Filmer?

Bara av ren nyfikenhet:
Vad använder ni för film när ni plåtar natur?

Det finns ju någon slags allrådande Velvia-fetischism (Fuji), tänkte bara se om det finns någon fotograf som avviker.

Själv trivs jag med såväl Velvia som Provia och en Kodak variant (som jag för tillfället glömt namnet på...)

/p
 
Kodacrome 64

...tycker jag är bra, speciellt till soliga sommarmotiv. Naturliga men klara färger. Billig är den också. Enda nackdelen är att det tar en stund att få den framkallad. Annars har jag provat det mesta av dom vanliga.
 
Fotar bara på Echtachrom

Det har funkat bäst för mig, och har inte sett någon anledning att byta. Numer blir det mer av ohejdad vana än något annat, men som sagt, det har funkat klanderfritt hittills.
 
Blandar lite

Min standardfilm är Sensia 100. Jag tycker att den är en bra allroundfilm, finkornig, bra färger, hyfsat billig. Jag fotograferar en del i skog och annan vegetation, och jag tycker om Sensias gröna färger.

På vintern är det Velvia som gäller. Det finns ingen annan film som kan få snön att se ut som mjuk vispad grädde på det sätt som Velvia gör.

Kodak Elite var jag inte så förtjust i när den kom, men den har faktiskt förbättrat sig en hel del. Nu använder jag den ibland, och tycker att den är riktigt bra.

MVH

Peter Ask
 
Film

Haåller med de innan att alla dessa filmer är bra för olika ändamål. Själv kör jag mest med sensia 100 eller 400. Men prova gärna Agfas nya dia. De har ett otroligt färgspann men kan vara lite chinkiga med blåstick mm. men de är helt klart värda att prova.
 
Fuji Provia 100F

Denna nya Provia (RDP 3) testade jag i förra veckan och den är mycket bra. Hög upplösning och med mustiga färger. Jag har kört med Fuji de senaste 7-8 åren.

Nya Ektachromen är också rätt bra, påminner om Provia.


/Staffan
 
ektachrome

är det någon som vet skillnaden mellan ektachrome och ektachrome select? Jag har inte förstått varför det är så stor prisskillnad mellan dem.

/ Mikael
 
Tänker byta film

Jag har i över 20 år använt Kodachrome, först Kodachrome 64 och sedan Kodachrome 200 kanske mest av slentrian men nu när man får vänta 3-4 veckor på att få dom framkallade, och då man inte kan få dom monterade i CS-ramar tänker jag byta. Har provat några rullar Fujichrome Sencia II, och får väl också prova några av varje på era förslag innan jag bestämmer mig för vad jag kommer att använda i fortsättningen. Använder både systemkamera och kompaktkamera.

Började med CS-ramar först i somras då det nu börjar bli trångt hemma.

Läste förövrigt härom veckan när jag rensade i bokhyllorna, i en några år gammal Små Korn (Kodaks kundblaska) hur Kodak skröt över hur snabbt dom framkallade Kodachrome även sedan dom lagt ner framkallningen i Sverige. Dom (Kodak) körde ut med filmerna från Järfälla till flygplatsen (Arlanda) och lämnade in filmerna för direkt transport till Schweiz (tror jag det var), så fort planet landat kördes filmerna med bilkurir till Kodaks lab och framkallades samma dag. Nästa dag sändes filmerna med kurir till flygplatsen och en kurir hämtade filmerna på Arlanda, sedan skulle de distribueras med post. Skulle ta 3-4 dagar totalt, men jag fick vänta i 3-4 veckor i somras på att få mina filmer Kodachrome framkallade.

Per Brune f.d Kodachrome användare
 
Lösningen är att:

Köp den film du vill använda. Köp separata fotopåsar från fujifilm (endast framkallning eller med ramning, välj själv) och inom en vecka har du din bilder i brevlådan. OBS; det finns inget krav på att du måste använda fujifilm för att använda deras fotopåsar.

MVH/Urban.
 
Kodachrome använder inte E-6

Kodachrome kan ej framkallas med E-6 processen, utan kräver en Kodakspecifik process. Utan att gå in på kemi och fysik i den högre skolan så framkallas Kodachrome i 4 steg, se t.ex boken Fotografi Teori och mätteknik av Gunnar Lenning. Det finns således inget alternativ när det gäller framkallning av Kodachrome.

Per Brune
 
Fotoguru är jag inte.

Men sura miner är väl inte nödvändigt?

Jag har använt Fuji Sensia II 100 men den filmen gillar jag inte. Färgerna blir inte så bra (om man nu vill ha starka färger). Fuji Velvia är bra mycket bättre tycker jag. Har alldeles i dagarna skickat in några rullar Kodak 100VS (vilken tydligen skall tampas med just velvian i färgmättnad) så det blir spännande att se resultatet. Kodak 100VS är också en film som Håkan Hjort använder ofta.

Urban.
 
Fuji eller Kodak

Kul att jag får tillfälle att avvika något från Fujitrenden i naturfotosammanhang.

Jag gillar Provia och har använt den ett tag. Var nyligen på naturfotovecka i Grövelsjön och fick tillfälle att bekanta mig med Kodak Ektachrome 100 VS.

En i mitt tycke suverän film som ger mer stuns i färgerna än Fuji. Fina egenskaper i skärpa.

Prova gärna.

Lycka till
Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smilegal Hur framkallar man svartvita filmer? Fototeknik 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.