Reparera yxa

Tjenix!

Jag brukar själv klippa till lagom längd cykelslang att dra på mina isyxor, man slipper fula märken på skaftet plus att de blir greppvänliga över hela skaftets längd!
Det jobbiga brukar vara att få slangen på plats, ju tightare desto mera arbete! Det underlättar att använda såpa på slang och skaft, såpan torkar på småningom och du har ett stycke cykelslang som sitter som gjuten på handtaget!
Med tiden får man byta slangen för det brukar bli små hål och spricka vid utsatta ställen, annars så håller det väldigt bra! Håller bättre än krympslang mot nötning.
Det kallas för "Re-Cycling" eller fattig-äventyrares-uppfinningsrikedom!

// -Tomas...

Inte för att jag använder isyxor, men en dum fråga...
En sak som du hänger livet på, funderar ni på det så enkelt som att "hockeytape" fixar problemet med grepp??

Vad har ni för fasta säkringar vid klättringen????
 
Inte för att jag använder isyxor, men en dum fråga...
En sak som du hänger livet på, funderar ni på det så enkelt som att "hockeytape" fixar problemet med grepp??

Vad har ni för fasta säkringar vid klättringen????

Nu handlade det inte om en del som livet hänger på, utan om att få ett bättre grepp om "handtaget" på yxan. Skulle hockeytapen (eller vilken hemgjord lösning man nu tar till) lossna under klättring vore det irriterande men inte livsfarligt.

Det finns inte mycket fasta säkringar när man klättrar is. Isen fryser och smälter ju ständigt. Isskruvar är rätt bra tillfälliga säkringar, förutsatt att isen de sitter i är solid. Dock är bästa "säkringen" att låta bli att falla. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hultis Glömd yxa i Oppdal Isklättring 1
1200lle Hyra stegjärn och yxa i Sthlm Isklättring 1
Tyget Böjd + rak yxa Isklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.