Vikten kvittar när den ligger pâ bordet.

2: Ok

3: brunt träskaft som diskmaskinen förstört och vâgigt blad.

4: Varsâgod :)

Kom pâ att min EKA nog är en EKA 88, men med mörkt trä, inte björk.
 
dePaul; sa:
chinerunner; sa:
Av alla knivar jag haft är det en jag känner att jag saknar. Det är min svarta Aitor oso Negro.
Det är en rejäl pjäs Patrik. Men hur väl skär den i normala material?

~Paul~

Jag köpte den 1985 i lumpen av en stockholmsrekryt som var knivnasare. Jag skärpte den med ett bryne som ser ut som en penna som man vänder och gängar ihop. Det brynet hade dimantflisor som avverkare. Detta gav en ruggad aluminiun liknande egg med små sågtänder. Det låter inte som något bra, men denna egg skar genom vad som helst. 2-3 av min fingrar en gång :) Jag blev av med den ca 1989 så det är länge sedan. Men det jag gillade med denna kniv var känslan när man drog upp den och höll den i handen. Vissa knivar har den där själen som man faller för. Den var nog inte den optimala brukskniven. Men den var älskad.

/Patrik
 
dePaul; sa:
Lars_P; sa:
21 cm kockkniv från Fällkniven. Bladet är damascuslaminerat VG10. Underbar. (det är väl denna man använder mest...)
Hur uppfattar du längden på din kniv? För min smak tycker jag att den är lite för kort. Jag gillar kockknivar vars minsta bladlängd är runt 24 cm.

~Paul~
Tja, den duger gott. Mycket beror på bladprofilen. Med lite flatare buk och lägre spets hamnar stödpunkten mot skärbrädan nog långt fram ändå tycker jag. Dessutom är det lite lättare att jobba med spetsen då den sitter närmre. Säkert vanesak. Har inte jobbat med längre kniv.

(Antar att den flackare buken är den "japanska" designen. Jfr europeisk/fransk/tysk med relativt välvd buk, WMF, Sabatier etc)
 
chinerunner; sa:
små sågtänder. Det låter inte som något bra, men denna egg skar genom vad som helst.

det jag gillade med denna kniv var känslan
1. Mikroserrationer är vad jag själv vill ha på de flesta av mina knivar.

2. Förstår vad du menar. Har också sådana knivar.

~Paul~
 
Lars_P; sa:
1. Mycket beror på bladprofilen.

2.(Antar att den flackare buken är den "japanska" designen. Jfr europeisk/fransk/tysk med relativt välvd buk, WMF, Sabatier etc)
1. Ja, det är en av de viktigaste aspekterna.

2. Ja, asiatiska knivar/yxor har den här typen av utseende.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Lars_P; sa:
Håller med om backaryden. Måste vara en vinnare i prestanda/pris. Jag har en sådan filédito som jag fixat till bladet på.
Inte många knivar som slår den. Vad exakt har du gjort med bladet?

~Paul~

Orginal var det en flat egg som inte gick ända bak till skaftet. Jag tunnade ut den till konvex form och drog den ända bak. Jag ville ha en stark men ändå välskärande egg. Filékniven använder jag till urbening och dylikt. Bra med lite starkare egg som tål ben. Välpolerad egg så att den inte checkar tag i tex fiskben utan följer dem jämt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...